لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۵۱

آغاز مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا در ژنو


مذاکرات هسته‌ای ميان نمايندگان ايران و آمريکا عصر دوشنبه در ژنو سوئيس آغاز شد.
عباس عراقچی و ويليام برنز معاونان وزرای امور خارجه ايران و آمريکا سرپرستی هیأت‌های مذاکره کننده را برعهده دارند و هلگا اشميت معاون مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا نيز در مذاکرات حضور دارد.

پيشتر خبرگزاری دانشجویان ایران (ايسنا)، از قول يک عضو تيم مذاکره کننده هسته‌ای ايران گفت‌وگوهای دوجانبه امروز ايران و آمريکا را «ورود به فاز عملياتی» خوانده و حضور ويليام برنز در اين مذاکرات را نشان دهنده جديت و اراده آمريکا در مذاکرات هسته‌ای خوانده بود.

«عباس عراقچی» عضو ارشد تيم گفت و گو کننده هسته ای ايران نيز يکشنبه با اشاره به مذاکرات روز دوشنبه ميان تهران و واشنگتن در ژنو سوئيس، به ايرنا گفته بود که در اين گفت و گوها که پيش از مذاکرات رسمی با گروه ١+٥ انجام می شود، فقط به موضوعات هسته ای می پردازيم.

او همچنين درباره مذاکرات معاونان وزيران امور خارجه ايران و آمريکا گفت که لغو تحريم ها يکی از موضوعات مورد بحث ميان تهران و واشنگتن است.

آقای عراقچی افزود چون بيشتر تحريم ها عليه جمهوری اسلامی از سوی آمريکا اعمال شده و ساير کشورهای عضو ١+٥ در آن دخالتی نداشته اند، گفت و گوی صريح با آمريکا دارای اهميت است.

تيم گفت و گو کننده هسته ای با ساير مقام های اروپايی نيز در ژنو ديدار می کند و پس از آن عازم ايتاليا می شود تا علاوه بر شرکت در کنفرانس خلع سلاح در رم، با «سرگئی ريابکوف» معاون وزير خارجه روسيه و نماينده اين کشور در ١+٥ مذاکره کند.

گفت و گوهای ژنو و رم، سومين دور از گفت و گوها در سطوح سياسی و کارشناسی پس از مذاکرات وين ٤ است که بدون پيشرفت محسوسی پايان يافت. يکی از اختلافات مذاکرات وين که مانع از حصول توافق جامع شد، ظرفيت غنی سازی اورانيوم ايران بود.

پيش از اين نيز محمدجواد ظريف وزير امور خارجه ايران و کاترين اشتون مسوول سياست خارجی اتحاديه اروپا در استانبول ترکيه ديدار و گفت وگو کردند.

هفته پيش نيز همزمان با نشست شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی، کارشناسان ايران و ١+٥ در وين اتريش با يکديگر گفت وگو کردند.

اين در حاليست که به گزارش روز شنبه روزنامه نيويورک تايمز، برخی مقام های‌ آمريکايی تاکيد کردند، ديدارهای دو جانبه با ايران در ژنو جايگزين مذاکرات هسته‌ای وين نيست.

به نوشته اين روزنامه اکنون نشانه‌هايی از وجود مشکلات در گفت وگو ميان ايران و گروه ١+٥ وجود دارد، بنا براين نياز به گفت و گوهای بيشتر حس می شود.

کشورهای غربی و آمريکا ادعا می‌کنند که جمهوری اسلامی در فعاليت‌های هسته‌ای خود به دنبال دستيابی به ظرفيت توليد سلاح هسته‌ای است.

ادعايی که جمهوری اسلامی آن را همواره رد کرده و تاکيد کرده است که برنامه هسته‌ای‌اش ماهيتی صلح‌آميز دارد.
XS
SM
MD
LG