لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۸

اژه ای: وزارت اطلاعات از انجمن صنفی روزنامه‌نگاران شاکی نبوده است


غلامحسين محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاييه روز دوشنبه در جلسه هفتگی با خبرنگاران گفت وزارت اطلاعات از انجمن صنفی روزنامه‌نگاران شاکی نبوده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:20 0:00
لینک مستقیم
سخنگوی قوه قضاييه در پاسخ به سوالی درباره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران گفت در پرونده اين انجمن، وزارت اطلاعات شاکی نبود بلکه اين وزارتخانه اقدام‌های به گفته او مجرمانه‌ای را از سوی اين انجمن مورد ارزيابی قرار داده بود و به همين دليل موضوع را به قوه قضاييه اطلاع داد.
عیسی سحرخیز، روزنامه‌نگار: « هر وقت دولت حسن روحانی و وزارت ارشاد قدمی برای بازگشايی انجمن صنفی برمی‌دارند، مباحثی را مطرح می‌کنند که دست دولت را برای بازگشايی انجمن صنفی و رفع پلمب آن می‌بندند.»
عيسی سحرخيز، روزنامه‌نگار و سخنگوی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات می‌گويد وزارت اطلاعات از انجمن صنفی روزنامه‌نگاران شکايت کرده است:« تمام اطلاعات تا الان نشان می‌دهد که وزارت اطلاعات شاکی بوده و مسلما اگر شاکی نبوده چگونه وزير ارشاد اعلام می‌کند که وزارت اطلاعات شکايتش را پس گرفته است؟ زمانی هم بوده که خود آقای اژه‌ای وزير اطلاعات بوده و اين اقدام را انجام داده است.»
عيس سحرخيز می‌گويد:« هر وقت دولت حسن روحانی و وزارت ارشاد قدمی برای بازگشايی انجمن صنفی برمی‌دارند، اين بحث مطرح می‌شود و به گونه‌ای مباحثی را مطرح می‌کنند که دست دولت را برای بازگشايی انجمن صنفی و رفع پلمب آن می‌بندند.»
علی جنتی، وزير ارشاد ايران روز يازده اسفند گفته بود سه وزارتخانه ارشاد، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اطلاعات برای بازگشايی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تفاهم دارند و قرار شده وزارت اطلاعات شکايت خود را از اين انجمن پس بگيرد.
ماشاءالله شمس‌الواعظين، رييس هيات مديره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران هم صبح دوشنبه و پيش از اظهارنظر سخنگوی قوه قضاييه در واکنش به گفته‌های وزير ارشاد به خبرگزاری ايرنا گفته بود که کميته برگزاری مجمع و انتخابات انجمن صنفی تشکيل شده و انتخابات اين انجمن پس از فک پلمب ساختمان آن انجام خواهد شد.
غلامحسين محسنی‌اژه‌ای روز دوشنبه و در ديدار با خبرنگاران گفت وزارت اطلاعات چون از انجمن صنفی شکايت نکرده، نمی‌تواند شکايت خود را پس بگيرد اما اگر افرادی که پيش از اين در اين انجمن نقش ايفا می‌کردند تغيير کنند، فعاليت انجمن بلامانع است.
عيسی سحرخيز، روزنامه‌نگار و سخنگوی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات در پاسخ به اين سوال که آيا اين گفته‌های محسنی‌اژه‌ای نويد بخش آغاز دوباره فعاليت‌های انجمن صنفی است، می‌گويد:« اين صحبتی است که قبلا هم آقای اژه‌ای مطرح کرده بود. به يک معنا صحبت نوعی گزينش و پاکسازی در انجمن صنفی را به صورت غيررسمی مطرح می‌کنند که جايگاه قوه قضاييه نيست. مگر آنکه بخواهد انجمن را به گروگان بگيرد و اين بحث را مطرح کند که تا هيات‌مديره‌های قبلی از کار کنار نروند، اجازه اين کار را نمی‌دهند. ولی به هرحال آن چه من مطلع هستم اين است که اساسنامه زمان بسيار طولانی است که بايد اصلاح شود و انتخابات شورای مرکزی انجمن هم بايد انجام گيرد. انتخابات را اعضای انجمن بايد انجام دهند و کسی نبايد دخالت کند.»
به گزارش خبرگزاری فارس، مهدی فضائلی، مديرعامل موسسه سروش انجمن صنفی روزنامه‌نگاران را انجمنی بدنام خواند و گفت چند نفر از نيروهای قبلی اين انجمن به خارج از کشور فرار کرده‌اند و از مصاديق بارز افراط‌گرايی در جريان دوم خرداد هستند. به گفته آقای فضائلی، احيای دوباره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران، توهين به اهالی رسانه و مطبوعات است.
لاله افتخاری، عضو کميسيون فرهنگی مجلس هم به خبرگزاری فارس گفته که وزير ارشاد بايد برای انجام تمام فعاليت‌های خود اصول و ضوابط قانون را درنظر بگيرد چرا که اجازه انجام کارهای غيرقانونی به او داده نخواهد شد.
به گزارش خبرگزاری‌های ايران، غلامحسين محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاييه در جلسه هفتگی با خبرنگاران همچنين اعلام کرد اگر اساسنامه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران و همچنين نحوه فعاليت آن به گفته او از يک کار سياسی به کار صنفی تغيير کند، فعاليت آن انجمن بلامانع خواهد بود.
عيسی سحرخيز، روزنامه‌نگار درباره ماهيت فعاليت انجمن صنفی روزنامه‌نگاران می‌گويد:« انجمن صنفی اصلا کارش سياسی نبوده. انجمن صنفی کار صنفی را دنبال می‌کرده. به همين دليل هم در وزارت کشور ثبت نشده و در وزارت کار ثبت شده. ولی هر فعاليتی می‌تواند يک سری پيامد سياسی داشته باشد. مخصوصا اگر بگويند روزنامه‌نگاران کار سياسی انجام می‌دهند. من فکر می‌کنم دولت آقای روحانی همانطور که از زمان پيروزی در انتخابات رياست‌جمهوری مطرح کرده که از نهادهای صنفی حمايت می‌کند، در اين مورد هم بايد به صورت شفاف مطرح کند که انجمن صنفی اساسنامه دارد و در وزارت کار ثبت شده و ميخواهيم که فعاليتش را ادامه دهد و کاری را که درباره خانه سينما انجام داده را درباره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران انجام دهد که اهالی مطبوعات هم به خانه‌شان بازگردند.»
حسن روحانی، رييس‌جمهوری ايران در نخستين نشست خبری خود با رسانه‌ها پس از انتخاب به عنوان رييس دولت يازدهم، در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه بهار درباره بازگشايی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران گفت نه تنها انجمن صنفی روزنامه‌نگاران بلکه همه انجمن‌ها را بايد بر اساس قانون فعال کرد.
حسن روحانی در اين نشست خبری همچنين گفت: اين انجمن‌های صنفی بهترين راه برای اداره جامعه است. اداره مسايل جامعه بايد به خود صنف و انجمن حرفه‌ای و صنفی برگردد و بنابراين من تلاشم را در اين راه خواهم کرد.»
انجمن صنفی روزنامه‌نگاران که در سال ۱۳۷۶ تاسيس شد، در سال ۸۸ و در زمان رياست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد تعطيل شد.
XS
SM
MD
LG