لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۲

کشف یک دفتر خاطرات و احتمال بازنگری در تاریخ آلمان نازی


آلفرد روزنبرگ
آلفرد روزنبرگ
کشف حدود ۴۰۰ صفحه از دفتر خاطرات آلفرد روزنبرگ، از معتمدان هیتلر و یکی از طراحان اصلی نسل‌کشی‌های دولت آلمان نازی، ممکن است باعث شود که پس از حدود هفتاد سال بازنگری‌های جدیدی در مورد طرح‌های این حکومت برای کشتار یهودیان صورت بگیرد.

روزنامه بریتانیایی «ایندی‌پندنت» می‌نویسد که پس از سال‌ها تحقیقات مستمر بالاخره پژوهشگران این اسناد را در منزلی در حومه شهر بوفالو در نیویورک پیدا کرده‌اند. قرار است در روزهای آینده این مدارک به طور مشترک توسط دولت آمریکا و موزه یادبود هولوکاست آمریکا رسما رونمایی شود.

بر اساس بررسی‌های مقدماتی، این اسناد علاوه بر روشن کردن زوایای جدیدی از ساختار و عملکرد فرماندهی دولت آلمان نازی برخی از فرضیه‌های موجود در مورد آن دوره تاریخی را نیز به چالش می‌کشد.

این اسناد که مورخان جنگ جهانی دوم آن را خیلی ساده «خاطرات روزنبرگ» می‌نامند، قاعدتا پنجره‌ای کم‌نظیر به روی شناخت خود نویسنده خواهد بود که پس از محکومیت در دادگاه جنایات جنگی نورنبرگ به اعدام محکوم شد. وی از جمله معدود فرماندهان و مقامات ارشد دولت آلمان نازی بود که در اکتبر سال ۱۹۴۹ اعدام شدند.

گزارش می‌شود که صفحاتی که اکنون کشف شده سال‌های بین ۱۹۳۶ تا زمستان ۱۹۴۴ را شامل می‌شود. بخش اعظم این مطالب به قلم خود آلفرد روزنبرگ و برخی از آنها روی کاغذهای رسمی حکومت آلمان نازی نوشته شده‌اند.

مباحث کارشناسی و پژوهشی در مورد این اسناد که بخش زیادی از آن به برنامه‌های آلمان نازی برای نسل‌کشی یهودیان و سایر ساکنان کشورهای اروپای شرقی مربوط می‌شود، مسلما جالب توجه خواهد بود. موزه یادبود هولوکاست آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده است که این مدارک برای بررسی دوران آلمان نازی نقش بسیار مهمی خواهند داشت.

به گزارش روزنامه «ایندی‌پندنت»، در بخشی از بیانیه این موزه می‌توان پیش‌بینی کرد که کشف این اسناد ممکن است مباحث جنجال‌برانگیزی را در مورد فرضیه‌های موجود به راه بیندازد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «این دفترچه خاطرات می‌تواند منبع مکمل و بسیار مهمی برای مورخان باشد و ضمن تایید برخی از پژوهش‌های موجود ممکن است با مدارک و پژوهش‌های دیگری که تاکنون شناخته شده است در تناقض باشد.»

بخشی از مطالب این دفترچه خاطرات مربوط به ملاقات‌های نگارنده با آدولف هیتلر و سایر مقامات بلندپایه حکومت آلمان نازی از جمله هاینریش هیملر یا هرمان گورینگ است. ظاهرا در این مطالب به وجود تنش و اختلاف در راس حکومت اشاره شده است که یکی از موارد آن فرار رودولف هس به خاک بریتانیا در سال ۱۹۴۱ بود. مورد دیگری که به آن اشاره می‌شود برنامه‌های گسترده حکومت آلمان نازی برای تاراج تمامی آثار هنری اروپاست که طراح و مسئول اصلی آن خود «آلفرد روزنبرگ» بوده است.

روزنامه «ایندی‌پندنت» یادآوری می‌کند که دفترچه خاطرات روزنبرگ پس از ارائه به دادگاه جنایات جنگی نورنبرگ به عنوان بخشی از اسناد این محاکمات به شکل اسرارآمیزی مفقود شد. همواره این طور تصور می‌شد که یکی از دادستان‌های این دادگاه به نام «رابرت کمپنر» که خود از آلمان نازی گریخته و به تابعیت آمریکا درآمده بود، این اسناد را از آلمان خارج و به آمریکا منتقل کرده است.

پس از مرگ رابرت کمپنر در سال ۱۹۹۳ یک دعوای حقوقی طولانی بر سر مالکیت اسناد و پرونده‌هایی که وی در اختیار داشت بین فرزندان و منشی وی و موزه یادبود هولوکاست درگرفت. در سال ۱۹۹۹ و پایان این پرونده وقتی که مقامات بالاخره برای جمع‌آوری اسناد به منزل وی مراجعه کردند متوجه شدند که هزاران صفحه از اسناد و از جمله دفترچه خاطرات روزنبرگ مفقود شده‌ است.

بالاخره اوایل سال جاری در ادامه تحقیقات موزه یادبود هولوکاست و ماموران اداره امنیت ملی آمریکا آنها رد این اسناد را پیدا کرده و متوجه شدند که منشی رابرت کمپنر آن را در منزل یک استاد دانشگاه در حومه بوفالو پنهان کرده است.
XS
SM
MD
LG