لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۱

نبرد خودروسازان در فرانکفورت


از خودرو ۱۵۰۰ اسب بخاری بوگاتی تا گران‌ترین شاسی بلند جهان با قیمت پایه ۲۲۹ هزار دلار و از خودروهای هوشمند مرسدس بنز گرفته تا مدل جدید پورشه برقی که به صورت بدون سیم شارژ می‌شود تنها گوشه‌ای از هنر نمایی خودرو سازان جهان در میدان نبرد صنعتی فرانکفورت است.

میدان نبردی که خودرو سازان بزرگ سعی می‌کنند در برابر دیدگان هزاران خبرنگار بیشترین توجه‌ها را به سمت خود جلب کنند.

با رونق یافتن بازار خودرو در اروپا و آمریکا امسال نمایشگاه خودرو فرانکفورت که جزو سه نمایشگاه اصلی خودرو در جهان است رونق گرفته است.

بازار خودرو اروپا بعد از چندین سال رکود امسال رشدش را آغاز کرده است. این عامل سبب رونق بیشتر نمایشگاه فرانکفورت امسال شده است. در هشت ماه ابتدای سال ۲۰۱۵ فروش خودرو در اروپا ۸ درصد رشد داشته است. فروش خودرو در چین و آمریکا هم رشد نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۴ در چین ۲۳ میلیون ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو فروخته شد که پیش بینی می‌شود در سال ۲۰۱۵ به بیش از ۲۴ میلیون دستگاه برسد. فروش خودرو در آمریکا هم به بیش از ۱۷ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۵ می‌رسد.

معمولا فرانکفورت بیشتر جولانگاه خودرو سازان آلمانی است، امسال در میان خودرو سازان آلمانی حضورگروه فولکس واگن به عنوان بزرگ‌ترین خودرو ساز اروپا پر رنگ‌تر از بقیه است. از این گروه شرکت‌های بوگاتی، فولکس واگن، آئودی، پورشه، بنتلی، لامبورگینی، سئات، اشکودا و دو کاتی محصولات جدیدشان را معرفی کردند.

شرکت بوگاتی که سریع‌ترین خودرو‌های جهان را می‌سازد در این نمایشگاه از خودرو بوگاتی گرند توریسمو رونمایی کرد. این خودرو چهار چرخ متحرک با قدرت ۱۵۰۰ اسب بخار (قدرتی به اندازه حدود ۳۰ خودرو پراید) قوی‌ترین خودرو نمایشگاه است. این خودرو با استفاده از چنین موتوری که ۱۶ سیلندر دارد می‌تواند به راحتی به سرعت بالای ۴۰۰ کیلومتر در ساعت دست یابد. این خودرو برای بازی رایانه‌ای گرند توریسمو و به سفارش شرکت سازنده این بازی ساخته شده است.

شرکت بوگاتی که سریع‌ترین خودرو‌های جهان را می‌سازد در این نمایشگاه از خودرو بوگاتی گرند توریسمو رونمایی کرد. این خودرو چهار چرخ متحرک با قدرت ۱۵۰۰ اسب بخار (قدرتی به اندازه حدود ۳۰ خودرو پراید) قوی‌ترین خودرو نمایشگاه است. این خودرو با استفاده از چنین موتوری که ۱۶ سیلندر دارد می‌تواند به راحتی به سرعت بالای ۴۰۰ کیلومتر در ساعت دست یابد. این خودرو برای بازی رایانه‌ای گرند توریسمو و به سفارش شرکت سازنده این بازی ساخته شده است.

قیمت این خودرو بالای دو میلیون یورو تخمین زده می‌شود. البته این خودرو تنها یک مدل پروتوتایپ است و قرار نیست به تولید برسد. نسل جدید ابرخودروهای بوگاتی و جاشنین مدل ویرون با نام شیرون ۶ ماه دیگر در نمایشگاه خودروی ژنو رونمایی می‌شود.

