لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۲۰

لغو پروازها، افزایش تمهیدات؛ ابولا بیش از نیمی از بیماران را کشت


امدادگران گروه پزشکان بدون مرز در حال تغذیه بیماران در یکی از مناطق حفاظت‌شده
امدادگران گروه پزشکان بدون مرز در حال تغذیه بیماران در یکی از مناطق حفاظت‌شده

شرکت هواپیمایی «پان ‌افریکن آ‌سکی» پروازهای خود به کشورهایی در غرب آفریقا را که هدف ویروس مرگبار ابولا قرار گرفته‌اند، لغو کرده است، همزمان آمارها نشان می‌دهند که بیش از نیمی از مبتلایان به این ویروس تا کنون جان خود را از دست داده‌اند.

هواپیمایی «آسکی» در توگو که در کشورهای غرب آفریقا فعالیت زیادی دارد، تمام پروازهای خود به مقصد و از مبدا لیبریا و سیرالئون را لغو کرده است، انجمن فوتبال لیبریا نیز اعلام کرده است تمام فعالیت‌های آن متوقف می‌شوند.

دلیل لغو فعالیت‌های انجمن فوتبال لیبریا، تماس بدنی در هنگام بازی‌ها و افزایش احتمال انتقال ویروس مرگبار ابولا اعلام شده است.

وزارت دارایی آن کشور نیز پس از مرگ یکی از مشاوارن عالی‌رتبه‌اش بر اثر ابتلا به ابولا، گروهی از مقام‌های ارشد خود را تحت نظارت پزشکی قرار داده است.

پاتریک ساویر، مشاور این وزارت‌خانه، خود پس از پرواز کاری به نیجریه جان خود را از دست داد؛ آنچه سبب شده است تا نیجریه نیز ناگهان بر تهمیدات علیه ویروس ابولا بیافزاید.

در سیرالئون، از میان گروه پزشکی، دکتر عمر خان، تازه‌ترین قربانی بیماری به شمار می‌رود.

ابولا طی هفته گذشته جان چندین پزشک و امدادگر را گرفته است و برخی از آنها نیز در حال حاضر به دلیل ابتلا به این ویروس بستری شده‌اند؛ دو نفر از امدادگران بستری شده، آمریکایی هستند.

از ماه میلای مارس دست‌کم ۱۲۰۰ بیمار مبتلا به ابولا در غرب آفریقا شناسایی شده‌اند، که تا کنون ۶۷۲ نفر از آنها جان خود را از دست داده‌اند.

ابولا که به سرعت می‌تواند گسترش پیدا کند در سال‌های دهه ۷۰ جان تقریبا ۹۰ درصد از مبتلایان را گرفت. در دهه ۹۰ میلادی نیز بین ۶۰ تا ۷۷ درصد از مبتلایان در آفریقا قربانی این ویروس شدند.

در حال حاضر بیشترین شمار مبتلایان و قربانیان در گینه، سیرالئون و لیبریا در غرب آفریقا دیده شده‌اند؛ اما مرگ مقام دولتی لیبریا در نیجریه که از طریق توگو به آن کشور رفته بود، این خطر بالقوه را به وجود آورده است که فرد مبتلا، ویروس را به دیگران انتقال داده باشند.

مرگ مقام لیبریایی در نیجریه، در شهر ۲۱ میلیون نفری لاگوس، پرجمعیت‌ترین شهر آفریقا، رخ داده است، جایی که شیوع ویروس ابولا می‌تواند عواقبی به مراتب گسترده‌تر و شدیدتر از نقاط دیگر داشته باشد.

برای ابولا تا کنون دارویی یافت نشده است.

XS
SM
MD
LG