لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۴

برترین تیم‌های ورزشی ایران در سال ۱۳۹۲


سال ۱۳۹۲ برای ورزش ایران، یک تفاوت بزرگ نسبت به سال‌های گذشته داشت. در سالی که گذشت، موفقیت‌های ورزش ایران صرفاً محدود به رشته‌های انفرادی نبود و در رشته‌های تیمی نیز نتایج درخشانی رقم خورد.

این گزارش مروری است بر کارنامه موفق‌ترین تیم‌های ملی رشته‌های مختلف ورزشی در سال ۹۲. رادیوفردا در گزارشی جداگانه، برترین مربیان و ورزشکاران زن و مرد سال را نیز معرفی خواهد کرد.

کشتی آزاد

قهرمانی جهان در بوداپست و قهرمانی جام جهانی در لس آنجلس. کشتی آزاد ایران سالی رویایی را سپری کرد. عزت‌الله اکبری با راهیابی به فینال ۷۴ کیلو، عنوان قهرمانی ایران در مسابقات جهانی بوداپست را مسجل کرد. ایران از مسابقات جهانی ۱۹۶۵منچستر تاکنون نتوانسته بود خارج از خانه به جام قهرمانی دست یابد.

در مجموع نیز ۱۹۶۱ یوکوهاما، ۱۹۶۵ منچستر، ۱۹۹۸ تهران و ۲۰۰۲ تهران، چهار قهرمانی ایران در تاریخ کشتی بود که این بار، پنجمین قهرمانی هم رقم خورد.

در مسابقات جهانی بوداپست غیر از اکبری که با شکست مقابل جردن باروز آمریکایی نایب قهرمان شد، حسن رحیمی و رضا یزدانی دو نشان طلا را نصیب خود کردند. احسان لشگری و مسعود اسماعیل‌پور هم روی سکوی سوم ایستادند.

تیم ملی کشتی آزاد ایران در واپسین روزهای سال هم با برتری مقابل روسیه، عنوان قهرمانی جام جهانی ۲۰۱۴ را نصیب خود کرد. ایران در فینال این دوره از رقابت‌ها که به میزبانی لس آنجلس برگزار شد، با نتیجه ۶-۲ از سد روسیه گذشت.

ایران با چهار پیروزی متوالی مقابل ارمنستان، ترکیه، آمریکا و هندوستان جواز حضور در فینال را کسب کرده بود و سرانجام نیز موفق شد برای سومین سال پیاپی عنوان قهرمانی را به خود اختصاص دهد. این تیم با هدایت رسول خادم، سال ۲۰۱۳ در تهران و سال ۲۰۱۲ هم در باکو به عنوان نخست جام جهانی دست یافته بود.

فوتبال

تیم ملی فوتبال ایران با برتری ۰-۱ در زمین کره جنوبی، به عنوان تیم نخست گروه اول از دور مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ در منطقه آسیا، جواز حضور در جام جهانی به را به دست‌آورد. ایران همچنین با قرار گرفتن در رتبه اول تیم‌های آسیایی در رنکینگ فیفا، سالی پربار را به پایان رساند.

شاگردان کارلوس کی‌روش که پس از شکست خانگی مقابل ازبکستان، حتی امکان قرار گرفتن در رده سوم گروه و راهیابی به مرحله حذفی را نیز دشوار می‌دیدند، در خرداد ماه طوفانی با سه پیروزی متوالی که در دوحه مقابل قطر، در تهران مقابل لبنان و در اولسان مقابل کره جنوبی به ثبت رسید، شگفتی بزرگ دور مقدماتی را رقم زدند تا خیابان‌ها و میدان‌های اصلی در نقاط مختلف ایران را صحنه جشن و شادمانی کنند.

در بازی همزمان، ازبکستان با نتیجه دور از انتظار ۱-۵ از سد قطر گذشت و حتی در صورت تساوی ایران نیز این ازبکستان بود که با چنین نتیجه‌ای راهی جام جهانی می‌شد. اما درخشش رحمان احمدی و ساختار دفاعی منسجم تیم ملی ایران، اجازه رویش گل تساوی در چارچوب دروازه تیم ایران و صعود مستقیم به ازبکستان را نداد.

جواد نکونام کاپیتان تیم ملی در پایان مسابقه گفت او و همبازیانش احتمال رقم خوردن نتیجه عجیب در بازی ازبکستان و قطر را می‌دادند و به همین خاطر با تمام قوا برای کسب پیروزی جنگیدند.

والیبال

در بیست و چهارمین دوره لیگ جهانی والیبال، شگفتی‌سازان ایران با سرمربیگری خولیو ولاسکو با دو بار برتری مقابل کوبا در زمین حریف و رقم زدن یک پیروزی در برابر صربستان، ایتالیا و آلمان، بین ۱۸ تیم در رده نهم قرار گرفتند.

تیم ملی والیبال ایران در فینال قهرمانی آسیا هم مقابل کره‌جنوبی به پیروزی ۳-۰ رسید و قهرمان هفدهمین دوره این مسابقات شد. ایران که در دوره قبلی هم مقام اول را از آن خود کرده بود، این بار در خاک امارات از عنوان خود دفاع کرد.

