لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۸

«دیزل گیت» صنعت خودروسازی اروپا را به لرزه در آورد


مارتین وینترکورن مدیرعامل فولکس واگن که پس از «دیزل گیت» استعفا داد
مارتین وینترکورن مدیرعامل فولکس واگن که پس از «دیزل گیت» استعفا داد

فریدون خاوند، استاد اقتصاد در پاریس با رادیو فردا در مورد افشای تقلب گسترده شرکت آلمانی فولکس واگن و عواقب آن گفتگو کرده است.

به دنبال افشای تقلب گسترده شرکت آلمانی فولکس واگن در اندازه گیری درجه آلایندگی موتور‌های گازوئیلی‌اش، ارزش سهام خود رو سازان معتبر اروپا فرو ریخت. نخست بپردازیم به ریشه‌های این جنجال بزرگ...

گفتگوی رضا ولی زاده با فریدون خاوند در مورد «دیزل گیت»
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:16 0:00
لینک مستقیم

این جنجال، که در رسانه‌های اروپایی «دیزل گیت» لقب گرفته، از یک تقلب باور نکردنی منشا گرفته: فولکس واگن، بزرگ‌ترین شرکت خود رو سازی دنیا، اعتراف کرده که در فاصله سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۴ میلادی، با دستکاری در نرم افزار موتور‌های گازوئیلی‌اش، میزان واقعی آلایندگی شماری از خود رو هاش را پنهان می‌کرده است.

به بیان دیگر آنطوری که اداره حفاظت از محیط زیست آمریکا گفته و مسئولان ارشد فولکس واگن هم پذیرفته‌اند، خود رو‌های دیزل این شرکت، آلاینده‌تر از آنچیزی بوده که ادعا شده است.

این تقلب به چند هزار و چند صد هزار خود رو محدود نمی‌شود. یازده میلیون خود رو، معادل یکسال تولید فولکس واگن، با این تقلب به مصرف کننده فروخته شده، پانصد هزار در آمریکا و مابقی در بقیه نقاط دنیا به خصوص اروپا.

با توجه به زیان بسیار سنگین مالی و معنوی که به دلیل این تقلب بر فولکس واگن وارد خواهد شد، این شرکت طی دو روز گذشته یک سوم ارزش سهام خودش را از دست داد و در واقع ۲۵ میلیارد دلار ارزش سرمایه‌اش دود شد و به هوا رفت.
تازه بدنامی فولکس واگن دامن دیگر سازندگان خود رو‌های گازوئیلی اروپایی را هم گرفته، از ب‌ام و گرفته تا پژو و رنو که سهامشان فرو ریخت، چون این پرسش مطرح است که نکند این‌ها هم تقلب کرده باشند...

چطور امکان دارد شرکتی، به عظمت و اعتبار فولکس واگن، مرتکب چنین تقلب ناشیانه‌ای شده باشد؟

این مهم‌ترین پرسش است درباره جنجالی که خانه بزرگ‌ترین خود رو ساز دنیا را به آتش کشیده است.

اسم آلمان در دنیا، تبدیل به یک برند شده و فولکس واگن، شرکت بلند آوازه‌ای که بازار‌های دنیا را تصرف کرده، تاج سر برند‌های آلمانی است.

رهبران این شرکت بهتر از همه می‌دانند که هم آلمانی‌ها به شدت نسبت به مسایل زیست محیطی حساس‌اند و هم امریکایی‌ها.

در این شرایط تصمیم به ارتکاب این تقلب، دیوانگی محض به شمار می‌آید، مگر اینکه بپذیریم یک شرکت غول پیکر با ابعاد جهانی چنان گسترشی پیدا می‌کند که بعضی تصمیم‌ها از حیطه اختیار و کنترل مدیران اصلی خارج می‌شوند.
فعلا این تنها توضیحی است که می‌شود ارائه داد.

آیا راست است که فولکس واگن با یک جریمه هیجده میلیارد دلاری در آمریکا روبرو است؟

از این رقم صحبت می‌شود، البته فعلا به عنوان حد اکثر جریمه. به احتمال فراوان نام فولکس واگن اضافه خواهد شد به فهرست طولانی شرکت‌های اروپایی که تا امروز از سوی دستگاه قضایی آمریکا جریمه شدند.

XS
SM
MD
LG