لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۲

دو قطعه بزرگ «از هواپیمای ایر-آسیا» پیدا شد


جست‌وجوها متمرکز به ۴۵ تا ۳۵ مایل دریایی شده است
جست‌وجوها متمرکز به ۴۵ تا ۳۵ مایل دریایی شده است

جست‌وجوگران به دنبال هواپیمای ایر-آسیا که در مسیر اندونزی به سنگاپور با ۱۶۲ سرنشین به دریا سقوط کرده است، یک هفته پس از سانحه موفق شدند «دو قطعه بزرگ از آن» را پیدا کنند.

مارشال بامبانگ سولستیو، رئیس مرکز ملی جست‌وجو و امداد اندونزی، ۱۳ آبان به خبرنگاران گفته است «با پیدا شدن یک لکه نفتی و دو قطعه بزرگ از هواپیما، می‌توان با اطمینان گفت که قطعات متعلق به هواپیمایی‌اند که به دنبال آن هستیم».

با این حساب جست‌وجوگران یک گام بزرگ به پیدا کردن هواپیما و جعبه سیاه آن و یافتن دلیل سقوط آن به دریا نزدیک شده‌اند.

طی هفته گذشته، از زمانی که هواپیما در مسیری توفانی از صفحه رادار ناپدید شد، شرایط جوی همچنان نامساعد بود که خود مشکلاتی را برای جست‌وجوی سرنشینان و لاشه هواپیما به وجود آورده است.

روز گذشته مسئولان عملیات گفتند که منطقه جست‌وجو برای یافتن ایرباس ۳۲۰ متمرکزتر شده است.

جست‌وجوها اکنون در منطقه‌ای بین ۴۵ تا ۳۵ مایل دریایی در جنوب غربی شهر پانگالان بون در بورنئو متمرکز شده است.

اجساد ۳۰ نفر ازسرنشینان تاکنون پیدا شده است.

پرواز در «زمان‌بندی غیرمجاز»

در عین حال تازه‌ترین خبرها حاکی‌ست که مقام‌های اندونزی اجازه پرواز هواپیمایی ایر-آسیا در مسیر سورابایا-سنگاپور، که ایرباس در آن سقوط کرده است را به دلیل پرواز آن هواپیما بر اساس «زمان‌بندی غیرمجاز» لغو کرده‌اند.

جوکو مورجات‌موجو، مدیر کل حمل و نقل هوایی اندونزی، به خبرگزاری فرانسه گفته هواپیمای ایرا-آسیا در روزی که سانحه دیده است، طبق برنامه‌ای که اجازه‌ آن صادر نشده بود، در حال پرواز بود.

بیانیه‌ای از سوی وزارت حمل و نقل اندونزی نیز می‌گوید «ایر-آسیا اجازه پرواز در مسیر سورابایا-سنگاپور را در روز شنبه نداشت و برای تغییر جدول زمان‌بندی نیز درخواستی ارائه نکرده بود».

اجازه پرواز در این مسیر برای هواپیمایی ایر-آسیا، تا زمانی که تحقیقات در مورد علت سانحه دیدن ایرباس ۳۲۰ به پایان نرسد، لغو شده است.

XS
SM
MD
LG