لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۹

عبادی کمپانی اریکسون را به کمک در کنترل مکالمات در ایران متهم کرد


شیرین عبادی در دانشگاه استکهلم، پایتخت سوئد
شیرین عبادی در دانشگاه استکهلم، پایتخت سوئد
شیرین عبادی، وکیل و فعال ایرانی حقوق بشر، روز دوشنبه شرکت سوئدی اریکسون، سازنده موبایل‌های سونی اریکسون، را به کمک به جمهوری اسلامی در کنترل مکالمات تلفنی متهم کرد.

خانم عبادی که در دانشگاه استکهلم در پایتخت سوئد سخنرانی می‌کرد همچنین از ایرانیان مقیم این کشور خواست به اقدام شرکت عظیم سونی اریکسون در کمک به جمهوری اسلامی ایران اعتراض کنند.

به گفته تنها ایرانی برنده جایزه صلح نوبل، کمپانی اریکسون نرم‌افزاری به دولت ایران فروخته است که می‌توان از آن در کنترل پیامک موبایل، اس‌ام اس، و مکالمات با موبایل استفاده کرد.



شیرین عبادی در این سخنرانی خطاب به ایرانیان گفت: «من از شما ایرانیان سوئد خواهش می‌کنم به شرکت اریکسون ای‌میل بفرستید و اعتراض کنید. بگویید چرا نرم‌افزارهایی به دولت ایران می‌فروشید که به کمک آن مردم را کنترل کنند.»

به گفته خانم عبادی، شرکت اریکسون وارد معامله‌ای با دولت ایران شده است که مشابه معامله پیشین کمپانی نوکیا زیمنس است.

شیرین عبادی در اسفندماه گذشته نیز شرکت فنلاندی نوکیا زیمنس را به ارائه فن‌آوری کنترل مکالمات تلفنی به ایران و همکاری با جمهوری اسلامی در جریان سرکوب و سانسور اعتراض‌های پس از انتخابات متهم کرده بود.

شرکت نوکیا پس از اظهارات خانم عبادی اعلام کرد که فن‌آوری این شرکت «به تقویت آزادی بیان، توسعه جوامع و پیشرفت دموکراسی کمک می‌کند» و تأکید کرده بود که «سوء استفاده از تجهیزات ارتباطاتی» به هیچ وجه مورد تأیید این شرکت نیست.

خانم عبادی همچنین از اپراتور ماهواره‌ای یوتل‌ست انتقاد کرد که در اثر فشارهای دولت ایران برنامه‌های تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی و صدای آمریکا را از این ماهواره که به سوی ایران پخش می‌شد حذف کرده است.

به اعتقاد خانم عبادی، «یوتل‌ست به این وسیله با دولت ایران در زمینه سانسور همکاری کرده است.»

او افزود: «ما از کشورهای غربی می‌خواهیم که وارد هیچ معامله‌ای با دولت ایران نشوند و این دولت را کمک نکنند، زیرا این کار در نهایت به سرکوب و سانسور مردم ایران می‌انجامد.»

شیرین عبادی پیشتر نیز از کشورهای غربی خواسته بود که به جای تشدید تحریم‌های اقتصادی علیه ایران آن دسته از شرکت‌های بین‌المللی را که با فروش فن‌آوری‌های پیشرفته یا جنگ‌افزار به جمهوری اسلامی باعث تحکیم قدرت حاکمیت می‌شوند تحت فشار قرار دهند.
XS
SM
MD
LG