لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۱

واکنش تند حریری به سخنان نصرالله در مورد عملیات عربستان در یمن


سعد حريری، رهبر جريان المستقبل لبنان
سعد حريری، رهبر جريان المستقبل لبنان

سعد حريری، رهبر جريان المستقبل لبنان، به سخنان حسن نصرالله، دبيرکل حزب الله لبنان در ارتباط با عمليات نظامی عربستان در يمن، واکنش تندی نشان داده است.

حسن نصرالله جمعه هفتم فروردين گفته بود «حمله عربستان به يمن شکست خفت باری خواهد خورد و مهاجمان تحقير خواهند شد».

نصرالله با انتقاد شديد از رهبران عربستان و ساير اميرنشين های خليج فارس و حکومت های سنی عربی، گفته بود «نداشتن حس مسئوليت و عدم درک درست اوضاع منطقه از سوی آنها، منجر به افزايش نفوذ ايران شده است».

دبيرکل حزب الله پرسيده بود «چه شده که يک باره حکومت های تنبل عربی شجاع و قاطع شده اند؟ و چرا کشورهای عرب برای آزاد کردن بيت المقدس و در دفاع از فلسطينی ها در برابر اسرائيل به اقدام نظامی دست نزده اند؟».

اما به گزارش رسانه های لبنان، سعد حريری، که رهبر جناح ملی گرايان لبنان و رقيب حزب الله است، اظهارات نصرالله عليه عربستان و اميرنشين ها را «کينه توزانه» و «منزجر کننده» ناميد.

آقای حريری شنبه هشتم فروردين افزود، اظهارات نصرالله از روی عصبانيت، سرخوردگی و سردرگمی بيان شده است.

سعد حريری، که يک دوره نخست وزير کشورش بوده است، در توييتر خود، حزب الله و دبيرکل آن را متهم کرد که «منافع ايران را بر منافع ملی لبنان ترجيح داده است».

آقای حريری نوشت «قائل شدن اولويت از سوی حزب الله برای منافع ايران به جای منافع لبنان، امر تازه ای نيست».

حريری در اشاره ای تلويحی به همپيمانی حزب الله و جمهوری اسلامی ايران گفت «مشورت آنها (ايرانيها) ويرانی و جنگ (برای لبنان) ايجاد کرد اما عربستان همواره کمک های خيرخواهانه نثار لبنان و ديگر کشورهای عربی کرده است».

به گفته حريری، «توهين های نصرالله، که شايسته پاسخگويی نيست، مناسبات قوی لبنان با سعودی و ديگر کشورهای عربی را تضعيف نمی کند».

رهبر جريان المستقبل لبنان از عمليات نظامی عربستان در يمن در حمايت از عبد ربه منصور هادی، رييس جمهوری يمن و عليه شبه نظاميان الحوثی، حمايت کرده است.

حزب الله لبنان متهم است که در انفجار سهمگين ده سال پيش که به کشته شدن رفيق الحريری، پدر سعد حريری منجر شد، نقش داشته است.

رفيق الحريری مدتها نخست وزير لبنان بود و پس از کشته شدن او نيز پسرش يک دوره نخست وزير شد.

موضع گيری حزب الله عليه عمليات نظامی عربستان در يمن که ازششم فروردين آغاز شده است، همراستا با ديدگاههای جمهوری اسلامی ايران در مورد وضعيت يمن است.

در حالی که عربستان و کشورهای عربی از بقای حکومت عبد ربه منصور هادی حمايت می کنند، ايران در مظان اتهام پشتيبانی از شبه نظاميان شيعه زيدی طايفه الحوثی است؛ امری که ايران آن را رد می کند.

اما رهبران کشورهای عضو اتحاديه عرب در نشست شرم الشيخ مصر که از شنبه هشتم فروردين در جريان بوده، از آنچه که نقش منفی ايران در يمن ناميدند، شديدا انتقاد کرده و آن را غير قابل تحمل ناميدند.

به گزارش رسانه های عرب، منصور هادی، رييس جمهوری يمن شنبه هشتم فروردين در نشست شرم الشيخ، ايران را در ايجاد بحران ماههای اخير کشورش، متهم اصلی معرفی کرد.

عمليات هوايی کشورهای عرب زير نام «توفان قاطعيت» در يمن که عمدتا به صورت حمله به مراکز استقرار شبه نظاميان الحوثی با رهبری عربستان سعودی است، يکشنبه نهم فروردين برای چهارمين روز پی در پی ادامه يافته است.

XS
SM
MD
LG