لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۸

روزنامه‌های پنج‌شنبه، ۲۵ شهریور ۱۳۸۹


اغلب روزنامه‌های پنج‌شنبه از جمله جمهوری اسلامی، تهران امروز، آرمان و ابتکار خبر داده‌اند که محمود احمدی‌نژاد احکام صادره برای شش نماینده ویژه خود در امور خارجه را پس گرفته و این بار برای نمایندگان ویژه خود احکامی به عنوان «مشاور» در سیاست خارجی صادر کرده است.

روزنامه تهران امروز تاکید کرده است که عقب‌نشینی احمدی‌نژاد از تعیین «نمایندگان ویژه در سیاست خارجی» در پی توصيه آیت‌الله خامنه‌ای به پرهيز دولت از موازی‌كاری در سياست خارجی و نیز هشدارهای مكرر نمايندگان مجلس و كارشناسان سياسی صورت گرفته است.

این روزنامه با اشاره به این که «بالاخره احمدی‌نژاد پذيرفت كه حكم انتصاب چهار نماينده ويژه خويش را به مشاور ويژه تغيير دهد» نوشته است که این تغيير احكام فقط «محدود به تغيير عنوان نیست و در شرح وظايف اين افراد نيز دگرگونی كامل به وجود آمده»، چنان که پيش از اين در احكام نمايندگان ويژه آمده بود كه «تمامی دستگاه‌ها از جمله دستگاه سياست خارجی بايد سياست‌های خويش در منطقه مورد نظر را با نمايندگان ويژه هماهنگ كنند»، اما در احکام تازه «مشاوران ويژه احمدی‌نژاد در سیاست خارجی ملزم به هماهنگی با وزارت امور خارجه شده‌اند».

تهران امروز در عین حال نوشته است که در چند روز اخیر و با انتقاد تند منوچهر متكی از حمید بقايی، یکی از نمایندگان ویژه احمدی‌نژاد، که به سبب اظهاراتش درباره نسل‌كشی ارامنه مخالفت‌های تند مقامات ترکیه را برانگيخته بود، مشخص شد كه «وزير امورخارجه نيز از اين احكام دلخور است»، اما اکنون نمایندگان ویژه رئیس دولت در سیاست خارجی تنها ماموریت «رصد تحولات و ارائه گزارش» در سیاست خارجی را بر عهده گرفته‌اند.

به این ترتیب اسفندیار رحيم‌مشايی، رئیس دفتر و پدر عروس احمدی‌نژاد، نماینده ویژه وی در خاورمیانه، و حميد بقایی، ابوالفضل ظهره‌وند و محمد مهدی آخوندزاده نیز به ترتيب به عنوان مشاوران ويژه او در مناطق آسيا، افغانستان و دريای خزر معرفی شده‌اند. همچنین شمس‌الدين حسينی، ‌وزير اقتصاد، به عنوان مشاور ويژه در منطقه آفريقا، و محمد عباسی، وزير تعاون، نیز به عنوان مشاور ويژه در منطقه آمريكای لاتين منصوب شده‌اند.

تعلیق فرماندهان پلیس راه ایلام و ساوه پس از کشته شدن ۲۹ نفر در تصادف اتوبوس

روزنامه‌های خراسان، تهران امروز و ایران گزارش‌هایی درباره «پرتلفات‌ترين تصادف سال ۸۹» منتشر کرده و در شماره پنج‌شنبه خود نوشته‌اند که ۲۹ نفر در تصادف یک اتوبوس در جاده تهران-ساوه جان باخته‌اند.

روزنامه تهران امروز همزمان خبر داده است که به دنبال بازتاب گسترده خبر جان باختن ۲۹ نفر در این تصادف رانندگی «پليس راهور كشور اعلام کرده است که «فرمانده پليس راه در مبدا حركت اتوبوس ايلام و فرمانده پليس راه ساوه از مسئوليت مربوطه تعليق شدند» و «تعاونی مسافربری هفت ايلام» نیز به دلیل اهمال در اعزام کمک‌راننده با این اتوبوس تا زمان ابراز نظر كارشناسان تعطیل شده است.

