لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۰

طرح ۴ میلیارد دلاری سازمان ملل برای مدارس در مناطق جنگ زده


گوردون براون در کنار ملاله یوسف زی
گوردون براون در کنار ملاله یوسف زی

گوردن براون سفیر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه آموزش جهانی، روز دوشنبه گفت طرحی از سوی این سازمان برای جمع آوری سه میلیارد و هشتصد میلیون دلار با هدف کمک به آموزش کودکان که در مناطق جنگ زده و یا به خاطر فجایع طبیعی از تحصیل محرومند آغاز شده است. او این خبر را در اولین اجلاس بین المللی اقدامات بشر دوستانه در شهر استانبول اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سال گذشته تحصیل بیش از ۷۵ میلیون کودک که در مناطق جنگ زده و یا محل وقوع فجایع طبیعی زندگی می‌کنند مختل شده و در نتیجه این کودکان مجبور به کار شده و یا قربانی قاچاقچیان و گروه‌های تندرو می‌شوند.



به گزارش خبرگزاری رویترز، سال گذشته تحصیل بیش از ۷۵ میلیون کودک که در مناطق جنگ زده و یا محل وقوع فجایع طبیعی زندگی می‌کنند مختل شده و در نتیجه این کودکان مجبور به کار شده و یا قربانی قاچاقچیان و گروه‌های تندرو می‌شوند.

هدف طرح جدید سازمان ملل متحد این است که تا پنج سال آینده به بیش از ۱۳ میلیون کودک و تا سال ۲۰۳۰ به بیش از ۷۵ میلون کودک در زمینه برخورداری از تحصیل کمک کند.

گوردن براون، نخست وزیر پیشین بریتانیا و سفیر ویژه سازمان ملل متحد گفت: «برای اولین بار ما یک بودجه بشردوستانه را مستقیماً به امر آموزش اختصاص خواهیم داد. نتیجه آن نه کمک موقت، برای هفته‌ها و ماه‌ها، بلکه سالها کمک به آموزش و پرورش کودکان است. با استفاده از این بودجه می‌توانیم در مناطق بحران زده از فقر و گدایی کودکان جلوگیری کنیم.»

در مجموع به‌طور متوسط فقط دو درصد از بودجه‌های بین المللی برای فعالیت‌های بشردوستانه مستقیماً به امر آموزش اختصاص می‌یابد. براساس گزارشی که یک مرکز پژوهشی در لندن به نام «موسسه توسعه خارجی» تهیه کرده، با وجود افزایش نیاز در این زمینه از سال ۲۰۱۰ تاکنون بودجه مربوط به آموزش در مناطق و مقاطع بحرانی تقریباً نصف شده است.

گوردن براون افزود: «بدون برخورداری از امکانات آموزشی کودکان درمناطق بحران زده درسنین بسیار پایین مجبور به کار شده، مجبور به ازدواج شده، توسط گروههای مسلح سربازگیری می‌شوند و در برخی موارد به دام گروههای تندرو افتاده و به صفوف پیکارجویان می‌پیوندند.»

آموزش یکی از موضوعات اصلی اجلاس دو روزه‌ای است که با شرکت نمایندگان دولت‌ها، رهبران اقتصادی و اهداء کنندگان کمک‌های مالی در شهر استانبول در جریان است. یکی از اهداف این اجلاس یافتن پاسخ‌هایی برای درخواست کمک دبیرکل سازمان ملل متحد است که شرایط کنونی جهان را با 130 میلیون نفر که تحت تأثیر پیامدهای جنگ و یا فجایع طبیعی قرار گرفته‌اند، بدترین وضعیت بشردوستانه از پایان جنگ جهانی دوم توصیف کرده است.

ملاله یوسف زی برنده جایزه صلح نوبل در سخنان خود قبل از شروع این اجلاس از رهبران جهان خواست به حرف‌های خود عمل کنند. «من از رهبران جهان می‌خواهم که سخاوت نشان دهند و به وعده‌های خود عمل کنند. آنها باید تک تک تعهدات خود از جمله در زمینه آموزش کودکان را اجرا کنند.»

طبق گزارشی که یونیسف قبل از این اجلاس منتشر کرد هر روز در نقاط مختلف جهان به‌طور متوسط چهار مدرسه و یا بیمارستان توسط گروههای مسلح اشغال شده و یا مورد حمله قرار می‌گیرد. فقط در سوریه بیش از شش هزار مدرسه به خاطر حملات گروههای مسلح و یا اشغال آن‌ها تعطیل شده‌اند.

مرکز پژوهشی «موسسه توسعه خارجی» می‌گوید از زمان وقوع جنگ در سوریه استانداردهای آموزش در این کشور به سطح سودان جنوبی سقوط کرده که یکی از بدترین استانداردهای آموزشی جهان را دارد. یکی از دلایل این وضعیت عدم اختصاص بودجه مناسب و در زمان مناسب برای رفع این نیاز از سوی جامعه بین المللی است.

طبق ارزیابی‌های این مرکز پژوهشی بودجه و امکانات آموزشی در سوریه و کشورهای همسایه به شدت تنزل کرده است. یکی از نیازهای اصلی ساکنان مناطق جنگ زده و یا آوارگان سوری که درکشورهای همسایه زندگی می‌کنند آموزش کودکان و مدارس مناسب است.

این طرح با دریافت کمک از دولت‌ها و اهداء کنندگان خصوصی بودجه احداث مدارس و کمک به آموزش کودکان را از طریق سازمان‌های غیرانتفاعی و بشردوستانه هزینه خواهد کرد که خدمات آنها از سازمان ملل متحد و یا بانک جهانی هم سریعتر و هم ارزان‌تر است.

به گفته مدیر مرکز پژوهشی «موسسه توسعه خارجی» در حال حاضر بخش زیادی از کمک‌های بین المللی که جمع آوری می‌شود به دلیل کندی سیستم ودیوانسالاری دست و پاگیر به هدر می‌رود و نتیجه عملی آن بسیار ناچیز است. یکی از اهداف طرح جدید برطرف کردن نواقص در سیستم فعلی است.

XS
SM
MD
LG