لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۰

«حمله هوایی» آمریکا به یکی از «رهبران الشباب» در سومالی


الشباب رسما به القاعده پیوسته است
الشباب رسما به القاعده پیوسته است

نیروهای ایالات متحده حمله‌ای هوایی به دست‌کم پنج نفر از شبه‌نظامیان گروه الشباب، از جمله یکی رهبران این گروه، در جنوب سومالی ترتیب دادند.


بنا بر گزارش‌ها از آمریکا و به نقل از مقام‌های آن کشور هنوز معلوم نیست کسانی که بعد از ظهر یک‌شنبه هدف این حمله قرار گرفته‌اند، از جمله عضو ارشد این گروه، کشته شده‌اند یا نه.

شبکه ان‌بی‌سی، از قول یک مقام نظامی آمریکایی گفته است این حمله با موشک انجام شده است.

اما یکی از شبه‌نظامیان ارشد این گروه به خبرگزاری آلمان گفته است که کاروان آنها با حمله هواپیمای بدون سرنشین روبه‌رو شده است.

این خبرگزاری از کشته شدن دست‌کم پنج شبه‌نظامی از جمله یکی از رهبران ارشد این گروه خبر داده است.

شبکه خبری سی‌ان‌ان از قول یک مقام نظامی آمریکا، حمله به «رهبر ارشد» گروه را که با القاعده نیز مرتبط است، تایید کرده، اما مقام‌های آمریکایی هنوز نمی‌توانند کشته شدن او را تایید یا رد کنند.

در اکتبر سال گذشته نیروهای آمریکایی دو بار دست به حمله به گروهی از رهبران ارشد الشباب زدند. در اولین حمله موفق نشدند، هدف خود را زنده دستگیر کنند، اما در دومین حمله در همان هفته ابوانس اللیبی، یکی از اعضای ارشد القاعده را دستگیر کردند.

او کسی بود که در سال ۱۹۹۸ حملات به دو سفارت‌خانه آمریکا در آفریقا را ترتیب داده بود.

مقام‌های نظامی آمریکایی که رسانه‌ها از قول آنها خبر تازه‌ترین عملیات در سومالی را منتشر کرده‌اند، می‌گویند در حمله روز یک‌شنبه از «نیروهای زمینی» استفاده نشده است.

در حال حاضر نیروهای دولتی سومالی و نیروهای نظامی اتحادیه آفریقا مشغول اجرای عملیات علیه گروه الشباب هستند. هدف آنها از این رشته عملیات «پاک‌سازی مناطق مرکزی و جنوبی» آن کشور از شبه‌نظامیان این گروه عنوان شده است.

شورای امنیت سازمان ملل در عین حال افزایش نیروهای اتحادیه آفریقا را -به مجموعا- ۲۲ هزار نیرو در سال جاری میلادی تصویب کرده است.

سربازانی از جیبوتی، سیرالئون، کنیا یا اوگاندا در عملیات علیه شبه‌نظامیان الشباب شرکت دارند.

الشباب گروهی‌ست که سال گذشته حمله به مرکز خریدی در کنیا را ترتیب داد که در پی آن ده‌ها نفر کشته شدند. این گروه افراطی در حملات گوناگونی از جمله علیه غیرنظامیان دست داشته است.

در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۰ ایمن الظواهری، در یک پیام ویدئویی اعلام کرد که الشباب رسما به القاعده پیوسته است.
XS
SM
MD
LG