لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۰

رویترز: مذاکرات ایران و چین در زمینه استفاده از یوآن در معاملات نفتی


محمدرضا رحیمی، معاون اول محمود احمدی‌نژاد
محمدرضا رحیمی، معاون اول محمود احمدی‌نژاد
خبرگزاری رویترز روز جمعه به نقل از منابع خود در صنعت نفت از مذاکرات جمهوری اسلامی با چین درباره استفاده از واحد پول چین، یوآن، در معاملات نفتی دو کشور خبر داده است. در همین حال معاون اول محمود احمدی‌نژاد نیز می‌گوید که ایران برای فروش نفت از هر ارزی استفاده خواهد کرد.

با گذشت بیش از یک ماه از تصویب دور تازه تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی در شورای امنیت سازمان ملل و به دنبال آن تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و اتحادیه اروپا و کشورهایی چون استرالیا، ایران روزبه‌روز در استفاده از یورو و دلار با مشکل بیشتر مواجه شده و بیش از پیش از نظام مالی جهانی کنار گذاشته می‌شود.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی که نخواسته‌اند نام‌شان فاش شود می‌گوید پیشنهاد استفاده از یوآن به جای یورو و دلار «چند ماه پیش» توسط پالایشگاه دولتی سینوپک چین مطرح شده، اما اخیرا مقامات جمهوری اسلامی این پیشنهاد را رسما با چین در میان گذاشته‌اند.

بر اساس این پیشنهاد، ایران که سومین تامین‌کننده نفت خام چین است با افتتاح حسابی بانکی به یوآن در چین بخشی از پول نفت خود را در این حساب بانکی دریافت خواهد کرد و در ازای بخشی دیگر سوخت و تجهیزات از چین خواهد گرفت.

از سوی دیگر خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، روز جمعه از قول محمدرضا رحیمی، معاون اول آقای احمدی‌نژاد، گفت که «ایران از هر ارزی برای فروش نفت استفاده خواهد کرد».

با توجه به شواهد و خبرهایی که هر روز منتشر می‌شود، به نظر می‌رسد مقامات ایران روزبه‌روز برای معاملات بین‌المللی خود و به‌ویژه فروش نفت با مشکلات بیشتری مواجه شده و هر بار راه حل تازه‌ای را برای این مشکلات مطرح می‌کنند.

روز یک‌شنبه گذشته نیز یک مقام سفارت ایران در امارات متحده عربی اعلام کرد که تهران در حال بررسی تغيير واحد ارز پول نفت صادراتی به اروپا، از یورو به درهم امارات است.

رئیس بانک مرکزی امارات متحده عربی نیز ضمن اظهار تعجب از احتمال تغییر یورو به درهم امارات در معاملات نفتی ایران و رد کردن احتمال آن، این طرح را «بیشتر یک شوخی دانست».

در مورد استفاده از یوآن در معاملات نفتی ایران نیز، به گفته خبرگزاری رویترز، چین گرچه در حال بررسی این راه حل است، به دلیل ریسک سیاسی آن و رو در رو قرار گرفتن با آمریکا رغبت زیادی به آن ندارد.

با این حال آن طور که خبرگزاری رویترز می‌گوید با توجه به میزان بالای تجارت بین دو کشور ایران و چین و رشد فزاینده آن استفاده از یوآن بیش از درهم یا هر ارز خارجی دیگر محتمل و پذیرفتنی است.

منابع جهانی تجارت و معاملات دوجانبه ایران و چین در سال گذشته را بیش از ۲۱ میلیارد دلار اعلام کردند و گزارش دادند که در سه ماهه اول سال جاری این میزان تقریبا ۵۰ درصد افزایش یافته است.

با این وجود چین در نیمه اول سال جاری میزان واردات نفت خام خود از ایران را به ۳۶۶ هزار بشکه در روز کاهش داده است که البته کارشناسان چینی دلیل این امر را نه سیاسی، بلکه قیمت‌های نامناسب ذکر کرده‌اند.

این در حالی است که محمدرضا رحیمی شرایط سرمایه‌گذاری در ایران را آن قدر مطلوب دانسته که «سرمایه‌گذاران از شرق و غرب برای سرمایه‌گذاری در ایران از خود تمایل نشان می‌دهند».

در مقابل کمپانی‌های بزرگ چینی میزان فروش سوخت و به‌ویژه بنزین به ایران را افزایش داده‌اند، چرا که ایران با وجود آن که از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت خام جهان است،‌ توانایی پالایش و تولید بنزین مصرفی خود را ندارد.
XS
SM
MD
LG