لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۷

تداوم بحران شدید امنیتی میان اسرائیل و فلسطینی‌ها


اسماعیل هنیه،‌ رهبر حماس
اسماعیل هنیه،‌ رهبر حماس

بحران شدید امنیتی میان اسرائیل و فلسطینی‌ها روز شنبه، ۱۸ مهرماه،‌ هم ادامه دارد. در حالی که حمله با چاقو از سوی فلسطینی‌ها و اعراب تابع اسرائیل و واکنش متقابل نظامیان اسرائیلی کشته و زخمی بیشتری از طرفین برجای نهاده، از غزه نیز به جنوب اسرائیل راکت‌پرانی شده است.

راکتی که بامداد شنبه از غزه پرتاب شد، آژیر خطر را در مناطق جنوبی اسرائیل طنین انداخت، اما در فضای باز فرود آمد و آسیب جانی نداشت.

در همین حال نیروی هوایی اسرائیل به هر حمله راکتی از غزه واکنش نشان می دهد.

همزمان، به گزارش رادیو اسرائیل، در ساعات پیش ازظهر شنبه، دو مرد مذهبی یهودی از سوی یک نوجوان ۱۶ ساله فلسطینی با چاقو مورد حمله قرار گرفتند.

نیروهای پلیس اسرائیل که در نزدیکی محل حمله بودند، نوجوان چاقو به‌دست را کشتند.

همچنین در واکنش نیروهای پلیس اسرائیل در حادثه پیش ازظهر شنبه اورشلیم که در صدد پراکنده کردن تجمع بعد از حمله بودند، یک خبرنگار اسرائیلی از ناحیه پا با گلوله لاستیکی زخمی شد؛ خبرنگار شبکه لبنانی المیادین نیز دو روز پیش در رخدادهای مشابه همین منطقه اورشلیم با گاز اشک‌آور زخمی شد، اما به پخش مستقیم گزارش ادامه داد.

سراسر جمعه شب تا بامداد شنبه نیز تجمع‌های اعتراضی همراه با پرتاب سنگ و بطری آتش‌زا در شهرک‌ها و دهکده های عربی شمال اسرائیل و در مناطق عرب نشین اطراف بیت‌المقدس ادامه یافت.

همچنین در حمله صدها جوان و نوجوان فلسطینی در نزدیکی مرز غزه با جنوب اسرائیل روز جمعه و ساعات اولیه بامدادی شنبه هفت فلسطینی کشته و ده‌ها تن از آنها زخمی شدند.

اسماعیل هنیه، معاون دفتر سیاسی حماس در غزه، فلسطینی‌ها و عرب‌های شهروند اسرائیل را که با چاقو به یهودیان حمله می کنند، مورد تجلیل قرار داد و گفت که این رخدادها سرآغاز انتفاضه‌ای جدید است.

این در حالی است که رهبران تشکیلات خودگردانی خواهان آرام شدن اوضاع شده و گفته‌اند که آرمان های فلسطینی ها از این راه محقق نمی شود.

اما روز جمعه نیز چند مورد حمله یهودیان و فلسطینی ها علیه یکدیگر در چند شهر رخ داد.

پلیس اسرائیل گفت، یک جوان یهودی که سابقه خلافکاری نیز داشته، سحرگاه جمعه چهار عرب و فلسطینی رفتگر را که در شهر دیمونا در جنوب اسرائیل مشغول جاروکشی بودند، با چاقو مورد حمله قرار داد.

در شهر عفولا نیز روز جمعه یک دختر دانشجوی ۲۹ ساله از عرب های شهروند اسرائیل با چاقو به سوی شماری از رهگذران حمله کرد؛ پلیس اسرائیل این دختر را با گلوله زخمی و دستگیر کرد.

روز پنج‌شنبه نیز دست‌کم شش مورد حمله با چاقو در یهودی‌نشین کریات اربع و شهرهای اورشلیم، تل آویو، عفولا و کریات گاگ رخ داد. حمله روز پنج‌شنبه اورشلیم نیز توسط یک دختر عرب فلسطینی رخ داد که خود او با ضرب گلوله زخمی و دستگیر شد.

در این میان، پس از آن که اسرائیل جسد دو نفر از مهاجمان حملات روزهای اخیر را به خانواده های آنها پس داد، روز شنبه آیین خاکسپاری آنها در دهکده های الخلیل با شرکت صدها تظاهرکننده خشمگین فلسطینی در جریان بود.

در روزهای گذشته، هزاران نیروی پلیس و گارد مرزی اسرائیل در بخش هایی حساس از شهرهایی مانند بیت المقدس مستقر شده اند، اما نظامیان این کشور نیز در مرزهای با غزه و کرانه باختری تقویت شده اند.

اما تا ظهر شنبه، ۱۸ مهر، شمار کشته‌های اسرائیلی به چهار نفر و فلسطینی ها به ۱۷ نفر رسید. ده‌ها فلسطینی و نیز تعدادی اسرائیلی در این حملات متقابل زخمی شده‌اند.

XS
SM
MD
LG