لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۲

کماندارهای ایرانی تاریخ‌ساز شدند


اسماعیل عبادی
اسماعیل عبادی

ایران برای نخستین بار در تاریخ بازی‌های آسیایی موفق به کسب مدال از رشته تیر و کمان شد. کمانداران ایرانی ضمن تصاحب مدال برنز در مسابقات تیمی، به نشان طلای مسابقات انفرادی مردان هم دست یافتند.

اسماعیل عبادی در فینال کامپوند مقابل حریف هندی قرار گرفت و با نشاندن تیرهایش به هدف، توانست ششمین مدال طلای کاروان ایران را به دست آورد. عبادی ۱۴۵ بر ۱۴۱ ورما از هند را شکست داد و اولین کماندار ایرانی لقب گرفت که توانسته روی سکوی نخست بازی‌های آسیایی بایستد.

او پس از کسب مدال طلا گفت: "رقیبم قهرمان جهان بود اما قبلاً او را برده بودم. برای طلا آمده بودم. هر کاری لازم بود انجام دادم و امیدوارم توانسته باشم دل مردم را شاد کنم. قبل از اینکه هدف بعدی را تعیین کنم، می روم تا چند ماهی به زندگی‌ام برسم."

در جدول رده‌بندی مدال‌ها چین در آستانه رسیدن به دویست مدال از هر سه رنگ قرار دارد. کاروان ورزش این کشور تاکنون ۹۵ طلا، ۵۸ نقره و ۴۱ برنز نصیب خود کرده‌اند.

کره جنوبی توانست فاصله‌اش با ژاپن را به سه طلا افزایش دهد. میزبان هفدهمین دوره بازی‌های آسیایی تاکنون ۳۵ طلا، ۴۲ نقره و ۴۰ برنز کسب کرده. ژاپن هم ۳۲ طلا، ۴۳ نقره و ۳۸ برنز گرفته. قزاقستان ۹ طلا دارد، کره شمالی ۸ طلا و کاروان ورزش ایران هم شش طلا را به خود اختصاص داده. ایران فعلاً در رده ششم بازی‌هاست.

در ماده کامپوند تیروکمان اسماعیل عبادی توانست با شکست حریف فیلیپینی به فینال راه یابد . او در مرحله یک چهارم نهایی نیز با هدفگیری‌های دقیق، حریف قدرتمند کره‌ای که بخت اصلی مسابقات بود را از پیش رو برداشت.

احمد صاحبی دبیر فدراسیون تیراندازی با کمان گفت: "اینجا قتلگاه تیراندازی با کمان است. ما پیش بینی مدال نکردیم اما روی عبادی و کاظمی‌پور حساب باز کرده بودیم. در کمیته فنی روی طلا هم امید داشتیم اما در این باره اطلاع رسانی نکردیم. طی این مدت اگر چه برخی حاشیه‌ها روند ما را کند کرد ولی به کارمان اعتقاد داشتیم و با برنامه‌ریزی تلاش کردیم تا فدراسیون به دور از حاشیه فقط به افتخار آفرینی فکر کند."

پیش از قهرمانی عبادی، تیم کامپوند مردان ایران هم مدال برنز بازی‌های آسیایی را به دست آورد. کماندارهای ایرانی در رقابت با فیلیپین، بهتر تیر انداختند و با نتیجه‌ ۲۲۷ بر ۲۲۴ حریف خود را تسلیم کردند.

قیدی، کاظم پور و عبادی به اتفاق توانستند نخستین مدال تیروکمان ایران در تاریخ بازیهای آسیایی را نصیب خود کنند. پیش از رقابت‌های مردان، مسابقات زنان برگزار شد که ایران با شکست مقابل هندوستان از کسب مدال بازماند.

محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان با حضور در جمع اعضای زن و مرد تیم‌های ملی تیروکمان ایران، کسب مدال در این رشته ورزشی را تبریک گفت.

دبیر کمیته المپیک ایران هم درباره موفقیت کماندارها گفت: این افتخارات بعد از چهار دوره حضور تیروکمان در بازی‌های آسیایی به دست آمده. طلای عبادی ثابت می‌کند که ورزش ایران دیگر متکی به یک یا چند رشته خاص نیست.

شاهرخ شهنازی تاکید کرد: سرمایه‌گذاری روی رشته‌هایی همچون تیراندازی، تیروکمان و قایقرانی به نفع ورزش ایران خواهد بود. زیرا تعداد مدال‌های این رشته‌ها در بازی‌های آسیایی و المپیک زیاد است. خوشبختانه استعدادیابی در چنین رشته‌هایی در اولویت قرار گرفته و نوید می‌دهد که در آینده مدال‌های بیشتری به دست می‌آوریم.

XS
SM
MD
LG