لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۲۴

ویروس مرگ‌بار «ابولا» در آفریقا امدادگران را نیز هدف قرار داد


امدادگران در لباس‌های مخصوص به بیماران رسیدگی می‌کنند، با این همه آنها نیز به ویروس مبتلا شده‌اند
امدادگران در لباس‌های مخصوص به بیماران رسیدگی می‌کنند، با این همه آنها نیز به ویروس مبتلا شده‌اند

تازه‌ترین گزارش‌ها از ویروس بسیار مرگ‌بار ابولا که در غرب آفریقا رو به گسترش است، از مرگ یک پزشک ارشد لیبریایی در پی ابتلا به آن و بستری شدن دو امدادگر آمریکایی حکایت دارند.

دکتر ساموئل بریسبانه، از مشهورترین پزشکان لیبریا، نخستین پزشک آن کشور است که بر اثر ابتلا به ابولا جان خود را از دست می‌دهد. پیشتر این ویروس یک پزشک اوگاندایی مشغول به کار در آن کشور را نیز کشته بود.

دکتر کنت برانتلی، و نانسی رایتبول، همکار او، دو امدادگر آمریکایی هستند که به ویروس مبتلا شده‌اند.

سازمان بهداشت جهانی شمار کسانی که در پی ابتلا به ابولا در لیبریا کشته شده‌اند را ۱۲۹ نفر تخمین زده است. در عین حال به گفته این سازمان در مجموع در کشورهای گینه، سیرالئون و لیبریا، در غرب آفریقا، نزدیک به ۱۱۰۰ نفر به این بیماری دچار شده‌اند که دست‌کم ۶۶۰ نفر از آنها -یعنی بیش از نیمی از آنها- جان خود را از دست داده‌اند.

ابولا که از کشنده‌ترین ویروس‌ها در میان انسان‌ها و پستانداران به شمار می‌رود، با تب شدید و خونریزی همراه است و به سرعت نیز گسترش پیدا می‌کند.

در میانه دهه ۷۰ میلادی از هر ۱۰ نفری که به ابولا گرفتار شدند، نزدیک به ۹ نفر کشته شدند در دهه ۹۰ میلادی، شمار قربانیان مبتلا به ویروس بین ۶۰ تا ۷۷ درصد بوده است. در سده بیستم شمار قربانیان در مواردی بار دیگر به ۹۰ درصد مبتلایان رسیده است.

«ابولای زئیری» (یافته شده در کنگو) خطرناک‌ترین از شش گونه شناخته‌شده این ویروس به شمار می‌رود.

بنا بر گزارش‌ها، دکتر بریسبانه که زمانی مشاور پزشکی رئیس‌جمهوری پیشین لیبریا بوده است، مشغول همکاری مشورتی با گروه پزشکان در بزرگ‌ترین بیمارستان آن کشور بوده که به ابولا مبتلا شده است.

در مرکز امدادی که این دکتر پیش از مرگ در آن بستری شده، یک پزشک دیگر نیز در پی ابتلا به ابولا بستری بود.

هفته گذشته یک پزشک ارشد متخصص در این بیماری نیز در سیرالئونه جان خود را از دست داد.

طی روزهای گذشته نیجریه نیز اعلام آماده‌باش کرده است. امدادگران آن کشور نگران هستند که پس از مسافرت یک شهروند لیبریایی مبتلا به ابولا به لاگوس، پرجمعیت‌ترین شهر نیجریه، این ویروس فورا در آن پخش شود. نیجریه خود پرجمعیت‌ترین کشور آفریقا است که تهدید ابولا از مرزهای آن نیز گذشته است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این نگرانی وجود دارد که مسافر لیبریایی، که یک مقام رسمی دولت آن کشور است، ویروس را به مسافرانی خارج از مرزهای آفریقا نیز انتقال داده باشد.

دوره کمون این ویروس بین دو تا ۲۱ روز است و طی آن قابل شناسایی نیست.

XS
SM
MD
LG