لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۲۹

حضور پرتعداد سينماگران ايرانی در هفتاد و يکمين دوره جشنواره فيلم ونيز


هفتاد و يکمين دوره جشنواره فيلم ونيز
هفتاد و يکمين دوره جشنواره فيلم ونيز

سينمای ايران و سينماگران ايرانی در هفتاد و يکمين دوره جشنواره فيلم ونيز حضور پرباری خواهند داشت.

روز پنج‌شنبه با اعلام اسامی فيلم‌های بخش‌های مختلف اين جشنواره معتبر مشخص شد که سينماگران ايرانی با ساخته‌های تازه‌شان در بخش‌های مختلف جشنواره ونيز هفتاد و يکم حضور پرتعدادی دارند.

مهم‌ترين حضور به نمايش فيلم «قصه‌ها» ساخته تازه رخشان بنی‌اعتماد در بخش مسابقه جشنواره مربوط می‌شود. فيلم «قصه‌ها» که نخستين بار در جشنواره فيلم فجر گذشته به نمايش درآمد، روايت زندگی شخصيت‌های فيلم‌های قبلی خانوم بنی‌اعتماد در ايران امروز است. اين فيلم در دولت محمود احمدی‌نژاد نتوانست پروانه نمايش بگيرد، اما سال گذشته اعلام شد که توانسته اجازه نمايش پيدا کند با اين همه باوجود نمايش در جشنواره فيلم فجر، تاکنون فرصت اکران عمومی پيدا نکرده است.

فيلم «قصه‌ها» در بخش مسابقه بايد با ساخته‌های تازه تعدادی از شناخته شده‌ترين فيلمسازان دينا رقابت کند. از جمله فاتح آکين فيلمساز ترک تبار با فيلم «کات»، آبل فِرارا فيلمساز آمریکایی با فيلم تازه‌اش «پازولينی»، ديويد گوردن گرين آمريکايی با فيلم «منگلهورن» و الخاندرو گونزالس ايناريتو که فيلم تازه‌‌اش با نام «پرنده باز» بخش مسابقه را افتتاح می‌کند. نام فيلم تازه رامين بحرانی فيلمساز ايرانی‌تبار مقيم آمريکا با نام «۹۹ خانه» هم در اين بخش به چشم می‌خورد.

در بخش خارج از مسابقه هم که اختصاص به نمايش‌های ويژه چند فيلم شاخص دارد، بهمن قبادی فيلمساز ايرانی حاضر است. او در کنار کارگردانانی چون اميرکوستوريتسا، گيلرمو آريه‌گا، ميرا ناير و آموس گيتای يکی از چند سازنده فيلمی «اپیزودیک» است به نام «کلماتی با خدا».

از ديگر فيلم‌های ساخته سينماگران ايرانی که در جشنواره فيلم ونيز حاضر است ساخته تازه محسن مخملباف، فيلمساز شناخته شده است. اين فيلم «پرزيدنت» نام دارد و به عنوان محصولی از گرجستان، فرانسه، بریتانيا و آلمان بخش افق‌ها را افتتاح می‌کند. در اين بخش نام يک فيلم کوتاه ايرانی به نام «بچه» ساخته علی عسگری به عنوان محصول مشترک ايران و ايتاليا هم به چشم می‌خورد.

در همين بخش نام فيلمی به نام «نبات» با بازی فاطمه معتمدآريا به عنوان محصولی از جمهوری آذربايجان به چشم می‌خورد. سال گذشته در اين بخش فيلم «ماهی و گربه» ساخته شهرام مکری به عنوان تنها نماينده سينمای ايران در ونيز به نمايش درآمد.

ديگر نماينده سينمای ايران در جشنواره ونيز امسال فيلم «ملبورن» اولين ساخته فيلمساز جوان نيما جاويدی است که در بخش هفته منتقدان اکران خواهد شد. اين فيلم نيز سال گذشته در جشنواره فيلم فجر به نمايش درآمده بود. پيمان معادی و نگار جواهريان بازيگران اصلی اين فيلم هستند.

هفتاد و يکمين دوره جشنواره فيلم ونيز امسال از ۲۷ آگوست (۵ شهريور) در اين شهر ساحلی ايتاليا آغاز می‌شود و تا ۶ سپتامبر (۱۵ شهريور) به طول می‌انجامد.
رئيس هيات داوران بخش مسابقه جشنواره امسال ونيز را الکساندر دسپلات آهنگساز مهم و مشهور فرانسوی بر عهده دارد.

  • 16x9 Image

    بابک غفوری آذر

    بابک غفوری‌‌آذر تهیه‌کننده پادکست «صحنه» در رادیوفرداست و در این پادکست تحولات حوزه سینما و تئاتر  را دنبال می‌کند. او که از سال ۱۳۸۹ به رادیوفردا پیوست، گزارش‌های تحقیقی مختلفی را نیز درباره اتفاقات دهۀ اول استقرار حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرده است. بابک غفوری آذر روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۸۰ در ایران آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG