لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۲

قهرمانی تکواندوی جهان برای کیمیا علیزاده و مهدی اسحاقی


کیمیا علیزاده (وسط)
کیمیا علیزاده (وسط)
در سومین روز از مسابقات تکواندوی نوجوانان جهان که به میزبانی تایوان در حال برگزاری است، دو مدال طلا و یک نقره دیگر نصیب نمایندگان ایران شد. ایران در دو روز نخست مسابقات، فقط به یک مدال نقره توسط فاطمه اموری دست یافته بود.

در روز سوم اما کیمیا علیزاده در ۵۲ کیلوگرم در دیدار فینال به مصاف نماینده آلمان رفت و با نتیجه ۹ بر یک پیروز شد تا به مدال طلای این وزن دست پیدا کند.

علیزاده در نخستین دیدارش تیلور ماکله‌دو از آمریکا را ۱۲ بر صفر از پیش رو برداشت. در دومین مبارزه گلودی ام‌واکا از کنگو را ۲۱ بر صفر شکست داد. در گام سوم بر آندریانا از یونان ۱۱ بر صفر غلبه کرد. برای راهیابی به فینال هم "چائه سو این" از کره جنوبی را برد.

در بخش پسران مهدی اسحاقی در ۴۵ کیلوگرم در نخستین مبارزه خولیو کوئیناتا از آمریکا را با نتیجه ۱۷ بر یک از پیش رو برداشت. در مرحله بعدی سباستین آلیسیو از فرانسه را با نتیجه ۱۴ بر صفر شکست داد. در سومین مبارزه تکاتساروس از آلمان را با نتیجه هشت بر صفر تسلیم کرد و در مرحله نیمه نهایی نیز اونور آلتان از ترکیه را با نتیجه ۱۶ بر چهار شکست داد و فینالیست شد.

اسحاقی در مبارزه فینال به مصاف ولادیسلاو گاپونیوک از روسیه رفت و با نتیجه ۱۲ بر چهار پیروز شد تا به مدال طلای این وزن دست یابد.

امیرحسین امیدی در ۷۸ کیلوگرم به ترتیب بر روسلان از ازبکستان، حریفی از چین، نمایندگان نیوزیلند و فرانسه پیروز شد. اما در دیدار فینال با کسب نتیجه ۱۳ بر ۵ به نماینده کره جنوبی باخت و بر سکوی نایب قهرمانی ایستاد.

مژگان زادمحمد در ۴۴ کیلو در نخستین مبارزه "نگویان تای" از ویتنام را در راند طلایی شکست داد، در دومین مبارزه بر حریف کانادایی پیروز شد، اما با شکست در مرحله بعدی، از دور مسابقات حذف شد.

پریسا جوادی تکواندوکار وزن ۵۹ کیلوگرم ایران نیز در دومین دیدار خود در برابر نماینده آلمان مغلوب شد. جوادی در نخستین مبارزه گارزوکاستیا از لیتوانی را شش بر صفر مغلوب کرده بود.

مژگان زادمحمد، فاطمه اموری، ناهيد کيای، پريسا جوادی، مهسا نوروزی، مهسا جدی و کيميا عليزاده دختران اعزامی از ايران هستند. نيلوفر صفريان و اعظم درستی مربيان تيم و ندا زارع هم سرمربی تيم ملی تکواندوی نوجوانان دختر ايران است.

همزمان با موفقیت تیم ملی نوجوانان دختر و پسر ایران در مسابقات جهانی تکواندو، کیومرث هاشمی رئیس کمیته ملی المپیک گفت: این کمیته بر حسب وظیفه ذاتی و مسئولیتی که در بازی‌هایی آسیایی، المپیک نوجوانان و المپیک بزرگسالان دارد و از آنجایی که بر روی رشته‌های مدال آوری همچون تکواندو نگاه ویژه وجود دارد، از این تیم حمایت خواهد کرد تا کادر فنی و بازیکنان فقط به تمرینات و آماده سازی خود فکر کنند.

رئیس کمیته ملی المپیک در ادامه گفت: «از تیم ملی تکواندو برای حضور در رقابت‌های بین المللی جهت کسب امتیاز لازم برای المپیک ۲۰۱۶ و همچنین حضور قدرتمندانه در بازی‌های آسیایی اینچئون که برای ما بسیار با اهمیت است، حمایت همه‌جانبه خواهیم کرد.»

کسب دو سهمیه در مسابقات گزینشی المپیک نوجوانان و موفقیت در مسابقات نوجوانان جهان در شرایطی اتفاق افتاده که به نظر می‌رسد فدراسیون تکواندو پس از یک سال پر حاشیه به خاطر برگزاری انتخابات فدراسیون، حالا آرامش از دست رفته را باز یافته و مجدداً در مسیر موفقیت قرار گرفته.

در چهل و یکمین دوره تورنمنت معتبر هلند سجاد مردانی در ۸۷ کیلو در فینال به مصاف تکواندوکاری از گابن رفت که پیش از این سکوی نخست مسابقات قهرمانی ۲۰۱۳ جهان را به دست آورده بود. مردانی این مسابقه را از آنتونی اوبامه برد تا ضمن گرفتن انتقام فینال مسابقات جهانی، روی سکوی نخست بایستد.

مسعود حجی زواره در ۷۴ کیلوگرم پس از غلبه بر نمایندگان کرواسی، ایتالیا و بلاروس، در فینال با تکواندوکاری از برزیل رقابت کرد و ضمن پذیرش شکست، روی سکوی دوم ایستاد. علیرضا نصرآزادانی دیگر نماینده ایران در این وزن بود که از دور رقابت‌ها کنار رفت.

محمد باقری معتمد در ۶۸ کیلوگرم نقره گرفت که رنگ مدال او در المپیک لندن بود. یوسف کرمی کاپیتان تیم ملی ایران هم در وزن هفتم روی سکوی سوم ایستاد.

در مجمع جنجالی انتخاباتی ریاست فدراسیون تکواندو محمد پولادگر برای چهار سال دیگر رئیس این فدراسیون شد. این در حالی است که هادی ساعی نیز نامزد شده بود اما چون از شورای شهر انصراف نداد، اجازه شرکت در انتخابات را پیدا کرد.

حالا مسئولان فدراسیون پس از نزدیک به دو ماه از برگزاری انتخابات، علیرضا صیادی را به عنوان سرپرست دبیری فدراسیون معرفی کردند. پیش از این غلامحسن ذوالقدر این مسئولیت را برعهده داشت که مطابق قوانین به دلیل بازنشستگی از سمت خود کناره‌گیری کرد. او بلافاصله به عنوان رئیس سازمان تیم‌های ملی انتخاب و معرفی شد.
XS
SM
MD
LG