لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۴

اولین پول کاغذی در آمریکا


اولین پول کاغذی در آمریکا
اولین پول کاغذی در آمریکا

صفحه فیس بوک وزارت خارجه آمریکا داستان «نخستین پول کاغذی در آمریکا» را روایت می کند.

وقتی که بنيانگذاران قانون اساسی آمريکا دولتی جديد را برای جمهوری نوپای خود ايجاد کردند، به لزوم داشتن ساختار مالی درخوری برای آن پی بردند. کنگره ايالات متحده در ۸ اوت ۱۷۸۶ دستور رواج دلار آمريکا را صادر کرد.

ضرابخانه "هال سندرسون" که شلينگهای "درخت کاج" و ديگر سکه ها را ضرب کرده بود به فرمان پادشاه بريتانيا تعطيل شده بود و کشور در مضيقه انواع سکه ها قرار داشت. در آن زمان ايده تازه ای به وجود آمد؛ چرا گواهی های مکتوبی درست نکنيم که بتوانيد از آن طريق هزينه اقلام و سربازهای مورد نياز از ماساچوست را بپردازيم؟ پادشاه به مستعمره ماساچوست وعده داده بود در پايان جنگ هزينه های اين مستعمره را در قالب سکه بپردازد. پول کاغذی آزمايش شد و آزمايشی موفقيت آميز بود.بدين ترتيب اولين پول کاغذی نيمکره غربی به طور غير منتظره ای سر از ماساچوست در آورد. اما سالها پيش از آن و در سال ۱۶۸۹ و زمانی که دولت بريتانيا از مقامات ايالت مساچوست خواست تا با نيروهای فرانسوی در کانادا مقابله کنند، مقامات ماساچوست به دليل نبود پول رسمی در مقابل اين درخواست مقاوت کردند.


از آنجا که اين نوشته ها در نهايت با سکه جايگزين می شدند، در واقع ارزشی دقيقا معادل طلا و نقره داشتند. در اين زمان فرد ديگری - که تا به امروز ناشناخته مانده است - ايده تازه ديگری داشت؛ چرا نگذاريم اين نوشته ها در دست مردم بمانند و مردم از آنها به جای سکه استفاده کنند؟ چرا که همه مردم ارزش آنها را معادل ارزش پول می دانستند و تقاضا نيز برای آنها هم بالا بود. اين ايده نيز به مرحله اجرا در آمد. مقامات ديگر مستعمره های انگلستان در آمريکای شمالی نيز اين تجربه را به دقت تحت نظر داشتند و هنگامی که انگلستان رواج پول کاغذی را در ماساچوست متوقف نکرد آنها نيز تصميم گرفتند پول کاغذی مختص به خود را منتشر کنند.

محبوبيت پولهای کاغذی اين مستعمره ها گسترش يافت و مستعمره های بريتانيا در آمريکای شمالی کاملا به آنها وابسته شدند. اما پول کاغذی در معرض تقلب قرار داشت و به راحتی قابل جعل و يا مانند نمونه ای که در تصوير می بينيد قابل دستکاری بود. در سال ۱۶۹۰ ماساچوست هيچ نوع پول کاغذی بيست شلينگی ای را منتشر نکرده بود. اما فردی که در استفاده از قلم تبحر داشت خود به اين نتيجه رسيده بود که چنين پول کاغذی ای لازم است و با دستکاری پول کاغذی دو شلينگی، پول مورد نظر خود را درست کرده بود.

XS
SM
MD
LG