لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۱

خداحافظی شگفت‌انگیز کوبی برایانت


کوبی برایانت فوق ستاره بسکتبال جهان
کوبی برایانت فوق ستاره بسکتبال جهان

کوبی برایانت فوق ستاره بسکتبال جهان پس از ۲۰ سال بازی برای لس آنجلس لیکرز، در شب خداحافظی و پایان دوران حرفه‌ای‌ نیز یک رکورد تازه به نام خود ثبت کرد.

علاقمندان بسکتبال در سراسر دنیا، چهارشنبه با انتخابی دشوار در دو بازی همزمان به میزبانی ایالت کالیفرنیا مواجه بودند. شبی که گلدن استیت قرار بود رکورد تاریخی شیکاگو بولز را بشکند و با ۳۵۰ کیلومتر فاصله، کوبی می‌خواست خداحافظی کند.

بلیتهای هر دو مسابقه با قیمتهای نجومی فروخته شده و ساعتی پس از حذف بارسلونا از لیگ فوتبال قهرمانان اروپا، نگاه‌ها رسانه‌های ورزشی سراسر دنیا مانند تمام علاقمندان بسکتبال، به آمریکا بود و شب تاریخی NBA.

من هیچکدام از بازیهای فصل درخشان گلدن استیت را از دست نداده بودم اما همگام با صد‌ها شبکه و رسانه خبری در جهان، پیگیری آخرین نمایش کوبی را به رکوردشکنی پسران مهارناپذیر استیو کر ترجیح دادم.

مجیک جانسون از افسانه‌های بسکتبال با میکروفن، سکانس اول خداحافظی باشکوه مامبای سیاه را کلید زد. سپس فیلم کوتاهی پخش شد از بزرگان NBA که هر کدام با چند جمله به کوبی بدرود گفتند. دواین وید (می‌امی)، کارملو آنتونی از نیویورک نیکس، کوین دورانت (اوکلاهما)، درک نوویستکی از دالاس و گرگ پاپوویچ سرمربی سن آنتونیو.

فلی نوازنده گروه راک red hot chili peppers قطعه‌ای را روبروی کوبی اجرا کرد. کنار زمین دختران کوبی و همسرش به اتفاق جک نیکلسون ستاره بی‌غروب سینما و دیوید بکام هم نشسته بودند.

قیمت بلیت این بازی به رکورد ۲۷۵۰۰ دلار رسیده بود! گرچه در پایان بازی هیچکس پشیمان نشد از تهیه بلیت و حضور در متن این مسابقه تاریخی.

خداحافظی کوبی برایانت برخلاف رویه رایج برای ستارگان ورزش، یک شبه نبود و هفته‌های متمادی ادامه داشت! این تور بی‌سابقه، اول دسامبر در فیلادلفیا آغاز شد. جایی که تماشاگران به جای تشویق تیم خودی، اسم کوبی را فریاد زدند. ماجرایی که در واشنگتن، آتلانتا، دیترویت، تورنتو، سن آنتونیو، هیوستون و چند شهر دیگر هم تداوم یافت.

شب پایانی و پس از امضای تخته‌های پیراهن کوبی شده با دو شماره برایانت در لیکرز، کوبی روی نیمکت نشست. اعضای تیمش یکی پس از دیگری وارد زمین شدند. سپس در فضایی پراحساس که فقط تصاویر می‌توانند بیان کنند، گوینده تالار «استاپلس سن‌تر» گفت: و اینک، کوبی برایانت برای آخرین بار.

کوبی بلند شد تا برای یک بار دیگر به تیمش بپیوندد. یوتا جاز ساعتی قبل با برتری هیوستون مقابل ساکرامنتو، امید‌هایش برای راهیابی به دور حذفی را از دست داده بود. با اینحال بازی را بهتر از میزبان شروع کرد. پرتاب‌های متعدد کوبی هم راهی به سبد نمی‌یافت.

در مسابقه‌ای که اختلاف دو تیم به ۱۵ امتیاز رسیده و هیچکس بختی برای لیکرز ته جدولی متصور نبود، ناگهان سبد با شکارچی ۲۰ ساله‌اش همراهی کرد! شوت‌های ۱، ۲ و ۳ امتیازی مامبا، اختلاف را کاهش دادند.

دقایق پایانی بازی رویایی بود. انگار سناریوی سه دقیقه آخر در هالیوود نوشته شده. ریباند‌ها و توپ ربایی متعدد از جوانان لیکرز بی‌نظیر بود. آنها با تمام وجود می‌جنگیدند تا کوبی، بازنده بازنشسته نشود.

