لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۰

احمد منتظری: جز رهبر کسی برای رد صلاحیت باقی نمانده است


احمد منتظری، فرزند آیت‌الله منتظری، از روحانیون منتقد حکومت ایران در گفت‌وگویی با وب‌سایت کلمه که به مخالفان دولت نزدیک است، گفت با حذف‌هایی که صورت گرفته شورای نگهبان در مرحله بعدی تنها می‌تواند رهبر ایران را رد صلاحیت کند.

احمد منتظری روز یک‌شنبه پنجم خرداد به «کلمه» گفت با «رد صلاحیت شخص دوم نظام» نفر بعدی خود رهبر ایران است.

به گفته این روحانی منتقد رد صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی نوعی «خودزنی» بود و در شرایط فعلی، حکومت ایران «تک‌نفره» شده و معنی خود را از دست داده است.

احمد منتظری می‌گوید نامزدی هاشمی رفسنجانی «در سطح مردم امیدواری ایجاد کرد» ولی با رد صلاحیت دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، «دوباره ناامیدی حاکم شده است».

فرزند آیت‌الله منتظری به کلمه گفته است که در بین مراجع قم نیز «نگرانی» وجود دارد. به گفته او آنها که با رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی نگران شده‌اند می‌پرسند «چرا این فرصت تاریخی از دست رفت».

این روحانی منتقد روز گذشته نامه‌ای نیز به شورای نگهبان نوشت و از این نهاد نظارتی در جمهوری اسلامی خواست تا با عمل به «وظیفه اصلی خود» و «تجدید نظر در رای خود»، ثابت کند «مصلحت عام را بر مصلحت خاص ترجیح می‌دهد».

انتخابات ۹۲

اخبار را در صفحه ویژه آن دنبال کنید

در این نامه آمده است «کاندیدا شدن هاشمی رفسنجانی موجب اتفاق نظر اقشار مختلف ملت شده بود و حتی کسانی که به حفظ نظام هم عقیده نداشتند برای نجات کشور از بحران کنونی و حفظ تمامیت ارضی کشور عزیزمان ایران، قصد شرکت در انتخابات و رای دادن به ایشان را داشتند ولی آن شورای محترم مانع تحقق این همبستگی ملی شد».

اکبر هاشمی رفسنجانی در نخستین واکنشی که پس از رد صلاحیت خود نشان داد، روز چهارشنبه اول خرداد، در مورد «تجزیه کشور» و دیگر خطراتی که ایران را تهدید می‌کند هشدار داد.

از سوی دیگر هواداران شورای نگهبان نیز از نتایج آن استقبال کرده‌اند. اندکی پس از انتقادات هاشمی رفسنجانی، احمد علم‌الهدی، عضو مجلس خبرگان رهبر ایران گفت «معترضان به شورای نگهبان، معنای احراز صلاحیت را نمی‌فهمند».

احمد منتظری در نامه خود از قول پدرش گفته است که آیت‌الله منتظری با نظارت استصوابی مخالفت جدی داشت و آن را مخالف روح قانون اساسی می‌دانست.

شورای نگهبان در پایان اردیبهشت ماه با اعلام نتایج تایید صلاحیت‌ها به وزرات کشور ایران، صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی را در کنار گروهی دیگر از نامزدهای اولیه انتخابات ریاست جمهوری پیش رو رد کرد.

در میان هشت نفری که تایید صلاحیت شده‌اند اکثر آنها از نزدیک‌ترین سیاستمداران به آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران به شمار می‌روند.
XS
SM
MD
LG