لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۲

«شتاب» چین برای «تجارت آزاد» با کشورهای عربی و اسرائیل


چین می‌گوید بر تلاش‌های خود در مذاکرات برای پیشبرد تجارت آزاد با شش کشور عربی افزوده و از سال آینده گفت‌وگوهایی تجاری در همین مورد را نیز با اسرائیل آغاز می‌کند.

رسانه‌های چینی هشتم دی‌ماه، در این مورد گزارش‌هایی منتشر کردند؛ در حالی‌که طی ماه‌های گذشته تلاش‌های پکن برای امضای توافق‌نامه‌های تجارت آزاد با دیگر کشورها افزایش یافته است.

روزنامه دولتی «چاینا دیلی» چاپ پکن، در گزارشی از ژانگ شائوگانگ، مدیرکل بخش بازرگانی بین‌المللی وزارت تجارت آن کشور نقل کرده است، که توافق تجارت آزاد پیش‌بینی‌شده، با اعضای کشورهای شورای همکاری خلیج [فارس]، به چین کمک می‌کند تا به منابع ارزان‌تر انرژی دست پیدا کند و راه را برای یافتن بازارهای جدید در خاورمیانه می‌گشاید.

او در نشست سالیانه وزارت تجارت گفته است «کشورهای شورای همکاری خلیج [فارس] به چین به عنوان بازار اصلی تولیدات پتروشیمی خود نگاه می‌کنند و این موضوع یاری‌گر آنها در توسعه صنعتی خواهد بود».

چاینا دیلی می‌گوید تاریخ آغاز گفت‌وگوها برای تجارت آزاد با کشورهای عربی به سال ۲۰۰۴ میلادی (ده سال پیش) باز می‌گردد. به گفته این روزنامه دولتی چین، طرف‌ها بر سر مسائل عمده، از جمله داد و ستد محصولات به نتیجه رسیده و مذاکرات برای ارائه خدمات نیز در جریان است.

مدیرکل بخش بازرگانی بین‌المللی وزارت تجارت چین به اسرائیل نیز در گفته‌های خود اشاره کرده است.

به گفته آقای ژانگ، وزارت تجارت، در پی تعمیق روابط میان اسرائیل و چین، در حال مطالعه برای آغاز مذاکرات «تجارت آزاد» با تل‌آویو است.

چاینا دیلی از قول یک استاد دانشگاه تجارت و اقتصاد بین‌الملل پکن، نقل کرده است که چین به صادرات محصولات به اسرائیل و واردات فناوری فوق‌پیشرفته از آن کشور اقدام می‌کند.

در میانه سال میلادی ۲۰۱۴، شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، کشورهای عربی را «متحدان طبیعی» آن کشور در توسعه منطقه‌ای، در پروژه‌های موسوم به کمربند اقتصادی جاده ابریشم، و جاده ابریشم دریایی، توصیف کرده بود.

در آبان ماه گذشته نیز، در پی نشست سران سازمان همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه، در چین، رهبران حاضر در نشست از طرح پیشنهادی آن کشور برای ایجاد منطقه آزاد تجاری قاطعانه حمایت کردند.

چین در حال حاضر برای «تجارت آزاد» با استرالیا و کره جنوبی به توافق رسیده است و به گفته رسانه‌های آن کشور مذاکراتی جدید را با کشورهایی در جنوب اقیانوس آرام نیز آغاز می‌کند.

XS
SM
MD
LG