او هم بی‌محابا شوت می‌زد و جمعیت را به اوج هیجان رسانده بود. چهار ثانیه تا پایان، برتری لیکزز قطعی شد. کوبی ۴۲ دقیقه بازی کرد که رقمی نامتعارف در لیگ است. او هرآنچه داشت، در زمین گذاشت و وقتی در آنچهار ثانیه آخر تعویض شد، غم انگیز‌ترین تعویض دهه اخیر در لیگ را رقم زد.

کسب ۶۰ امتیاز برای کسانی که در اوج هستند هم امتیازی رویایی است. بسیاری از فوق ستارگان بسکتبال دنیا در بهترین فرم ورزشی خود نیز به این عدد نرسیدند اما کوبی ۳۷ ساله در شب خداحافظی توانست ۶۰ امتیاز از یوتا کسب کند!

رکوردی تاریخی برای واپسین بازی ستارگان بسکتبال که شاید تا ابد فرو نریزد. او سال ۲۰۰۶ مقابل تورنتو رپتورز ۸۱ امتیاز گرفت. فقط ویلت چمبرلین بیشتر از این را به نامش ثبت کرده.

واکنش‌ها چنان گرم و احساساتی بود که گلدن استیت با وجود فروریختن رکورد شیکاگو، مسحور خداحافظی حماسی اسطوره لیکرز شده بود.

استفن کری با ۱۰ پرتاب سه امتیازی توانست به ۴۰۲ پرتاب در یک فصل برسد و رکوردی بجا بگذارد که اگر خودش بعداً نشکند، به دیرپایی رکورد برایانت خواهد شد.

با اینحال کری، چه در کنفرانس خبری و چه در صفخه اینتساگرامش موضوع اول را به کوبی اختصاص داد و گفت وقتی خبر ۶۰ امتیاز را شنیدم باورم نمی‌شود. فکر کردم بچه‌ها دروغ می‌گویند اما واقعیت داشت.

لبرون جیمز در توئیترش نوشت: مرد باور نکردنی. احساسات بقیه ستارگان NBA هم در فیسبوک، اینستاگرام و توئی‌تر غلیان کرده.

مردی که هم لیگ ایتالیا خواستار او شده و هم واشنگتن ویزاردز. اما باز هم در پایان مسابقه گفت مطمئنم که خداحافظی کرده‌ام. سپس در حالی که منقلب شده بود، با بلندگو رو به جمعیت گفت: Mamba out

کوبی فرزند جو برایانت بازیکن فیلادلفیا و سرمربی لس آنجلس اسپارکس است. جو طی دوران حرفه‌ای همراه با خانواده به ایتالیا رفت و کوبی در این مدت به ایتالیایی و اسپانیایی مسلط شد اما هر سال به آمریکا بر می‌گشت تا در لیگ تابستانی شرکت کند. او در ایتالیا گفته‌ بود اگر اینجا می‌ماندم فوتبالیست می‌شدم. کوبی به آث میلان و بارسلونا علاقه دارد.

جالب اینکه تیم پدرش بعد از اعلام خداحافظی کوبی، در بیانیه‌ای از کوبی خواسته بود راه او را برود و خداحافظی قطعی را به بعد از حضور در ایتالیا موکول کند.

کوبی سیزدهمین جوانی بود که در توزیع پدیده‌ها بین باشگاه‌ها صورت می‌گیرد. این اتفاق در draft سال ۱۹۹۶ رخ داد و باشگاه شارلوت او را برداشت. ولی بلافاصله جری وست مدیرعامل باهوش لیکرز این اعجوبه ۱۷ ساله را از شارلوت گرفت و به جایش ولاد دیواک بازیکن مطرح پستِ ۵ تیمش را واگذار کرد.

کوبی سال ۱۹۹۷ مسابقات اسلم دانک را برد. فصلی که شکیل اونیل به عنوان بزرگ‌تر در لیکرز از کوبی حمایت کرد. شکیل برای خداحافظی طرف مشورت کوبی بود و هنگام خداحافظی هم کنار زمین نشسته بود.

فصل دوم با بازی‌های درخشانش به تیم آل استارراه پیدا کرد تا جوان‌ترین بازیکن تیم ستارگان در تاریخ لیگ را ثبت کند. فصل سوم در همه بازی‌های تیمش حاضر بود و قراردادی ۷۰ میلیون دلاری برای شش سال به امضا رساند.

کوبی که بازی در این تیم را با سرمربیگری دل هریس آغاز کرده بود، با حضور استاد فیل جکسون خالق شیکاگو بولز افسانه‌ای، تحولی شگرفت در بازی‌اش پدید آمد و در آغاز هزاره جدید میلادی، سه سال پیاپی قهرمان شدند.