شرکت انگلیسی بنتلی که زیر مجموعه گروه فولکس واگن محسوب می‌شود در نمایشگاه خودرو فرانکفورت از گران‌ترین شاسی بلند جهان رو نمایی کرد. این مدل با نام Bentayga، بیش از ۲۲۹ هزار دلار در مدل پایه قیمت دارد.

بنتلی اعلام کرده است که علاوه بر کسب عنوان گران‌ترین SUV جهان، این محصول سریع‌ترین، قوی‌ترین و لوکس‌ترین شاسی بلند هم هست. این خودرو از یک موتور پر قدرت شش لیتری W۱۲ با فناوری دوگانه توربو بهره می‌برد که می‌تواند قدرت ۶۰۰ اسب بخار را تولید کند. این پیشرانه قدرتمند به راننده اجازه می‌دهد تا سرعت صفر تا صد کیلومتر را تنها در عرض ۴ ثانیه طی کند جداکثر سرعت این شاسی بلند ۳۰۰ کیلومتر در ساعت است.

در نمایشگاه امسال توجه به خودرو‌ها برقی تشدید شده است البته بیشتر این خودرو‌ها فعلا در فاز تحقیقاتی هستند به عنوان نمونه شرکت آئودی مدل کواترو برقی که می‌تواند در کمتر از یک ساعت شارژ شود. را معرفی کرد آئودی قصد دارد این محصول را در سال ۲۰۱۸ وارد بازار کند.

در نمایشگاه امسال لامبورگینی از هم وطنش فراری پر شور‌تر ظاهر شده است. شرکت لامبورگینی که یکی دیگر از شرکت‌های زیر مجموعه گروه فولکس واگن است در این نمایشگاه خودرو هوراکان را معرفی کرد. این خودرو دارای قدرت موتور ۶۱۰ اسب بخار است و به سرعت ۳۲۰ کیلیوم‌تر در ساعت دست می‌یابد. این خودرو تا سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت از یک موتور الکتریکی برای حرکت بهره می‌برد. با توجه به افزایش انتقاد فعالان محیط زیست به خودروهای سوپر اسپرت، سازندگان این خودرو‌ها سعی در کاهش آلایندگی خودرو‌هایشان دارند. مدل هوراکان جایگزین پر فروش‌ترین محصول شرکت لامبورگینی یعنی گالاردو می‌شود.

در نمایشگاه امسال توجه به خودرو‌ها برقی تشدید شده است البته بیشتر این خودرو‌ها فعلا در فاز تحقیقاتی هستند به عنوان نمونه شرکت آئودی مدل کواترو برقی که می‌تواند در کمتر از یک ساعت شارژ شود. را معرفی کرد آئودی قصد دارد این محصول را در سال ۲۰۱۸ وارد بازار کند.

پورشه هم در نمایشگاه فرانکفورت از یک کانسپت الکتریکی به نام «می‌شن ائی» رونمایی کرد. این خودرو ۶۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و سرعتش در ۳. ۵ ثانیه از صفر به صد کیلومتر در ساعت می‌رسد. پورشه اعلام کرده تنها طی پانزده دقیقه باتری‌های خودرو را تا هشتاد درصد می‌توان شارژ کرد. قوای محرکه ۸۰۰ ولتی خودرو دو موتور الکتریکی دارد و قادر است انرژی هدر رفته هنگام ترمز را برای استفاده دوباره ذخیره کند. این خودرو برای شارژ از سیستم بدون سیم استفاده می‌کند که در آن باتری‌ها از طریق شارژر‌هایی که در کف محل پارک قرارداده شده است شارژ می‌شود. این خودرو با هر بار شارژ می‌تواند تا ۵۰۰ کیلومتر حرکت کند.

انتظار می‌رود پورشه این خودرو را برای عرضه در سال ۲۰۱۹ آماده ‌کند. این کانسپت اولین خودروی تمام الکتریکی است که به طور مستقیم تسلا مدل اس را به چالش می‌کشد.

