لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۰

گزارش از زندگی تجملی پوتین: ساعت طلا و توالت ۷۵ هزار دلاری


طرح جلد کتاب حاوی گزارش از زندگی پرتجمل پوتین
طرح جلد کتاب حاوی گزارش از زندگی پرتجمل پوتین
روزنامه بریتانیایی گاردین با استناد به اطلاعات و گزارشی که منتقدان ولادیمیر پوتین در روسیه منتشر کرده‌اند می‌نویسد که رئیس جمهور این کشور با وجود ادعا‌هایش در مورد «سختکوشی و فداکاری در راه ملت و کشور» زندگی بسیار مرفه و پرتجملی دارد.

بر اساس شواهدی که توسط منتقدان آقای پوتین جمع‌آوری و هفته گذشته منتشر شده است، ولادیمیر پوتین از جمله ثروتمند‌ترین روسای دولت در جهان است و طبق سنت قدیمی روسیه تزاری علاقه ویژه‌ای به تجمل دارد.

ساعت‌های متعددی که از طلای سفید ساخته شده‌اند و یک توالت تجملی به قیمت ۷۵ هزار دلار از جمله اشیایی هستند که در فهرست اموال رئیس جمهور روسیه قرار دارد.

این گزارش توسط دو تن از منتقدان سرسخت ولادیمیر پوتین یعنی بوریس نمتسوف، از معاونان سابق نخست وزیری، و لئونید مارتینیک، از اعضای جنبش «همبستگی» مخالف دولت، تهیه شده است.

در مقدمه این گزارش آمده است که پس از دوازده سال حکومت آن چه باعث می‌شود ولادیمیر پوتین همچنان قدرت را در دست خود حفظ کند وابستگی و نیاز وی به زندگی پرتجمل است.

بر اساس این گزارش، در دوران پوتین حقوق، امتیازهای مالی و امکانات رفاهی و تجملی رئیس جمهور روسیه به شکل چشمگیری افزایش یافته است.

در حال حاضر ۲۰ قصر و ویلای مجلل، ۵۸ فروند هواپیما و هلی‌کوپتر، چندین قایق بزرگ تفریحی که ارزش هر یک از آنها چند ۱۰ میلیون دلار است، یک کلکسیون بزرگ و چندین میلیون دلاری از ساعت‌های قیمتی و چندین اتومبیل گران‌قیمت در اختیار ولادیمیر پوتین است.

منتقدان می‌گویند که علاوه بر همه این امکانات تجملی هزینه‌های جاری زندگی رئیس جمهور روسیه از جمله مخارج مربوط به سفر، تفریحات و حتی پوشاک وی در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است.

به گزارش گاردین، در کشوری همچون روسیه که حدود ۲۰ میلیون نفر به زحمت می‌توانند نان شب خود را تامین کنند زندگی پر تجمل رئیس دولت و اطرافیان وی نشانی از اقتدار و اختیارات بی‌مهار گروه‌های حاکم این کشور دارد.

روزنامه گاردین با اشاره به بخش دیگری از گزارش منتقدان رهبر روسیه می‌نویسد که برای مثال رهبران آمریکا و آلمان فقط دو اقامتگاه رسمی و رهبران ایتالیا و چند کشور اروپایی فقط سه اقامتگاه رسمی دارند. اما ولادیمیر پوتین در مجموع از ۲۰ قصر و اقامتگاه مجلل استفاده می‌کند. در دوران حکومت وی حدود ۱۰ قصر و ویلای جدید برای وی ساخته شده است.

رهبر روسیه همواره سعی کرده است که خود را در ظاهر مردی معمولی و در عین حال نیرومند در روسیه جلوه دهد. او در راستای همین خط‌مشی در موارد متعددی در محیط‌های کار حاضر شده و با کارگران و کارمندان عکس گرفته است.

در جریان سرشماری و آمارگیری سال ۲۰۱۰ او در برابر دوربین تلویزیون‌های خبری در یک آپارتمان خیلی ساده در شهر مسکو ظاهر شد و این طور وانمود کرد که گویا اکثر اوقات در این خانه زندگی می‌کند.

در ماه دسامبر سال گذشته ولادیمیر پوتین برای آخرین بار میزان درآمد خود را اعلام کرد و حساب بانکی وی رقمی حدود ۱۸۰ هزار دلار را نشان می‌داد. اما منتقدان می‌گویند که شیوه زندگی و مخارج مربوط به این همه تجمل شبیه به زندگی حاکمان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس یا میلیاردرهای نوکیسه روسیه است.

روزنامه گاردین می‌نویسد که منتقدان ولادیمیر پوتین در این گزارش به ثروت شخصی رئیس جمهور روسیه نپرداخته‌اند و به جای آن هزینه‌های سنگین زندگی پر تجمل او را بررسی کرده‌اند که مخارج آن از محل بودجه دولتی و مالیات مردم تامین می‌شود.

تهیه‌کنندگان این گزارش می‌گویند که تمام منابع مورد استفاده برای انجام این تحقیقات گزارش‌های رسمی رسانه‌های روسیه و برخی از اطلاعیه‌های نهادهای دولتی بوده‌ است.

آنها در بخش نتیجه‌گیری گزارش تاکید می‌کنند که روسیه نمی‌تواند به تامین یک چنین هزینه‌های سنگینی ادامه دهد و نحوه زندگی و مخارج رئیس جمهور و سایر مقامات ارشد دولت باید شفافیت بیشتری پیدا کرده و توسط افکار عمومی مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.
XS
SM
MD
LG