لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۳

«ممنوعیت روزه‌داری» در شمال‌غرب چین


ایغورها و هان‌ها (تبارهای ترک و چینی ساکن جمهوری خلق چین) ساکن در اورومچی در یک بازار بامدادی
ایغورها و هان‌ها (تبارهای ترک و چینی ساکن جمهوری خلق چین) ساکن در اورومچی در یک بازار بامدادی

دولت چین به دانش آموزان و کارمندان دولت در منطقه شمال غرب این کشور دستور داده که از روزه‌ گرفتن در ماه رمضان خودداری کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در بیانیه‌های منتشر شده در وب‌سایت‌های مدارس، ادار‌ه‌های دولتی و دفاتر محلی احزاب در منطقه شین‌جیانگ (سین‌کیانگ) تصریح شده که ممنوعیت روزه‌داری برای حفاظت از سلامت دانش‌آموزان و پیشگیری از استفاده از مدارس و ادارات دولتی جهت تبلیغ مذهبی است.

در بیانیه‌هایی که بر سایت‌‌های دفاتر محلی حزب کمونیست چین قرار گرفته نیز آمده که اعضای حزب حاکم که رسماً خداناباور هستند نیز باید از روزه گرفتن اجتناب کنند.

در وب‌سایت مدرسه «شماره ۳» در شهرستان «روکیانگ» نیز به ممنوعیت روزه‌داری معلمان اشاره مستقیم شده است: «هیچ آموزگاری نمی‌تواند در فعالیت‌های مذهبی شرکت کند یا اندیشه‌های مذهبی را در ذهن دانش‌آموزان تلقین کرده و یا آنها را به فعالیت‌های مذهبی فرابخواند.»

چندین شهر در منطقه شین‌جیانگ چین نیز با راه‌اندازی پورتال‌های خبری مضرات روزه‌داری را یادآوری می‌کنند وتأکید می‌کنند که روزه سلامت فیزیکی دانش‌آموزان جوان را به مخاطره می‌اندازد. در برخی نقاط شین‌جیانگ معلم‌‌های بازنشسته به کار فراخوانده شده و به نگهبانی در مقابل مساجد گمارده شده‌اند تا جلوی ورود دانش‌آموزان به این مکان‌ها گرفته شود.

چنین ممنوعیت‌های در گذشته نیز در کشور چین سابقه داشته است اما در مورد اخیر به آن دلیل اهمیت بیشتر یافته که شین‌جیانگ در پی بروز چند حمله تحت اقدام‌های امنیتی شدید قرار گرفته، حمله‌هایی که دولت شورشیان مسلمان را مسبب آنها می‌داند و چنین گروه‌هایی را وابسته به گروه‌های مسلح خارجی توصیف می‌کند.

روز سه‌شنبه مقام‌های محلی در برخی نواحی منطقه شمال غربی چین مراسم سالگرد تأسیس حزب کمونیست را برگزار کردند که طی آن به میهمانان غذا داده می‌شد تا مشخص شود آیا میهمانان مسلمان روزه‌دار هستند یا خیر.

در سال‌‌های اخیر خشونت در شین‌جیانگ افزایش یافته است. حزب حاکم شورشیان مسلمان را مسبب اصلی شرایط فعلی می‌داند.

در همین حال روز ۲۲ ماه مه، پنج‌شنبه یکم خرداد ماه چهار تن در شهر «اورومچی» با پرتاب بمب‌های دستی به یک بازار سبزی فروشی ۴۳ نفر را به کام مرگ فرستاند.

یک ماه بعد از این ماجرا، پلیس در کاشغر اعلام کرد که ۱۳ مهاجم را کشته است.

دولت چین همچنین در واکنش به تحولات اخیر در یک ماه بیش از ۳۸۰ تن را بازداشت کرد.

به گزارش آسوشیتد پرس، حزب حاکم که نگران فعالیت‌های مذهبی درون کشور است حساسیت ویژه‌ای روی منطقه شین‌جیانگ و نیز تبت در همسایگی این ناحیه دارد، نگرانی دولت از بابت آن است که مذهب به عنوان عامل اتحاد مخالفان حزب حاکم عمل کند.

XS
SM
MD
LG