لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۶

«جنجال» در مصر بر سر نامزدی یک رقاص در انتخابات پارلمانی


جنجال سیاسی جدیدی مصر را فرا گرفته، هم در رسانه‌ها و هم در صفحات شبکه‌های اجتماعی؛ دلیل آن هم نامزدی «سما المصری»، رقاص مصری در انتخابات پارلمانی و پذیرش نامزدی او از سوی کمسیون مستقل انتخابات است.

او پس از آن، وارد بحث و جدل‌های شدیدی با مخالفان نامزدی‌اش در تلویزیون‌های مصری و شبکه‌های اجتماعی شد.

این رقاص مصری، شهرت حقیقی خود را پس از اعلام مخالفتش با گروه اخوان المسلمین و محمد مرسی، رئیس‌جمهوری اسبق مصر و همچنین باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، به دست آورد.

او همچنین یک شبکه تلویزیونی اینترنتی به راه انداخت و نام آن را «بازماندگان» گذاشت. او با این اقدام می‌خواست انقلابیون مصر را به مسخره بگیرد که به اعضای حزب منحل شده حسنی مبارک، رئیس جمهوری سابق مصر، «بازماندگان» می‌گویند.

«سما المصری»، تبلیغات انتخاباتی خود را با ویدیو کلیپی با عنوان «سما در پارلمان» آغاز کرد که آن را فوریه گذشته در هلند فیلمبرداری کرده است. او آن هنگام برای حضور در مراسم بزرگداشتی که از سوی هیئت هلندی قبطی برایش برگزار شده بود، در هلند حضور داشت. ماه فوریه همچنین، آغاز ثبت‌نام نامزدهای انتخابات پارلمانی مصر بود.

در این ویدیو کلیپ، «سما المصری» می‌رقصد و می‌خواند: «صبحتان یاس، شبتان یاس، ای مصری‌ها، ای محبوبان از سوی همه، من از هلند خود را برای پارلمان نامرد کرده‌ام، همه جا به همراهتان خواهم بود، نه از حزب نور می‌ترسم و نه از اخوان، اینجا و آنجا و همه جا تبلیغ می‌کنم.»

حزب آزادی‌ها

«سما المصری» اعلام کرده است در صورت پیروزی در انتخابات پارلمان، رقص را کنار خواهد گذاشت اما در صورت شکست، به آن ادامه خواهد داد.

او همچنین گفته است که حزب جدیدی با نام «حزب آزادی‌ها» تاسیس خواهد کرد که شخصیت‌های زیادی در آن حضور خواهند یافت. به گفته او هدف اصلی این حزب، دفاع از آزادی‌ها به ویژه آزادی‌های زنان، کودکان و انتخاب دین است. او تاکید کرده که برای پایان دادن به موانع دولتی در برابر آزادی انتخاب دین مبارزه خواهد کرد. او به بهائیان مصر اشاره کرده که دولت مصر، نام دین آن‌ها را در کارت شناسایی ملی نمی‌نویسد.

بازیگران در پارلمان

«سامیه احمد عطیه عبدالرحمان» مشهور به «سما المصری»، تنها هنرمند مصری نیست که نامزد انتخابات پارلمان می‌شود و این نامزدی را کمیسیون مستقل انتخابات می‌پذیرد. پیش از او هند عاکف، بازیگر مصری، که پیشتر در سیرک فعالیت داشته نیز نامزد انتخابات پارلمانی پیش روی مصر شده بود.

هند عاکف پیشتر در سال ۲۰۱۲ نیز نامزد انتخابات بود اما آرای لازم را برای ورود به پارلمان به دست نیاورد.

تیسیر فهمی، احمد ماهر و حمدی الوزیری بازیگران تلویزیون و سینما، خالد یوسف کارگردان و مصطفی کامل، خواننده مصری، نیز از جمله نامزدهای انتخابات پیش‌روی پارلمان مصر هستند.

در سال‌های پیش شایعه‌هایی درباره عزم شماری از رقاص‌ها و بازیگران زن مصری برای نامزدی در انتخابات پارلمان منتشر شده بود. اما مسئله به بازیگران محدود شد، که مشهورترین آن‌ها مدیحه یسری و تیسیر فهمی بودند. لیلی علوی، الهام شاهین و تیسیر فهمی در کمیسیون اصلاح قانون اساسی مصر که در سال ۲۰۱۳ تشکیل شده بود، نیز حضور داشتند.

جنجال

نامزدی «سما المصری» برای انتخابات آتی پارلمان مصر، میان سیاستمداران در شبکه‌های تلویزیونی جنجال آفریده است.

میان او و حیدر بغدادی سیاستمدار و نماینده پیشین پارلمان از حزب ملی منحل شده، پیشتر نیز تنش به وجود آمده بود. «سما المصری» در شکایتی قضایی، بغدادی را متهم به تهدیدش به مرگ کرد چرا که از نامزدی‌اش در انتخابات از همان حوزه انتخابی (الازبکیه) خشمگین است.

در این شکایت همچنین المصری، بغدادی را متهم کرده که برای جلوگیری از تبلیغات میدانی‌اش و دیدار با شهروندان، با فحش و ناسزا او را تهدید کرده است. این مسئله باعث شد بغدادی مجبور شود در دادستانی کتبا تعهد دهد که دیگر مزاحم «سما المصری» نخواهد شد.

از دیگر درگیری‌های المصری، با سمیر صبری، حقوق دادن و وکیل دادگستری بود. صبری گفته است در صورتی که المصری در انتخابات پیروز شود، منطقه محل اقامت خود را (که بخشی از حوزه انتخابیه سما المصری است) ترک خواهد کرد زیرا چنین رخدادی منطقه را با خطر روبه‌رو می‌کند.

این سخنان که در یک مناظره تلویزیونی مطرح شد، پاسخ المصری را در پی داشت. «سما المصری» به صبری یادآور شد که او وکیل مدافع «نجلا»، خواننده تونسی، بوده که به اتهام داشتن «کلیپ جنسی» از ورود به مصر منع شده بود.

XS
SM
MD
LG