لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۸

اسرائیل به ۹ هدف نظامی سوری حمله هوایی کرد


اسرائيل می گويد پس از حمله روز يکشنبه از سوريه به خاک اين کشور، جنگنده های اسرائيل در ساعات اوليه بامداد دوشنبه دوم تير، نُه هدف نظامی درخاک سوريه را بمباران کردند.

در حمله روز يکشنبه يک نوجوان سيزده ساله عرب از طايفه دروزی که شهروند اسرائيل نيز بود، کشته و پدر او و يک عرب دروزی ديگر زخمی شدند.

اين حادثه مرزی در نزديکی گذرگاه «القنيطره» در بخش ميانی بلنديهای جولان رخ داد.

براساس گزارش رسانه های اسرائيل، براثر اصابت گلوله توپ يا خمپاره ای که از سوريه شليک شده بود، خودروی يک خانواده عرب مورد اصابت قرار گرفت، که به کشته شدن پسر خانواده انجاميد.

راديو اسرائيل اعلام کرد که پدر نوجوان کشته شده، پيمانکار وزارت دفاع اسرائيل است.

مقامات امنيتی اسرائيل ابراز «اطمينان» کردند که اين آتشباری از سوی ارتش سوريه صورت گرفته و نظر به مراکز استقرار و توانايی های اندک مخالفان حکومت سوريه، نمی توانسته است، کار آنها باشد.

ژنرال موشه يعلون، وزير دفاع اسرائيل، دوشنبه دوم تير گفت، اسرائيل بشار اسد و حکومت او را مسئول اين رخداد می داند.

يعلون همچنين گفت، پاسخ اسرائيل به هر عاملی که تماميت ارضی ما را با تهديد روبرو کند، «ويرانگر» خواهد بود.

در سه سال و نيمی که از بحران داخلی سوريه می گذرد، اين نخستين مورد آتشباری از سوريه به خاک اسرائيل است که منجر به مرگ و زخمی شدن شهروندان اين کشور شده است.

سرهنگ لرنر، سخنگوی ارتش اسرائيل، حمله از سوريه را «عمدی» ناميد و اعلام کرد که در واکنش هوايی اسرائيل، شماری از پايگاههای ارتش سوريه آسيب ديدند.

در مورد جزييات اين حملات، رسانه های اسرائيل خبر دادند که پايگاههای ارتش اسد در منطقه سوری جولان مورد هدف جنگنده های اسرائيل قرار گرفتند.

براساس گزارش رويترز، پس از حمله جنگنده ها، توپخانه اسرائيل نيز مراکز نظامی سوريه را هدف قرار داد.

در برخی از گزارش ها از کشته شدن دست کم ده نظامی سوری در بمباران های بامداد دوشنبه اسرائيل خبر داده شد، هرچند که دولت دمشق در اين باره سکوت کرد.

در سه سال و نيم جنگ داخلی سوريه موارد معدودی از اصابت خمپاره و گلوله توپ از طرف سوريه به سوی خاک اسرائيل صورت گرفت اما در تمامی اين موارد، فرماندهان اسرائيل تاکيد می کردند که حکومت سوريه يا معارضين، قصد عامدانه حمله به اسرائيل را نداشته اند.

اسرائيل در دوره جنگ داخلی سوريه، چند بار هدف هايی را در اين کشور همسايه بمباران کرد و مدعی شد که «کاروان هايی از جنگ افزارهای پيشرفته تهيه شده از سوی ايران را که در راه انتقال برای حزب الله در لبنان بوده است»، منهدم کرده است.
XS
SM
MD
LG