لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۱

پزشکان سوئدی اولین پیوند رحم را انجام دادند


عکس تزئینی است
عکس تزئینی است
دو زن سوئدی امیدوارند که با انجام عمل جراحی که پزشکان آن را اولین پیوند رحم بین مادر و دختر در جهان توصیف کرده‌اند باردار شوند.

متخصصان در بخش پزشکی دانشگاه گوتنبرگ در سوئد اعلام کردند که این عمل جراحی چند روز پیش انجام شده و تاکنون با هیچ مشکلی روبه‌رو نشده است. ولی تاکید کردند که تا زمانی که این زنان دوران بارداری و وضع حمل را به سلامتی سپری نکرده‌اند این عمل پیوند رحم را موفقیت‌آمیز نمی‌دانند.

یکی از این زنان چند سال پیش به خاطر ابتلا به سرطان دهانه رحم مجبور شده بود رحم خود را بردارد و زن دوم به طور مادرزاد بدون رحم متولد شده بود. هر دو این زنان حدودا سی ساله هستند.

هر دو زن به مدت یک سال تحت نظارت کامل پزشکان خواهند بود و پس از آن به شیوه لقاح مصنوعی تخمک‌های خود این زنان که در آزمایشگاه پرورش یافته‌اند به محیط رحم‌شان منتقل خواهد شد.

تحقیقات در مورد پیوند رحم از سال‌ها پیش آغاز شده است تا به این وسیله بتوان به زنانی که رحم یا تخمدان خود را بر اثر ابتلا به سرطان از دست داده‌اند کمک کرد تا باردار شوند.

کار‌شناسان باروری عمل پیوند رحم توسط پزشکان سوئدی را گام بسیار مهمی ارزیابی کرده، ولی تاکید می‌کنند که برای ارزیابی نهایی باید منتظر نتیجه بارداری و وضع حمل این زنان بود.

حتی اگر این مورد در ‌‌نهایت موفقیت‌آمیز باشد، معلوم نیست که چه تعداد از زنان حاضر خواهند شد خطرات و پیچیدگی‌های چنین عمل دشواری را بپذیرند. یکی از راه‌های متداول برای زنانی که رحم سالم ندارند انتقال تخمک بارور شده آنها به رحم زن دیگری است که به عنوان مادر جایگزین دوره بارداری را طی می‌کند.

سال گذشته پزشکان در ترکیه اعلام کردند که برای اولین بار عمل جراحی پیوند رحم یک زن متوفی به بدن زن جوانی که رحم او برداشته شده بود را با موفقیت انجام داده‌اند. حال این زن کاملا خوب است، ولی هنوز معالجات مربوط به بارداری را آغاز نکرده است.

مسئول هیئت پزشکی که عمل جراحی اخیر را در سوئد انجام داده است می‌گوید پیوند اعضای بدن میان افراد یک خانواده معمولا خطر کمتری دارد و در عین حال تماس و ارتباط عاطفی بین مادر و دختر نکته مثبت و بسیار مهمی است.

مادرانی که رحم آنها به بدن دختران‌شان پیوند زده شده هر دو سال‌ها پیش وارد دوران یائسگی شده‌اند، اما به گفته پزشکان یائسه بودن اهدا کننده رحم در میزان موفقیت این عمل و بارداری زنان در آینده تاثیری نخواهد داشت.
XS
SM
MD
LG