گذشته از خودروهای الکتریکی ایده‌های نو از دیگر نکات مهم نمایشگاه امسال است به عنوان مثال مرسدس بنز یکی از خلاق‌ترین خودرو‌های نمایشگاه را معرفی کرده است. این خودرو IAA نام دارد که مخفف کلمه Intelligent Aerodynamic Automobile به معنی آیرودینامیک هوشمند است.

در علم آیرودینامیک نیروی درگ را با چند نمایه از جمله cw نشان می‌دهند هرچه این عدد کمتر شود میزان مصرف سوخت خودرو هم کاهش می‌یابد و عملا اصطحکاک خودرو با هوا کمتر می‌شود. در حالت عادی این عدد در این مدل مرسدس بنز ۲۵ صدم است اما زمانی که راننده دکمه آیرودینامیک بیشتر را فشار می‌دهد یا سرعت خودرو به بیش از ۸۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد طول پشت خودرو حدود ۴۰ سانتی متر افزوده می‌شود که این عامل سبب کاهش cw به ۱۹ صدم می‌شود.

از دیگر طرح‌های مرسدس بنز اضافه شدن گزینه راننده خودکار به اتومبیل‌های آینده است در این شرایط می‌توان زمانی را فرض کرد که راننده بتواند در هنگام حرکت خودرو با سرنشینان عقب، رو درو صحبت کند.

شرکت بی‌ام و هم امسال مدل سری ۷ جدید را معرفی کرده که از توانایی پارک کردن اتوماتیک بدون راننده برخوردار است.. شرکت بی‌ام و سعی دارد به آرامی خودروهای خود را هوشمند‌تر کند. حتی احتمال استفاده از هوش مصنوعی در خودروهای این شرکت در آینده نزدیک وجود دارد.

گذشته از شرکت‌های آلمانی، فرانسوی‌ها و ایتالیایی‌ها هم در نمایشگاه حضور پر رنگی دارند در میان شرکت‌های این دو کشور رنو و آلفا رومئو از همه پر شور‌تر شرکت کرده‌اند. در میان شرکت‌های ایتالیایی آلفا رومئو محصول جدید خود Giulia را به نمایش گذاشته است. این خودرو در یکی از مدل‌هایش با نام Quadrifoglio می‌تواند تا سرعت ۳۰۷ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. این مدل عملا رقیب اصلی مدل سری سه بی‌ام و است.

آلفا رومئو قصد دارد با این مدل بخشی از اعتبار از دست رفته خود طی سال‌های اخیر را بدست آورد.

کارلوس گون مدیر عامل گروه رنو نیسان که از او به عنوان یکی از با استعداد‌ترین مدیران صنعت خودرو یاد می‌شود و دو شرکت رنو و نیسان را با تحول بنیادین روبرو کرده در این نمایشگاه خودرو جدید مگان را معرفی کرد. رنو مگان سال‌ها پر فروش‌ترین خودرو اروپا بود ولی در سال‌های اخیر فروش این مدل با کاهش روبرو شده است از مدل‌های قبلی این خودرو تا کنون نزدیک ۷ میلیون دستگاه فروخته شده است. این محصول در ایران هم طرفداران زیادی دارد و قرار است در آینده نزدیک در ایران تولید شود.

با توجه به مدل‌های عرضه شده در نمایشگاه بنظر می‌رسد در سال‌های آینده گروه فولکس واگن با شرکت‌های بوگاتی، فولکس واگن، آئودی، پورشه، بنتلی، لامبورگینی، سئات و اشکودا و گروه فیات با شرکت‌های فیات، لانچیا، آلفا رومئو و فراری و گروه رنو نیسان با شرکت زیر مجموعه رنو، نیسان و داچیا سه بازیگر اصلی بازار خودرو اروپا باشند.

XS
SM
MD
LG