لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۰

به دلیل کمبود آب، صنعت فولاد ایران فقط «با ۴۰ درصد» ظرفیت کار می‌کند


یکی از نمایندگان استان اصفهان در مجلس روز جمعه، ۲۱ شهریورماه، خبر داد که صنعت فولاد ایران به دلیل کمبود آب دچار «رکود» شده و تنها با «۴۰ درصد» ظرفیت خود کار می‌کند.

در همین حال مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران نیز بار دیگر تهدید کرد که از ۲۴ شهریورماه جاری، آب شرب مشترکان پرمصرف در شهر تهران قطع خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، وابسته به مجلس شورای اسلامی، ناصر موسوی لارگانی همچنین از مشکل تأمین آب شرب برای بیش از پنج میلیون نفر در استان اصفهان خبر داده است.

نماینده فلاورجان در مجلس گفت: «دیگر نمی‌توان به فکر توریست‌پذیری اصفهان بود و طبیعتاً به دنبال خشکی زاینده‌رود و کمبود شدید آب در اصفهان بیکاری‌ها افزایش یافته است.»

او اضافه کرد: «حتی قلب صنعت فولاد کشور که در اصفهان است دچار رکود شده، چرا که تقریباً با ۴۰ درصد از ظرفیت خودش کار می‌کند.»

شرکت فولاد مبارکه که بر اساس گزارش‌ها بیش از ۵۰ درصد فولاد ایران را تولید می‌کند در استان اصفهان واقع شده است.

پیشتر در همین زمینه اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران، روز دوشنبه، سوم شهریور، در مراسم افتتاح پروژه‌های توسعه این شرکت گفته بود: «از آنجا كه اصفهان با مشکل کمبود آب مواجه است، باید در نظر داشته باشیم صنایعی که مصرف آب زیادی دارند در اصفهان ایجاد نشود.»

مهدی کرباسیان، معاون وزیر صنعت، نیز روز ۱۹ شهریور از طرح ایجاد کارخانه‌های جدید فولاد در مناطق نزدیک به دریا برای حل «بحران کمبود آب برای صنعت فولاد» خبر داده بود.

در روزهای گذشته نیز تعدادی از نمایندگان مجلس از مشکل کم‌آبی در حوزه‌های انتخابیه خود خبر داده بودند.

عابد فتاحی، نماینده ارومیه، روز پنج‌شنبه، ۲۰ شهریور، گفته بود که استان آذربایجان غربی دومین استان آبخیز کشور است، اما اکثر روستاهای این استان با کمبود آب مواجه است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران نیز روز جمعه، ۲۱ شهریور، از شناسایی حدود سه هزار مشترک با مصرف بالای ۵۰ متر مکعب در تهران خبر داده و تهدید کرد که آب شرب این مشترکان «پرمصرف» از ۲۴ شهریورماه جاری قطع خواهد شد.

محمد پرورش پیشتر در روز ۱۷ مرداد نیز تهدید کرده بود که آب آشامیدنی سه هزار مشترک که بالا‌تر از ۵٠ متر مکعب در یک دوره مصرف دارند از ساعت ١٠ تا ١٧ قطع می‌شود.

به گفته آقای پرورش، برای این مشترکان محدودیت هفت ساعته اعمال و به آنان یک ماه فرصت داده می‌شود تا با کاهش مصرف خود الگوی مصرف آب را رعایت کنند.

در روزهای گذشته مسئولان دولتی طرح‌های مختلفی برای حل مشکل کمبود ایران مطرح کرده‌اند.

از جمله علی‌اصغر قانع، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب، روز ۱۹ شهریور از انعقاد هفت قرارداد با بخش خصوصی به ارزش بالای ۹۰۰ میلیارد تومان برای طرح‌های آبرسانی خبر داده بود.

پیشتر حمید چیتچیان، وزیر نیروی ایران، نیز در مردادماه از مذاکره با برخی از کشورها برای واردات آب خبر داده بود.

XS
SM
MD
LG