لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۷

هیلاری منتل با «گرگ‌ها» بوکر ۲۰۰۹ را ربود


هیلاری منتل با کتاب خود «تالار گرگ‌ها»
هیلاری منتل با کتاب خود «تالار گرگ‌ها»
جایزه ادبی معتبر بوکر سال ۲۰۰۹ سه‌شنبه شب در لندن به هیلاری منتل، نویسنده سرشناس انگلیسی، به خاطر نوشتن رمان تاریخی «تالار گرگ‌ها» تعلق گرفت.

تالار گرگ‌ها برداشت داستانی و خیالی ۶۵۰ صفحه‌ای خانم منتل از زندگی تامس کرام‌ول، یار و همراه هنری هشتم، و عصر پادشاهان خانواده سلطنتی تیودور است.

جیم نوتی، گزارش‌گر و مجری خبر بی‌بی‌سی، که ریاست هیات داوران جایزه بوکر در سال ۲۰۰۹ را بر عهده داشت درباره این رمان تاریخی گفت: «همه احساس می‌کردیم پاراگراف‌ها و صفحاتی هست که دوست داریم برگردیم و بازخوانی کنیم. این کتاب از نظر تکنیک و اعتماد به نفس نویسنده آن خارق‌العاده است.»

روزنامه بریتانیایی گاردین می‌گوید خانم هیلاری منتل یکی از برحسته‌ترین نویسندگان زنده و معاصر بریتانیاست که کمتر جایزه دریافت کرده است.

در مقابل کتاب آخر خانم منتل، تالار گرگ‌ها، علاوه بر فروش خوب محبوب شرط‌بندهای بریتانیا نیز بود و به گفته موسسه شرط‌بندی لدبروکس ۸۰ درصد افراد روی برد این کتاب شرط بندی کرده بودند.

پیروزی هیلاری منتل در سال جاری از این جهت اهمیتی دوچندان می‌یابد که امسال او با نویسندگان قدری چون جی. ام. کوئتسیه و ای. اس. بایات رقابت داشت. آقای کوئتسیه تاکنون دو بار جایزه بوکر را از آن خود کرده و اگر امسال نیز این جایزه را می‌برد رکوردی جدید در تاریخ جایزه بوکر از خود بر جای می‌گذاشت.

جان ام. کوئتسیه پيشتر در ۱۹۹۹ با رمان «ننگ» و در ۱۹۸۳ با «زندگی و روزگار مايکل ک» اين معتبرترین جايزه ادبی بریتانیا را از آن خود کرده بود.

سال گذشته، ۲۰۰۸، آراویند آدیگا، ۳۳ ساله، چهلمین جایزه «من بوکر» کتاب را با رمان اول خود با عنوان «ببر سفید» از آن خود کرد.

جایزه «من بوکر» معتبرترین، معروف‌ترین، و سخاوت‌مندانه‌ترین جایزه ادبی بریتانیاست که سالانه به رمانی نوشته یک نویسنده اهل بریتانیا، ایرلند، یا کشورهای مشترک‌المنافع اهدا می‌شود. این جایزه همراه است با چکی به مبلغ ۵۰ هزار پوند، و افزایش فروش کتاب و چاپ‌های مجدد.

فهرست نهايی شش نامزد دريافت جايزه ادبی «بوکر» سال جاری از بين نويسندگان ۱۳۲ کتاب انتخاب شده بود.
XS
SM
MD
LG