لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۹

پاسخ روابط عمومی ‌بهشت زهرا به «جسدهای بی‌‌نام‌و‌نشان در قطعه ۳۰۲»


۳۱ مردادماه وب سایت خبری نوروز نزدیک به جبهه مشارکت ایران اسلامی از دفن ۴۴ جسد بی نام و نشان در قطعه ۳۰۲ بهشت زهرا خبر داده بود.

این خبر از سوی فرهاد تجری نماینده اصول گرای مجلس هشتم و عضو کمیته ویژه پی‌گیری وضعیت بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات تکذیب شد.

با این حال پایگاه اطلاع رسانی نوروز نزدیک به اصلاح طلبان تصاویری از این قبرها را به صورت فیلم کوتاه منتشر کرده است.


درباره دفن ۴۴ جسد بی نام و نشان در قطعه ۳۰۲ بهشت زهرا با اسماعیل دانش پژوه مسئول روابط عمومی سازمان بهشت زهرا گفت و گو کرده‌ایم:



اسماعیل دانش پژوه:
اينها افراد مجهول‌الهويه‌ای هستند که مورد شناسايی قرار نگرفته‌اند و از پزشکی قانونی به بهشت زهرا منتقل شده اند و بهشت زهرا هم اينها را دفن کرده و شماره قبر و شماره جواز پزشکی قانونی را زده است. در همه قطعات بهشت زهرا و از بدو تأسيس آن، افراد مجهول الهويه وجود دارند.

چون در شروع دفن متوفيان در قطعه ۳۰۲ وقفه افتاد، ابتدا مجهول الهويه‌ها را آوردند. اين افراد بيشتر کارتن خواب‌ها، تصادفی‌هايی که شناسايی نمی‌شنوند و اوراق شناسايی ندارند و يا معتادها هستند. پزشکی قانونی از اينها تصوير می‌گيرد و به صورت يک پرونده نگه می‌دارد و چند روز بعد که ظرفيت پزشکی قانونی پر شد، آنها را به بهشت زهرا می‌فرستد.

اگر بستگان اين افراد مراجعه کرده و تصويرها را شناسايی کنند، پزشکی قانونی آنها را به بهشت زهرا می‌فرستد. اکنون نام چند تن از افرادی که شما اشاره کرديد، در سايت اطلاعات درگذشتگان بهشت زهرا وجود دارد. يعنی خانواده‌های آنها پيدا شده‌اند اما هنوز پلاک قبر تغيير نکرده است.

گفته می‌شود اين مجهول الهويه‌ها کسانی هستند که در تظاهرات اعتراضی به نتيجه انتخابات رياست جمهوری کشته شده‌اند و بعد در قطعه ۳۰۲ دفن شده اند. اين مسئله درست است؟

من فکر نمی‌کنم اين طور باشد . ما هر که را دفن کنيم بر اساس مدارک قانونی ارائه شده از طرف پزشکی قانونی است و مدارک آن موجود است که می‌توانند تحقيق کنند. فايل‌های تصويری آن هم در خود پزشکی قانونی موجود است.

اين که يک باره چنين تعدادی در يک قطعه خاص و به صورت جمعی به خاک سپرده می‌شوند، به نظر شما عجيب نيست؟

اينها به صورت جمعی نبوده و تاريخ‌های آن با هم متفاوت است. قرار بود از اول تيرماه دفن روزانه شهر تهران در قطعه ۳۰۲ آغاز شود. يعنی قطعه عمومی روز بود، اما چون سرويس بهداشتی منتهی در ضلع جنوب غربی قطعه آماده نبود، گفتند صاحبان اموات معترض می‌شوند، پيمانکار هم نتوانسته بود در زمان موعد سرويس بهداشتی را آماده کند، به همين دليل ابتدا حدود يک ماه مجهول الهويه‌ها را آنجا دفن کردند و بعد از آماده شدن سرويس‌ها، افراد شناسايی شده را دفن می‌کنند.

در صورتی که صحبت شما درست باشد، خانواده‌های افراد مجهول الهويه چگونه می‌توانند بستگان خود و جسد يا قبر متعلق به آنها را شناسايی کنند؟

کسی که مفقودی دارد ابتدا بايد به پزشکی قانونی مراجعه کند و فايل‌های تصويری آنجا را ببينند، وقتی تصوير متعلق به اقوام خود را شناسايی و تاييد کرد، پزشکی قانونی به بهشت زهرا نامه می‌دهد مبنی بر اين که اين شماره جواز فلان شخص است.

ما هم هزينه‌های مربوطه را دريافت می‌کنيم و سپس اسم اين شخص را از ليست مجهول الهويه‌ها خارج می‌کنيم و در سايت بهشت زهرا و روی پلاک‌ها و يا سنگ قبر هم آن را تصحيح می‌کنيم.

اطلاعات مربوط به اين افراد وارد سامانه شما شده است؟

بله تمام اطلاعات در سامانه وارد شده است. هم شماره‌های مربوط به قبر و هم شماره‌های جواز پزشکی قانونی و تاريخ و علت فوت اينها ثبت شده است.

سايت «نوروز» که نزديک به جبهه مشارکت است، در گزارشی اعلام کرده که افرادی از نيروهای امنيتی در اطراف قطعه ۳۰۲ گمارده شده اند و قطعه را زير نظر دارند.

حفاظت ازهمه قطعات بهشت زهرا تحت نظر دژبان ارتش است. برای اين که روند مرگ و مير و ساير مسايل درست انجام شود و کسی از بستگان متوفی وجوهی خارج از ضوابط نگيرد، هميشه يکی از سربازان دژبان بستگان متوفی را تا قطعه همراهی می‌کند. اين قطعه هم چون جديد است، نيروهای حفاظتی بهشت زهرا در آن حضور دارند.

پس شما ارتباط اين افراد مجهول الهويه را با جريانات اخير ايران و کشته شدگان در تظاهرات اعتراضی به نتيجه انتخابات تکذيب می‌کنيد؟

بله، اين مسئله نادرست است.
XS
SM
MD
LG