لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۸

سازمان ملل متحد حماس را به رعایت آتش بس فراخواند


جاش ارنست،سخنگوی کاخ سفيد روز جمعه، حمله حماس به سربازان اسرائيلی در رفح را محکوم کرد و آن را «نقض وحشيانهٔ آتش بس» خواند و خواستار آزادی سرباز ربوده شده اسرائيلی شد.

او همچنين گفت جان کری وزيرخارجه آمريکا امروز با نخست وزير اسرائيل تلفنی گفت و گو کرده است.

حماس و اسرائیل یکدیگر را به نقض آتش بس متهم کردند. در همین حال،‌سازمان ملل متحد روز جمعه حماس را به رعايت آتش بس فراخواند.

به گزارش خبرگزاری رويترز «رابرت سِری » هماهنگ کننده ويژه سازمان ملل روز جمعه در اورشليم گفت: رويدادی که طی آن دو سرباز اسرائيلی و شماری فلسطينی در رفح کشته شدند، چنانچه تأييد شود، نقض فاحش آتش بس بشمار می رود.

آتش بس ۷۲ ساعته ای که اسرائيل و شبه نظاميان فلسطينی بر سر آغاز آن در روز جمعه توافق کرده بودند، پس از مدت کوتاهی نقض شد. اسرائیل و حماس یکدیگر را به نقض این آتش‌بس متهم می‌کنند.

تلفات سنگين به غيرنظاميان، از جمله حمله به پناهندگان در مدارس زير مديريت سازمان ملل در بيت لاهيا و جباليا، با واکنش خشمگينانه جامعه جهانی روبرو شد. آمريکا نيز انتقاد از اسرائيل را در دو روز گذشنه علنی کرده است.

آخرين شمار اعلام شده تلفات در طرف فلسطينی به مرز ۱۵۰۰ نفر و زخمی ها به ۸۴۰۰ تن نزديک شده است.

با کشته شدن پنج نظامی ديگر ارتش اسرائيل بر اثر اصابت خمپاره به يک محل استقرار آنها در مرز غزه در پنجشنبه شب، تعداد تلفات نظاميان اين کشور به ۶۱ نفر رسيد؛ دو غيرنظامی اسرائيلی و يک کارگر تايلندی نيز تلفات پشت جبهه اسرائيل در ۲۵ روز گذشته بوده است.

صدها هزار نفر از جمعيت غزه از بيم عواقب بمباران های سنگين اسرائيل از خانه های خود رفته و آسيب چشمگيری به محله هايی مانند شجاعيه، بيت لاهيا، جباليا و خان يونس وارد شده و آنها را به مناطق «سونامی» زده شبيه کرده است.

XS
SM
MD
LG