لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۵

بروجردی: در حال حاضر مذاکرات در شرایط پنجاه‌ - پنجاه قرار دارد


علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، می‌گوید در حال حاضر مذاکرات اتمی تهران با شش قدرت جهانی در «شرایط پنجاه‌-پنجاه» قرار دارد اما «روند مذاکرات حاکی از جدی بودن طرفین برای رسیدن به توافق خوب است».

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، آقای بروجردی، شب ۲۳ خرداد ماه در برنامه‌ای تلویزیونی گفته است مجلس شورای اسلامی «از وقوع یک توافق خوب حمایت می‌کند».

او در شبکه اول تلویزیون دولتی، اسرائیل، لابی طرفدار آن و عربستان سعودی را متهم کرده است که به آمریکا فشار می‌آوند تا مذاکرات اتمی به نتیجه نرسد.

نخست‌وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، از جمله سرسخت‌ترین منتقدان مذاکرات اتمی جاری میان کشورهای گروه ۵+۱ و تهران است.

او روز ۱۹ خرداد گفت «مرا به بیشتر به عنوان کسی که می‌خواهد مذاکرات اتمی را به هم بزند، معرفی می‌کنند. اما من خیلی بیشتر از شما با چند تن از همسایگان‌مان صحبت کردم و هیچ‌کس در منطقه باور ندارد که توافق با ایران، راه دستیابی این کشور به بمب اتمی را می‌بندد».

در پایان سال گذشته نیز يکی از شاهزادگان ارشد عربستان سعودی هشدار داده بود هر گونه شرایطی که بر اساس توافق هسته‌ای به ایران اعطا شود، عربستان سعودی و دیگر کشورها نیز خواستار همان شرایط خواهند شد.

از سوی دیگر، دولت ایالات متحده بارها حمایت خود را از تلاش برای به نتیجه رساندن مذاکرات و رسیدن به توافقی با ایران، از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی نشان داده است، هرچند واشینگتن نیز تاکید کرده است هدف رسیدن به توافقی کامل و خوب، و نه هر توافقی است.

بنا بر آنچه مطرح شده یکی از مشکلات اصلی مذاکره‌کنندگان برای رسیدن به سند نهایی توافق جامع اتمی، موضوع بازرسی‌ها و دسترسی‌ها برای تاييد برنامه اتمی ايران است. گفته می شود راه‌حل اين موضوع، توافق بر سر يک سند با عنوان «ضميمه پروتکل الحاقی» است.

آقای بروجردی می‌گوید «یک دیوار بی‌اعتمادی بلند میان ما و آمریکا وجود دارد و این که آن‌ها بخواهند از هر مکانی در کشورمان نمونه‌برداری و دیدار کنند 'تنها به دلیل بی‌اعتمادی' قابل اجرا نیست.»

رئیس‌جمهوری ایران خود روز ۲۳ خرداد ماه از اجرای «پروتکل الحاقی» دفاع کرد و گفته است ایران ضمن اجرای آن، اجازه دسترسی به اسرار خود را به دیگران نخواهد داد.

یکی دیگر از موارد اختلافی نیز نحوه رفع تحریم‌هاست که رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، بار دیگر بر خواست برداشته شدن تحریم‌ها به طور یکجا تاکید کرده است. او البته تائید کرد که چه در شورای امینت و چه در آمریکا نظرهای مختلفی در این مورد وجود دارد.

آقای بروجردی در عین حال گفت رئیس مجلس ایران از جزئیات مذاکرات با خبر است.

XS
SM
MD
LG