لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۳

رونمایی از «مدل جدید قراردادهای نفتی» در کنفرانس تهران


بیژن زنگنه
بیژن زنگنه

کنفرانس معرفی و رونمایی از «مدل جدید قراردادهای نفتی ایران» روز شنبه، هفتم آذرماه، در حضور ۱۵۳ شرکت خارجی از ۴۵ کشور در تهران آغاز به کار کرد. ایران قرار است بیش از ۵۰ میدان نفت و گاز خود را بر اساس این نوع قرارداد به خارجی‌ها ارائه کند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:19 0:00
لینک مستقیم


بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، روز شنبه طی سخنرانی در کنفرانس تهران اعلام کرد که ایران بیش از ۵۰ میدان نفت و گاز خود را بر اساس این قرارداد جدید نفتی به شرکت‌های خارجی ارائه خواهد کرد.

به گفته وزیر نفت، انتظار می‌رود که این قراردادها ۲۵ میلیارد دلار سرمایه خارجی وارد کشور کند.

مدل جدید قرارداد نفتی که کلیاتی از چهارچوب حقوقی آن در نیمه ماه گذشته منتشر شد، برخلاف قراردادهای گذشته وزارت نفت که از نوع بیع متقابل بود و شرکت‌های خارجی بعد از مرحله تولید، پروژه را ترک می‌کردند، ۲۵ ساله تعریف شده است.

به گزارش خبرگزاری شانا، وابسته به وزارت نفت ایران، وزیر نفت در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد که «بسیاری از شرکت‌های خارجی از جمله شرکت‌های اروپایی و آسیایی علاقه‌مند هستند در صنعت نفت ایران سرمایه‌گذاری کنند که باید با آنها مذاکره کنیم؛ البته نمی‌توانم بگویم کدام شرکت برای نهایی شدن قرارداد نزدیک‌تر است، با این حال توتال و انی، مالزیایی‌ها، ژاپنی‌ها و چینی‌ها تمایل دارند در صنعت نفت ایران سرمایه‌گذاری کنند».

وی همچنین گفت که درهای ایران به روی شرکت‌های آمریکایی باز است.

شرکت‌های آمریکایی به دلیل وجود تحریم‌های سال ۱۹۹۵ دولت آمریکا علیه ایران، از سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفت و گاز ایران منع شده‌اند.

ایران قرار بود مدل جدید قرارداد خود برای نفت و گاز را سال گذشته در لندن رونمایی کند، اما با تاخیرهای چندباره، نهایتا روز شنبه کنفرانس معرفی آن برگزار شد. ایران امیدوار است که با برچیده شدن تحریم‌ها بتواند سرمایه و تکنولوژی مورد نیاز برای توسعه صنعت نفت و گاز خود به دست شرکت‌های خارجی را فراهم کند.

بیژن زنگنه ضمن اشاره به این که قیمت تمام‌شده هر بشکه نفت در ایران زیر ١٠ دلار است اعلام کرد که اجرای پروژه‌هایی که بر اساس قراردادهای جدید معرفی می‌شوند با برگزاری مناقصه خواهد بود.

وزیر نفت ایران همچنین شرایط عمومی کشور برای پذیرش سرمایه‌گذاری خارجی را بسیار مهم دانسته و گفت: «اگر شرایط مناسب نباشد بعید است شرکت‌های خارجی بیایند.»

در این میان رکن‌الدین جوادی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، نیز در کنفرانس تهران با اشاره به معادل ٣٤٥ میلیارد بشکه ذخایر نفت و گاز قابل استحصال در ایران گفت که «تاکنون کمتر از ٣٠ درصد از منابع قابل استحصال بهره‌برداری و تولید شده است و قراردادهای جدید می‌تواند فرصتی مناسب برای استفاده از ظرفیت‌های موجود باشد».

ایران ۱۵۸ میلیارد بشکه ذخیره نفتی و ۳۴ تریلیون متر مکعب ذخیره گازی قابل برداشت دارد.

بیش از ۸۰ درصد میادین فعال نفتی ایران در نیمه دوم عمر خود قرار دارند و بنا به گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید این میادین کهنه سالانه هشت تا ۱۴ درصد افت پیدا می‌کند.

XS
SM
MD
LG