لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۹

نخست‌وزیر عراق: حضور آشکار سلیمانی در نبردها «فکر بدی» بود


عبادی برای دیدار با رئیس‌جمهوری و مقام‌های آمریکایی به آن کشور سفر کرده است
عبادی برای دیدار با رئیس‌جمهوری و مقام‌های آمریکایی به آن کشور سفر کرده است

حیدر عبادی می‌گوید از کمک ایران برای مقابله با «حکومت اسلامی» در عراق استقبال کرده، اما حضور آشکار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، در میدان‌های نبرد در آن کشور «فکر بدی» بود.

نخست‌وزیر عراق طی سخنرانی در «مرکز مطالعات امور بین‌المللی و راهبردی» در واشینگتن آمریکا، ۲۷ فروردین، ضمن تشکر از کمک‌های تهران، در عین حال گفته است «ما باید در مورد اینکه ایران [در عراق] چه کاری می‌کند و چه کاری نمی‌کند، تصمیم بگیریم».

آقای عبادی می‌گوید موضوع تمامیت ارضی عراق برای آن‌ها «بسیار حساس» است؛ «عراقی‌ها از جان می‌گذرند تا کشور خود را حفظ کنند».

او در ادامه افزوده است «عراقی‌ها نمی‌پذیرند که نشان داده شود، دیگران قرار است به جای آنها این کار را برایشان انجام دهند.»

او گفته است «فکر بدی بود» که قاسم سلیمانی چنین حضور آشکار و علنی در میدان‌های نبرد علیه «حکومت اسلامی» در آن کشور داشته است.

طی هفته‌های گذشته نیروهای شبه‌نظامی شیعه عراق، و نیز ارتش آن کشور، عملیاتی را برای بازپس‌گیری تکریت از دست شبه‌نظامیان اسلام‌گرا آغاز کردند. سپاه پاسداران ایران نیز در این نبردها از نیروهای عراقی حمایت‌هایی کرده است.

این عملیات در نهایت با حملات هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا، که با درخواست نخست‌وزیر و پس متوقف شدن پیشروی‌های اولیه صورت گرفت، به بیرون راندن «حکومت اسلامی» انجامید.

طی این زمان عکس‌های گوناگونی از قاسم سلیمانی در میدان‌های نبرد در آن کشور منتشر شد.

نخست‌وزیر عراق نیز به این موضوع اشاره کرده است؛ «آنها (ایرانی‌ها) گفته‌اند این تبلیغات کار آنها نیست -کسی دیگری کرده است. من هنوز نمی‌دانم چه کسی، ولی کس دیگری است».

آقای عبادی گفته است موضوع عکس‌ها را با تهران در میان گذاشته است.

انتشار گسترده تصاویر حضور سلیمانی در جبهه‌های نبرد در عراق با انتقاد نخست‌وزیر عراق روبه‌رو شده است
انتشار گسترده تصاویر حضور سلیمانی در جبهه‌های نبرد در عراق با انتقاد نخست‌وزیر عراق روبه‌رو شده است

پیش از این که نخست‌وزیر عراق شخصا بگوید در مورد تصاویر منتشر شده با تهران گفت‌وگو کرده، فرمانده نیروی برون‌مرزی سپاه پاسداران نیز از از آنچه در شبکه‌های مجازی درباره او می‌گذرد، انتقاد کرده بود.

قاسم سلیمانی، در ۲۲ فروردین ماه در نامه‌ای به کارگردان فیلم «سردار» نوشته بود، این موضوع را «خلاف مصالح سياسی و امنيتی کشور» می‌داند.

پیشتر رئیس‌جمهوری ایالات متحده، باراک اوباما، در پی گفت‌وگویی با نخست‌وزیر عراق که میهمان واشینگتن است، با اشاره به نقش ایران در نبردها علیه اسلام‌گرایان گفته بود همه اقدامات کشورهایی که کمک می‌کنند، باید با احترام به حق حاکمیت ملی عراق انجام شود.

XS
SM
MD
LG