لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۲

اعتصاب بازاریان تهران در اعتراض به فعالیت دست‌فروشان


دور جدید برخورد و جمع‌آوری دست‌فروشان پس از اعتصاب دو روزه بخشی از بازاریان تهران و بروز درگیری‌های میان تعدادی از آن‌ها با دست‌فروش‌ها از سوی شهرداری تهران آغاز شد.

این اعتصاب‌ها از روز یک‌شنبه ۱۶ اسفندماه در بازار پوشاک واقع در خیابان امیراکرم آغاز شد و تا عصر روز دوشنبه ۱۷ اسفند ادامه داشت که منجر به بروز برخی درگیری‌ها شد.

ایسنا گزارش کرده که مغازه‌داران ار روز یک‌شنبه کرکره‌های مغازه‌هایشان را پایین کشیده و با سر دادن شعارهایی، خواستار جمع‌آوری دست‌فروشان شده بودند.

سر در برخی مغازه‌ها نیز پلاکارد‌ها و پارچه‌هایی با جملات اعتراضی در مورد حضور دست‌فروشان نصب شده بود.

بر روی یکی از این پارچه‌ها عنوان شده بود که «به دلیل جمع آوری نکردن سد معبر و دستفروشان تا پایان ساعت کاری امروز و فردا (۱۷ اسفند) کسبه بازار میلاد قائم اعتصاب نموده و پاساژ تعطیل است.»

ایسنا همچنین از بروز برخی درگیری‌ها در دومین روز اعتصاب بازاریان خبر داده و نوشته تعدادی از کسبه بازار «میلاد قائم» برای جلوگیری از فعالیت دستفروشان به زور متوسل و با آن‌ها درگیر شدند.

مغازه‌داران معترض گفته‌اند «رقابت بین آن‌ها و دستفروشان برابر نیست چون آن‌ها هزینه‌هایی را می‌پردازند که دستفروشان هیچ یک از این مسئولیت‌ها را ندارند.»

یکی از فروشنده‌های معترض هم گفته «برخی دستفروشان با پرداخت مبالغ بسیار کمی مثلا ۵۰ هزار تومان به ماموران شهرداری به راحتی و فراغ بال در بازار فعالیت می‌کنند.»

یکی از دستفروشان که با مغازه‌داران درگیر شده بود به ایسنا گفته که «بسیاری از مردم توان مالی کافی ندارند و ما نیز اجناس ارزان‌تری با کیفیت خوب تهیه می‌کنیم و می‌فروشیم.»

در سال‌های اخیر همزمان با کاهش قدرت خرید مردم و افزایش رکود اقتصادی٬ دستفروشان به یکی از معضلات شهرداری و بازار تهران تبدیل شده‌اند و آن‌طور که اعلام شده تاکنون ۱۸ هزار دست‌فروش ساماندهی شده‌اند.

در هفته‌های اخیر گزارش‌های متعددی از درگیری ماموران شهرداری با دست‌فروشان در مناطق مختلف تهران گزارش شده که این افزایش درگیری‌ها به خاطر افزایش جنب و جوش بازار در روز‌های آخر سال است.

همه ساله در ماه اسفند و در آستانه سال نو شمسی بازار‌های تهران شاهد افزایش فعالیت دست‌فروشان می‌شود که این مساله در سال‌ جاری به معضلی جدی تبدیل شده است.

اعتصاب دو روز بخشی از بازاریان نشانه‌ای از جدی شدن مساله دست‌فروشان شهر تهران است.

رضا قدیمی٬ مدیر عامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران اعلام کرده دست‌فروشان دیگر اجازه بساط نخواهد داشت.

آقای قدیمی گفته «برخی از مراجع عظام تقلید در پاسخ به چند استفتاء، سد معبر را حرام دانسته‌اند و دستگاه قضایی نیز برای رفع سد معبر، احکامی داشته است.»

شهرداری تهران به منظور سازماندهی دست‌فروشان ۵۴ روزبازار و شب‌بازار و هفت مرکز فروش برای زنان سرپرست خانوار ایجاد کرده٬ اما این اقدامات نیز معضل دست‌فروشی را حل نکرده است.

ماموران شهرداری در هشت ماه اخیر برای حل این معضل به خشونت نیز متوسل شده‌اند که به گفته رضا قدیمی «۴۰۰ مأمور رفع سد معبر» در این رابطه اخراج شده‌اند.

اعتصاب دو روزه بازاریان در ‌‌نهایت منجر برگزاری جلسه مشترک میان شهرداری منطقه ۱۱ و فرماندهی انتظامی تهران بزرگ شده که خروجی آن هماهنگی برای آغاز دور جدید جمع‌آوری دست‌فروشان بوده است.

XS
SM
MD
LG