لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۹

ادامه انتشار گازهای گلخانه‌ای جنوب ایران را «غیرقابل سکونت می‌کند»


نتایج یک تحقیق تازه که روز دوشنبه در مجله علمی معتبر «نیچر» منتشر شد حاکی از آن است که در صورت عدم کنترل گازهای گلخانه‌ای، مناطق حول و حوش خلیج فارس از سال ۲۰۷۰ در اثر موج شدید گرما غیرقابل سکونت خواهد شد.

نتایج یک تحقیق تازه که روز دوشنبه در مجله علمی معتبر «نیچر» منتشر شد حاکی از آن است که در صورت عدم کنترل گازهای گلخانه‌ای، مناطق حول و حوش خلیج فارس از سال ۲۰۷۰ در اثر موج شدید گرما غیرقابل سکونت خواهد شد.

مجله «نیچر» [طبیعت] روز دوشنبه با انتشار نتایج جدیدترین تحقیقی که روی آب و هوای منطقه خاورمیانه و به‌ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس انجام شده است، روند انتشار گازهای گلخانه‌ای و افزایش دما در این مناطق را «مانعی جدی» برای ادامه سکونت انسان در این مناطق عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از این تحقیق جدید، در صورتی که میزان گازهای گلخانه‌ای و دی‌اکسید کربن موجود در هوا با روند کنونی افزایش یابد، طی سال‌های آینده دمای مناطق اطراف خلیج فارس به حدی بالا می‌رود که بدن انسان قادر نخواهد بود آن را تحمل کند.

لینک مستقیم

نشریه بریتانیایی گاردین نیز با انتشار این تحقیق نوشته است که این تغییرات آب و هوایی شهرهای ابوظبی، دوبی، دوحه و سواحل جنوبی ایران را در برمی‌گیرد.

این گزارش موج گرمای آتی در این مناطق را «مرگبار» توصیف کرده و آن را تهدیدی برای جان میلیون‌ها زائری دانسته است که هر سال برای انجام مراسم مذهبی حج به عربستان سعودی می‌روند.

این گزارش بر اساس تحقیقات پروفسور جرمی پال و پروفسور فاتح الطاهر از دانشگاه ام‌آی‌تی، مؤسسه تکنولوژی ماساچوست، در مجله «نیچر» منتشر شده است.

این دو پروفسور پیش‌بینی کرده‌اند که موج شدید گرمایی که فراتر از حد تحمل بدن انسان است، از سال ۲۰۷۰ به بعد، این مناطق را «غیرقابل سکونت» خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، شاخص گرما که ترکیبی از میزان دما و رطوبت هوا است، تا پایان قرن جاری، به ۷۴ تا ۷۷ درجه سانتی‌گراد (۱۶۵ تا ۱۷۰ درجه فارنهایت) خواهد رسید که برای انسان‌ها «خطرناک» توصیف شده است.

این گزارش می‌افزاید با توجه به آب و هوا و جغرافیای منحصر به فرد منطقه خلیج فارس، اگر انتشار گازهای گلخانه‌ای با روند فعلی ادامه یابد، این منطقه در هر دهه شاهد تغییرات آب و هوایی شدید خواهد بود.

پروفسور جرمی پال این تغییرات را به موج گرمای مرگبار سال ۲۰۰۳ میلادی در اروپا تشبیه کرده است که بیش از ۷۰ هزار کشته برجای گذاشت.

پروفسور الطاهر نیز ابراز امیدواری کرده است که این تحقیق، بتواند کشورهای منطقه را به تلاش برای کاهش گازهای گلخانه‌ای ترغیب کند.

وی می‌گوید بدن انسان ممکن است بتواند دمای بالا را برای مدتی کوتاه تحمل کند، اما این دما، برای مدتی طولانی مثلا شش ساعت در روز و برای افرادی که در فضای باز کار می‌کنند، دمایی «غیرقابل تحمل» است.

کشورهای خاورمیانه در تابستان گذشته نیز با گرمایی شدید مواجه شدند که به مرگ و میر شماری از ساکنان این مناطق منجر شد.

بر اساس این گزارش، بندر ماهشهر در جنوب ایران نیز در تابستان سال ۱۳۹۴، دمایی معادل ۴۶ درجه سانتی‌گراد همراه با رطوبتی ۵۰ درصدی را تجربه کرد.​

XS
SM
MD
LG