در دهم مردادماه سال جاری روزنامه تهران امروز بخش‌هایی از گزارش ۷۳۱ صفحه‌اى «پژوهشكده حمل ‌و نقل وابسته به وزارت راه و ترابرى» از آمار تكان‌دهنده تلفات جاده‌اى در كشور را منتشر کرد که براساس آن «۲۶۷ هزار نفر در ۱۴ سال اخير بر اثر تصادف رانندگى كشته شده و حدود سه ميليون نفر نيز در تصادفات جاده‌اى دچار مصدوميت شده‌اند».

آماری که به نوشته این روزنامه نشان می‌دهد که «تلفات و خسارات جانى ناشى از حوادث و تصادف‌هاى جاده‌اى درون و برون‌شهرى از تلفات و خسارات جانبى جنگ هشت‌ساله بيشتر بوده است».

«شناسایی ۳۰ هزار شبکه کامپیوتری آلوده در سیستم‌های صنعتی ایران»

معاون فناوری وزارت صنايع در مصاحبه‌ای با روزنامه خراسان گفته است که «۳۰ هزار آی.پی و شبکه رايانه‌ای آلوده به کرم جاسوسی با عنوان "استاکس نت" که سيستم‌های صنعتی ایران را از هشت ماه پيش هدف قرار داده بودند، شناسايی شده و تدابير و تمهيداتی برای پاک‌سازی اين سيستم‌ها در حال انجام است».

به گفته محسن حاتم، معاون فناوری و توسعه وزارت صنايع، «آلودگی به اين کرم جاسوس از حدود هشت ماه پيش آغاز شده و در حال حاضر سرورهايی که با کمک اين کرم جاسوس اقدام به جمع‌آوری اطلاعات می‌کرد شناسايی شده‌اند، اما در اين مدت اطلاعات مختلف و ارزشمندی به خارج از کشور منتقل شده است».

این مقام وزارت صنایع همچنین گفته است که «شناسايی ۳۰ هزار آی.پی آلوده به معنی شناسايی ۳۰ هزار رايانه آلوده نيست، زيرا ممکن است پشت يک آی.پی، صدها رايانه ديگر موجود باشد و در واقع می‌توان گفت ۳۰ هزار شبکه با تعداد محدود يا وسيعی رايانه آلوده شده است».

مدير عامل شرکت فناوری اطلاعات نیز به روزنامه خراسان گفته است که «از اين پس برای هر دستگاه يا شرکتی که در حوزه فناوری اطلاعات صاحب شبکه يا سرور باشد، الزامی است که مرکزی به عنوان "مرکز عمليات امنيت شبکه" راه‌اندازی کند» تا «سازمان‌ها بتوانند همه رخدادهای امنيت شبکه خود را در قالب گروه‌های ويژه کنترل کنند».

«طرح تجهيز سپاه‌های استانی به هواپيماهای فوق سبك»

روزنامه جمهوری اسلامی خبر داده است که روز چهارشنبه فرمانده سپاه ویژه تهران بزرگ که یکی از ۳۱ سپاه استانی به شمار می‌رود از مجهز شدن این سپاه به هواپیماهای فوق سبک خبر داده است.

به نوشته این روزنامه، سرتیپ پاسدار حسین همدانی با تاکید براین که «سپاه محمد رسول‌الله به يك باشگاه هوایی تجهيز شده و هواپيماهای فوق سبك را برای شناسايی در اختيار دارد» گفته است که طرح تجهیز سپاه به هواپیماهای فوق سبک طرحی سراسری است و «وزير دفاع قول داده تا هواپيماهای فوق سبک را در اختيار سپاه‌های استانی قرار دهد».

فرمانده سپاه ویژه تهران بزرگ که ماموریت آن حفظ امنیت در شرایط ویژه و سرکوب اعتراضات در پایتخت است درباره دلایل تجهیز سپاه‌های استانی و نیز سپاه تحت امر خود به هواپیماهای فوق سبک گفته است که «از اين هواپيماها برای شناسايی اقدام عملياتی و اطلاعاتی استفاده می‌شود». وی همچنین گفته است که تاکنون صد خلبان ویژه برای این هواپیماها آموزش دیده‌اند.

تجهیز سپاه‌های استانی به هواپیما در حالی صورت می‌گیرد که سپاه پاسداران و نیز ارتش هر یک نیروی هوایی مخصوص به خود را دارد. ۲۹ سپاه استانی ماموریت تامین امنیت ۲۹ استان کشور در شرایط ویژه را بر عهده دارند، اما در استان تهران دو سپاه ویژه مستقر شده که یکی ماموریت حفظ شهرستان‌های استان تهران را بر عهده دارد و سپاه دیگری که با نام «سپاه محمد رسول‌الله» فعالیت می‌کند ماموریت تامین امنیت پایتخت را بر عهده دارد.

