لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۰۹

روسیه، اوکراین و اتحادیه اروپا بر سر صادرات گاز به توافق رسیدند


لوله‌های گاز در اوکراین
لوله‌های گاز در اوکراین

روسیه موافقت کرد تا طی زمستان پیش رو به اوکراین گاز ارسال کند؛ مسکو و کی‌یف با میانجی‌گری اتحادیه اروپا بر سر قرارداد چند میلیارد دلاری صادرات گاز به توافق رسیدند.

بحران داخلی اوکراین و تنش‌های گسترده کم‌سابقه میان کی‌یف و مسکو از یک سو و روسیه و غرب از سوی دیگر، موضوع صادرات گاز روسیه به اوکراین و نیز اتحادیه اروپا را با پرسش‌هایی جدی روبه‌رو کرده بود.

علاوه بر خود اوکراین، خیلی از کشورهای اتحادیه اروپا به طور عمده‌ای مشتریان گاز روسیه، انتقالی از اوکراین، هستند. یک سوم گاز اتحادیه از طریق روسیه تامین می‌شود که نیمی از آن از اوکراین می‌گذرد.

خبرگزاری فرانسه، هشتم آبان ماه، از قول ژوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، نقل کرده است «خوشحالم که مسئولیت‌پذیری سیاسی، منطق همکاری و درک سرراست اقتصادی، پیروز شد».

در ماه ژوئن گذشته، روسیه به دلیل پرداخت نشدن بدهی گازی خود، انتقال آن به اوکراین را متوقف کرد. روسیه پیشتر خواستار پرداخت پنج میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار به خاطر گاز ارسالی خود به اوکراین شده بود.

باروسو، رئیس کمیسیون اروپا، که جای خود را به هیئت جدید خواهد داد، گفته است «دیگر دلیلی وجود ندارد که مردم اروپا این زمستان سردشان شود».

از سوی دیگر خبرگزاری ریانووستی، از قول وزیر انرژی آن کشور، الکساندر نواک، تاکید کرده است که بحث‌ها و توافق‌ها بر سر بهای گاز در بازه زمانی نوامبر تا مارس [سال آینده] بوده و بر سر قیمت گاز در تابستان، صحبتی نشده است.

وزیر انرژی اوکراین، یوری پرودان، گفته است تصمیمات گرفته شده در روز پنج‌شنبه «امنیت انرژی اتحادیه اروپا و اوکراین را تامین می‌کند».

در کی‌یف، آرسنی یاتسه‌نیوک، نخست‌وزیر اوکراین، گفته است از ایالات متحده، و آلمان در خواست «امکانات اقتصادی بیشتری» برای آن کشور خواهد کرد تا بتواند به بودجه ثبات بخشیده و بدهی ناشی از صادرات منابع انرژی را پرداخت کند.

با این همه برخی رسانه‌ها می‌گویند هنوز به نظر نمی‌رسد توافقات گازی تاثیر گسترده‌ای بر دیگر اختلافات میان طرف‌ها گذاشته باشد.

ناتو اخیرا از افزایش «غیرمعمول» پروازهای نظامی روسیه در آسمان اروپا خبر داده است؛ آنچه در روزهای گذشته به پرواز جنگنده‌های اعضای پیمان آتلانتیک شمالی برای رهگیری این هواپیماها انجامید.

اتحادیه اروپا، همراه آمریکا، تحریم‌های مختلفی علیه مسکو، به خاطر آنچه دخالت روسیه در بحران شرق اوکراین می‌نامند، اعمال کرده است. تحریم‌هایی که همچنان پا بر جا هستند.

روسیه اتهام دخالت در اوضاع اوکراین را رد کرده است.

آن کشور در عین حال گفته انتخابات پیش رو در جمهوری‌ خودخوانده دونتسک در شرق اوکراین که در کنترل جدایی‌طلبان هوادار روسیه است را به رسمیت می‌شناسد. همین موضوع خود با انتقادهایی تازه از سوی غرب روبه‌رو شده است.

XS
SM
MD
LG