ایران در این دوره از مسابقات به ترتیب بر کویت، قزاقستان، عراق، کره‌جنوبی، لبنان، ژاپن و مجدداً کره جنوبی غلبه کرد. ایران تمام بازی‌ها را ۳-۰ برد و فقط یک گیم در مرحله مقدماتی به کره جنوبی واگذار کرد.

بسکتبال

تیم ملی بسکتبال ایران با پیروزی مقابل فیلیپین، روی سکوی قهرمانی جام ملت‌های آسیا ایستاد. ایران در فینال بیست و هفتمین دوره این دوره از مسابقات که به میزبانی فیلیپین برگزار شد، با نتیجه ۸۵-۷۱ از سد میزبان گذشت.

شاگردان مهمت بچیروویچ نهمین پیروزی متوالی را کسب کردند تا پس از دو دوره قهرمانی متوالی در سالهای ۲۰۰۷ و ۲۰۰۹، سومین نشان زرین آسیا را نیز به ایران بیاورند. ایران در سال ۲۰۱۰ برای نخستین بار حضور خود در جام جهانی را تجربه کرده و حالا برای دومین بار، راهی این رقابت‌ها خواهد شد.

با انجام مراسم قرعه‌کشی جام جهانی ۲۰۱۴ بسکتبال، تیم ملی ایران در گروه A با اسپانیا میزبان مسابقات، مصر، صربستان، برزیل و فرانسه هم‌گروه شد. جام جهانی بسکتبال، کمتر از دو ماه پس از فینال جام جهانی فوتبال به انجام خواهد رسید.

از شش کشوری که در تاریخ ۶۴ ساله مسابقات جهانی موفق به کسب جام قهرمانی شده‌اند، سه تیم در گروه ایران هستند! به همین خاطر کارشناسان بسکتبال، گروه اول را دشوارترین گروه جام هفدهم نامیده‌اند.

فوتسال زنان

تیم ملی فوتسال بانوان ایران با شکست در وقت اضافه مقابل ژاپن به عنوان نایب قهرمانی بازی‌های داخل سالن قهرمانی آسیا دست یافت که نخستین مدال ورزش بانوان ایران پس از انقلاب، در رشته‌های توپی در سطح قاره آسیا محسوب می‌شود. گرچه در پایان سال، شهرزاد مظفر سرمربی این تیم همراه با مریم ایراندوست سرمربی تیم ملی فوتبال زنان، از سمت خود کناره‌گیری کردند.

فرزانه توسلی دروازه‌بان اصلی ایران در این مسابقات بود. نسیمه غلامی، سپیده زرین‌راد، فهمیه زارعی، فاطمه اعتدادی، پریا نوروزی، فرشته کریمی، سهیلا ملمولی، لیلا اقبالی، نیلوفر اردلان، نسترن مقیمی، آرزو صدقیانی‌زاده، نغمه مرادی و بهناز خیاط (دروازه‌بان ذخیره) دیگر بازیکنان ایران در این مسابقات بودند که از این جمع لیلا اقبالی پس از پایان مسابقات، از تیم ملی خداحافظی کرد.

ایران در این مسابقات پیش از راهیابی به فینال، در مرحله مقدماتی این بازی‌ها در گام نخست به مصاف مالزی رفت و با نتیجه شش بر یک به پیروزی رسید. سپس تایلند و ویتنام را با نتیجه مشابه ۱-۰ مغلوب کرد. شاگردان شهرزاد مظفر در بازی چهارم با نتیجه ۵-۰ هنگ‌کنگ را تسلیم کردند تا با چهار برد و ۱۲ امتیاز، به عنوان سرگروه راهی مرحله نیمه‌نهایی شوند و با برتری ۰-۴ مقابل اندونزی به فینال برسند.

هندبال

تیم ملی هندبال ایران با تساوی مقابل بحرین، جواز حضور در مسابقات جهانی ۲۰۱۵ را نصیب خود کرد. این نخستین بار است که هندبال ایران موفق به حضور در مسابقات جهانی می‌شود. قرار بود سه تیم برتر آسیا سهمیه مسابقات جهانی را کسب کنند اما از آنجایی که قطر میزبان مسابقات جهانی هم به نیمه نهایی قهرمانی آسیا راه یافت، تعداد نمایندگان این قاره به عدد چهار رسید.

ایران در این مسابقات با ترکیب سعید حیدری راد، شاهو نصرتی، مهرداد صمصامی، سجاد استکی، پویا نوروزی نژاد، الله کرم استکی، محمدعرفان سعیدی، مجتبی حیدرپور، مهدی بیجاری، محمد سیاوشی شاه عنایتی، میلاد مسایلی، حسن خلیقی ولی آباد، سجاد ندری، هادی طالبی، رحیم مومنی زاده، علی اکبر خوشنویس زارچ، سعید برخورداری، محمدرضا رجبی و علیرضا موسوی قلعه به میدان رفت.

هندبالیست‌های ایران در این مسابقات در برابر ازبکستان و چین پیروز شده و مقابل کره جنوبی، عربستان و بحریت به تساوی رسیدند. در نیمه نهایی مقابل قطر شکست خوردند اما در بازی رده‌بندی امارات را شکست داده و سوم شدند.
XS
SM
MD
LG