رکورد بی‌سابقه در وقوع حوادث نفتی؛ هر ماه یک انفجار یا آتش‌سوزی

روزنامه دنیای اقتصاد گزارشی از «رکورد بی‌سابقه در وقوع حوادث نفتی» در شش ماه نخست سال جاری منتشر کرده و خبر داده است که در شش ماه اخیر «هر ماه یک حادثه انفجار یا آتش‌سوزی» در صنایع نفت و گاز ایران رخ داده است.

به نوشته این روزنامه، «آتش‌سوزی دکل ۱۱۴ حفاری در میدان نفتی نفت‌شهر با سه کشته و ۱۳ زخمی»، «آتش‌سوزی مجتمع پتروشیمی خارک با چهار کشته»، «آتش‌سوزی در پتروشیمی پردیس با پنج کشته و دو زخمی»، «انفجار و آتش‌سوزی در خط لوله گازی سرخس-مشهد با ۱۳ کشته»، «آتش‌سوزی در مخزن نفت کوره بندرعباس با پنج زخمی» و تازه‌ترین حادثه یعنی «آتش‌سوزی در پتروشیمی بندر امام ماهشهر» مهم‌ترین حوادثی است که در شش ماه اول سال ۸۹ اتفاق افتاده است.

روزنامه دنیای اقتصاد با اشاره به این که «سوال اساسی این است که چرا این حوادث در سال جاری نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است؟» می‌نویسد که محمدحسین اردشیری، مدیرکل ایمنی وزارت نفت، مدعی است که «همه این انفجارها در واحدهای واگذار شده به بخش خصوصی رخ داده و اغلب آنها هم از سهل‌انگاری ناشی شده است».

دنیای اقتصاد البته این ادعای مدیرکل ایمنی وزارت نفت را رد کرده و نوشته است که «در حالی وزارت نفت علت افزایش حوادث در حوزه‌های مختلف نفتی را واگذاری واحدها به بخش خصوصی می‌‌داند که برخی از این حوادث از جمله حادثه نفت‌شهر یا حادثه خط لوله سرخس-مشهد در حوزه‌ای اتفاق افتاده که زیر نظر مستقیم وزارت نفت قرار دارد».

این روزنامه در عین حال نوشته است که «شاید در نگاه اول رعایت نکردن مقررات ایمنی به عنوان اولین دلیل این حوادث ذکر شود»، اما «خروج نیروی‌های حرفه‌ای و قدیمی از پیکره سازمان‌های نفتی»، و «ضعف در آموزش نیروی انسانی، ضعف نظارت در بخش ایمنی و فنی و عدم رعایت استانداردهای بین‌المللی»، و همچنین «کاهش دسترسی به تجهیزات مهم و افزایش نرخ استهلاک» از جمله عواملی هستند که باعث افزایش حوادث انفجار و آتش‌سوزی در صنایع نفت و گاز ایران شده‌اند.

احضار مهسا امرآبادی به دادگاه انقلاب

روزنامه آرمان از احضار مهسا امرآبادی، روزنامه‌نگار و همسر مسعود باستانی، یکی از روزنامه‌نگاران زندانی به دادگاه خبر داده است.

به نوشته این روزنامه، براساس احضاریه‌ای که از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به دست مهسا امرآبادی رسیده وی باید روز ۲۱ مهرماه به دادگاه مراجعه کند.

روزنامه آرمان نوشته است که اتهامات مهسا امرآبادی «اقدام تبلیغی علیه نظام» و توهین به محمود احمدی‌نژاد عنوان شده است.

مهسا امرآبادی پس از انتخابات ۲۲ خردادماه سال ۸۸ بازداشت و بعد از دو ماه و نیم با وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی در حالی آزاد شد که همسر روزنامه‌نگارش، مسعود باستانی، مجبور شد خود را به دادگاه انقلاب معرفی کند.

مسعود باستانی از آن هنگام تاکنون بیش از یک سال است که در بازداشت به سر می‌برد و طی ماه‌های اخیر از سوی دادگاه انقلاب به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق روزنامه‌نگاری به شش سال زندان و پرداخت جریمه نقدی محکوم شده است.
XS
SM
MD
LG