لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۷

گفت‌وگوی مقام ارشد نظامی آمریکا با اسرائیل در مورد تهران


مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا
مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا
مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، سیزدهم مرداد ماه به اسرائیل سفر کرد تا با مقام‌های تل‌آویو در مورد ایران، سوریه و روابط نظامی آمریکا و اسرائیل گفت‌وگو کند.

ژنرال بنی گانتز، فرمانده ارتش اسرائیل، میزبان آقای دمپسی در اسرائیل است.

به گزارش وب‌سایت ارتش اسرائیل، رئیس کل ستاد مشترک ارتش آمریکا در مورد برنامه اتمی ایران با مقام‌های ارشد در تل‌آویو گفت‌وگو می‌کند.

این گفت‌وگو که جزئیاتی از آن منتشر نشده حول موضوع «حمله احتمالی و ناگهانی اسرائیل» به ایران صورت می‌گیرد؛ موضوعی که تهدیدهای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر آن کشور، علیه تهران بر حساسیت آن افزوده است.

نتانیاهو دو هفته پیش به شبکه سی بی اس گفته بود، مقام‌های حاکم در تهران اگر فکر می‌کنند ما به آنها اجازه می‌دهیم به بمب اتمی دست پیدا کنند، اشتباه می‌کنند.

نخست وزیر اسرائیل گفته بود «مطمئنا هر کاری لازم باشد می‌کنم تا از کشورم در برابر حکومتی که بارها آن را تهدید کرده است، دفاع کنم».

نتانیاهو روز یک‌شنبه نیز گفته بود «رئیس‌جمهوری ایران تغییر کرده ولی نیت‌های این رژیم تغییر نکرده است».

نتانیاهو در سخنان تازه خود گفت «نیت» ایران «گسترش توان هسته‌ای» و «هدفش نابود کردن اسرائیل است».

نخست وزیر اسرائیل روز یک‌شنبه در جلسه هیئت دولت آن کشور گفت ایران «نه تنها خطری برای اسرائیل و منطقه، که برای همه دنیاست و همه متعهدیم مانع آن شویم».

این سخنان کم‌شباهت به گفته‌های او در روز جمعه نیست؛ در آن زمان نخست‌وزیر اسرائیل به روحانی و دولت جدید ایران تاخته بود و سخنانی مشابه را گفته بود.

گفته‌های روز جمعه نتانیاهو پس از «تحریف» بخشی از سخنان حسن روحانی در مورد اسرائیل در روز قدس بیان شده بود. اما به گزارش «Times of Israel» روز جمعه پس از آنکه رسانه‌های ایرانی گفته‌های «تغییر یافته» حسن روحانی را تصحیح کردند، دفتر نخست‌وزیری اسرائیل بخشی از سخنان انتقادآمیز او را در مورد روحانی از صفحه رسمی او در توئیتر حذف کرد.

سال گذشته طی دیداری که مارتین دمپسی از اسرائیل داشت و پس از گفت‌وگو با مقام‌های آن کشور، گفته بود در نگاه واشینگتن و تل‌آویو در مورد تهدید اتمی ایران، تفاوت‌هایی وجود دارد.

در آن زمان رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفته بود با طرف اسرائیلی دست‌کم هر دو هفته یک بار در مورد ایران گفت‌وگو و گزارش‌های اطلاعاتی دو کشور را مقایسه می‌کنند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، از گفت‌وگو و تعامل با غرب دفاع کرده است.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفيد، روز يکشنبه، در بيانيه‌ای ابراز اميدواری کرد که رئيس جمهوری جديد ايران با توجه به خواست رای‌دهندگان، تصميماتی اتخاذ کند که زندگی بهتری را برای ايرانیان فراهم کند.

آقای کارنی گفته است در صورتی که دولت جدید ایران برای رفع نگرانی‌های بین‌المللی جدی باشد، آمریکا نیز مشتاق تعامل است.

بنا بر گزارش‌ها، مارتین دمپسی در تازه‌ترین دیدار خود از اسرائیل، به موضوع جنگ داخلی سوریه و همکاری‌های نظامی آمریکا و اسرائیل نیز می‌پردازد.
XS
SM
MD
LG