لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۳

​ محمد بنا رفت؛ ناصر نوربخش مربی جديد تيم ملی کشتی فرنگی


​ محمد بنا
​ محمد بنا
فدراسيون کشتی ايران اعلام کرد پس از ترک اردوی تيم ملی توسط محمد بنا و عدم تمايل او به ادامه فعاليت، با توجه به اينکه کمتر از دو هفته تا جام جهانی مانده، ناصر نوربخش به عنوان مربی ارشد مسئوليت تيم ملی کشتی فرنگی را بر عهده خواهد داشت.

پس از جام جهانی در تهران، تيم ملی کشتی فرنگی ايران بايد مهيای حضور در بازی‌های آسيايی ۲۰۱۴ اينچئون در کره جنوبی و مسابقات جهانی تاشکند شود.

شورای کشتی فرنگی اعلام کرده ترک مسئوليت سرمربيگری محمد بنا بدون هماهنگی و اطلاع قبلی صورت گرفته. با اين حال فدراسيون کشتی تصميم گرفت دستياران بنا هدايت تيم ملی را تا جام جهانی بر عهده داشته باشند اما آنها نيز از اردو رفته‌اند.

همچنين با توجه به اهميت رعايت قانون انتخابی تيم‌ ملی برای کشتی‌گيران واجد شرايط در رقابت‌های جهانی و بازی‌های آسيايی، با لحاظ تقاضای عموم علاقه‌مندان به کشتی بر اصل انجام رقابت‌های انتخابی تيم ملی بزرگسالان در کشتی فرنگی، اين مسابقات در زمان مقرر يعنی بيست و يکم ارديبهشت برگزار خواهد شد.

فدراسيون کشتی اعلام کرده با توجه به دشواری اخذ مجوز ميزبانی جام جهانی کشتی فرنگی در تهران، همچنين عليرغم تنگناهای مالی شديد، در چند ماه گذشته هزينه‌های قابل توجهی برای برگزاری اردوها و اعزام به رقابت‌های بين‌المللی در راستای شرکت در جام جهانی صورت گرفته، به همين خاطر ترک اردو از سوی برخی از کشتی‌گيران بدون هماهنگی و حتی اعلام دليل، بر خلاف منافع و حيثيت کشتی است.

شورای کشتی فرنگی تاکيد کرده در صورت ضرورت از تيم ملی کشتی فرنگی جوانان ايران استفاده خواهد شد. حسين ملاقاسمی، رحيم علی آبادی، مهدی هوريا، بهرام مشتاقی، حسن بابک و عليرضا لرستانی اعضای اين شورا هستند که همگی سابقه قهرمانی در کشتی فرنگی و مربيگری در تيم ملی را دارند.

محمد بنا بعد از المپيک لندن از سمت خود کناره‌گيری کرد. پس از او رسول جزينی در جام جهانی ۲۰۱۳ کشتی فرنگی به ميزبانی تهران هدايت تيم ملی را برعهده داشت اما موفق به حفظ جام نشد و ايران که مقتدرانه فاتح المپيک لندن شده بود، فينال را به روسيه واگذار کرد.
سپس عبدالله چمن‌گلی مسئوليت تيم ملی کشتی فرنگی را به عهده گرفت. او در غياب حميد سوريان، اميد نوروزی، سعيد عبدولی، حبيب اخلاقی، قاسم رضايی و بشير باباجان‌زاده که ملی‌پوشان المپيکی بودند، با تيمی دگرگون شده عازم مجارستان شد و توانست دو نشان طلا کسب کند، اما فيلا طلای فوق سنگين را به خاطر مثبت اعلام شدن آزمايش دوپينگ، پس گرفت.

با برکناری حجت‌الله خطيب، ناصر نوربخش هدايت اين تيم را پذيرفت. اما عمر سرمربيگری نوربخش هم طولانی نبود و محمد بنا بازگشت. محمد بنا که نوزدهم دی ۱۳۹۱ با صدور بيانيه‌ای از سمت خود استعفا کرده بود، هجدهم آذر ۹۲ به تيم ملی بازگشت تا هدايت کنندگان تيم ملی ايران در مدت يازده ماه، پنج بار با تغيير کنند.

او حالا در ارديبهشت ۹۳ نيز مجدداً از سمت خود کنار رفته تا با انتصاب نوربخش، تيم ملی ايران طی مدتی کمتر از ۱۶ ماه، شش بار دچار تغيير شود، رکوردی کم نظير در تاريخ کشتی ايران!

حسن بابک مدير تيم‌های ملی کشتی فرنگی درباره اينکه آيا محمد بنا هنگام بازگشت مجدد، شرط قانومندی مسابقه‌های انتخابی را پذيرفته بود، به ايسنا گفت: "بله. آقای بنا روز اول اين موضوع را پذيرفت و حتی به صورت مکتوب، تقويم و برنامه‌هايش را اعلام کرد. او زمان مسابقه‌های مرحله نهايی انتخابی را مشخص کرد. تقويم را امضا کرد و به فدراسيون داد تا اجرايی شود و اگر قرار بود کار نکند همان اول بايد می‌گفت."

در کشتی آزاد و فرنگی قهرمانی آسيا به ميزبانی قزاقستان که هر دو تيم تعدادی از ستاره‌ها را نبرده بودند، فرنگی با يک طلا سوم شد و آزاد با شش طلا روی سکوی قهرمانی ايستاد.
خبرگزاری ايسنا در نقد فنی نتايج ضعيف ايران در مسابقات قهرمانی آسيا نوشته: "شايد نياز باشد کادر فنی در سيستم‌ برنامه‌ريزی و شيوه تمرينات، تامل بيشتری کند.

اين در حالی است که بنا ديگر جمشيد خيرآبادی و نوربخش را کنارش ندارد. می‌گويند تيمی جوان و بی‌تجربه به قهرمانی آسيا رفت اما اغلب نفرات اعزامی، نفر دوم وزن خود در ايران به حساب می‌آيند و تيمی که ميانگين سنی‌اش بيش از ۲۵ سال است نمی‌تواند جوان تلقی شود. تک مدال طلا را هم بهنام مهدی زاده ۲۸ ساله به گردن آويخت."

از کادر فنی محمد بنا فقط رسول جزينی حاضر به انجام مصاحبه شده. او ضمن انتقاد از حسن بابک و معرفی او به عنوان فردی که هيچ سودی ندارد، به فارس نيوز گفته: فدراسيون کسانی را در راس کشتی فرنگی قرار داد که بازدهی ندارند و تنها به مصالح خودشان فکر می‌کنند. آقايان نمی‌توانند بزرگی کشتی فرنگی را هضم کنند.
XS
SM
MD
LG