فصل ۲۰۰۳ نوار قهرمانی در نیمه نهایی مقابل سن آنتونیو قطع شد اما کوبی در ۹ بازی پیاپی بیشتر از ۴۰ امتیاز گرفت. در بازی مقابل سیاتل سوپرسونیکس ۱۲ شوت سه امتیازی درون سبد سیاتل کاشت که رکورد بیشترین پرتاب سه امتیازی در یک بازی بود.

لیکرز برای پس گرفتن سریع جام قهرمانی کارل مالون و‌گری پیتون را به خدمت گرفت اما این باشگاه مدتی درگیر رسوایی جنسی کوبی شد که اخبار و حاشیه‌هایش رسانه‌های ایالات متحده را درنوردیده بود. آن‌ها آن سال، فینال را به دیترویت واگذار کردند.

در پایان این فصل فیل جکسون با کارنامه‌ای اعلا از لس آنجلس جدا شد. شکیل اونیل هم رفت میامی اما کوبی برایانت با وجود سماجت تیم همشهری یعنی کلیپرز، هفت سال دیگر تمدید کرد. گرچه آن فصل کابوس وار، حتی به راهیابی به مرحله حذفی هم نیانجامید.

فیل جکسون دوباره برگشت و تیمش را به دور حذفی رساند. جایی که در جدالی دراماتیک، لیکرز به فنیکس سانز باخت. آن سال کوبی پیراهن خود را از ۸ به ۲۴ تغییر داد. چهارشنبه شب در آیین خداحافظی‌اش، باشگاه از هر دو پیراهن تجلیل کرد.

سال ۲۰۰۸ کوبی با وجود نیاز به جراحی انگشتش در هر ۸۲ بازی لیکرز شرکت کرد تا تیمش را برای اولین بار بدون شکیل اونیل به فینال برساند. آن‌ها جام را به بوستون سلتیکس واگذار کردند.

سال بعد در فینال اورلاندو مجیک بود را بردند. پانزدهمین جام لیکرز و چهارمین قهرمانی برای کوبی. سال ۲۰۱۰ هم که از بهترین فصل‌های کوبی است، باز فینالیست شدند که این آخرین فینال و واپسین جام کوبی محسوب می‌شود.

آن‌ها برای تصاحب جام توانستند انتقام فینال دو فصل قبل را از بوستون بگیرند. شانزدهیم عنوان لیکرز و پنجمین جام مامبا. او چهار سال دیگر تمدید کرد.

او در بازیهای المپیک، برنده دو مدال از پکن و لندن طلا شده و حالا بسکتبال را با کسب ۳۳۶۴۳ امتیاز به پایان می‌رساند. از این حیث، سومین بازیکن تاریخ لیگ است.

دقایق حضورش در در لیگ حدود ۴۹ هزار دقیقه است و ششمین رکورد تاریخ. ۸۳۶ پیروزی در لیگ، جایگاهش را در رتبه هشتم قرار می‌دهد و حضور در ۱۳۴۶ مسابقه یعنی رتبه یازدهم در تاریخ.

پنج قهرمانی و دو نایب قهرمانی در NBA دارد. دو بار کامل‌ترین بازیکن فینال شده و عنوان MVP یا ارزشمند‌ترین بازیکن فصل ۲۰۰۸ را هم به خود اختصاص داده. به انضمام دو فصل عنوان امتیازآور‌ترین بازیکن، ۱۸ بار عضویت در آل استار که در چهار مرتبه به عنوان بهترین بازیکن زمین معرفی شده.

۱۷ بار بازیکن ماه و فهرست طولانی دیگری از این دست رکورد‌ها که می‌تواند فصلی از یک کتاب را پرکند. مثلاً جوان‌ترین بازیکنی که در تاریخ به ۲۴ هزارمین امتیاز رسید. همین رکورد تا رکورد ۳۳ هزار، در هر هزار امتیازی که گرفته مجدداً نصیب او شده.

۶۰ امتیازی که در برابر یوتا گرفت، ضمن تغییر نتیجه بازی و رقم زدن پیروزی برای لیکرز، باعث شد رکورد بیشترین امتیاز در شب خداحافظی یک بازیکن هم به ثبت برسد. این امتیاز ضمناً بیشترین امتیازی بود که در فصل جاری به ثبت رسیده.

عددی که در امتداد فصل، آنتونی دیویس از پلیکان، جیمز باتلر از بولز و استف کری از واریورز، دامارکس کازینز از ساکرامنتو، دامیان لیلارد از پرتلند و کمبا واکر از شارلوت نزدیکش شدند اما بقیه ستارگان لیگ حتی به نزدیکی این رقم هم نرسیدند! غیر از این بازیکنان، هیچکس امسال به ۵۰ امتیاز هم نرسیده، حتی لبرون جیمز.

XS
SM
MD
LG