لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۸

دیدار رئیس‌جمهوری پیشین اسرائیل و کنشگر ایرانی


شیمون پرز، رئیس‌جمهوری پیشین اسرائیل، با مریم فقیه ایمانی، بنیان‌گذار و مدیر «مرکز دیپلماسی فرهنگی و پیشرفت»، دیدار و گفت‌وگو کرده است.

مرکزی که خانم فقیه ایمانی بنیان گذاشته، هدفش را در وب‌سایت خود اینگونه اعلام کرده است: «تبادل نظر، اطلاعات، هنر و دادوستد میان کشورها و مردمانشان، برای افزایش و بهبود تعامل بیشتر میان آنها».

روزنامه اسرائیلی جروزالم پست می‌گوید در دیدار میان آقای پرز و خانم فقیه ایمانی، رئیس‌جمهوری پیشین اسرائیل، کوروش، پادشاه هخامنشی را ستوده و افزوده است «ما دقیقا نمی‌دانیم چرا ایران با ما دشمنی می‌کند چون ما با ایران دشمنی نداریم.»

روابط سیاسی ایران و اسرائیل طی نزدیک به چهار دهه گذشته و پس از انقلاب بهمن ۵۷، قطع شده و جمهوری اسلامی به طور کلی اسرائیل را به عنوان یک کشور به رسمیت نمی‌شناسد.

مقام‌های ارشد ایرانی در موارد گوناگون از «حذف اسرائیل» از روی نقشه سخن گفته‌اند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر دولت فعلی اسرائیل، نیز سرسخت‌ترین مخالف توافق اتمی میان تهران و شش قدرت جهانی به شمار می‌رود و تلاش خود را به کار گرفته تا جلوی تصویب آن در کنگره آمریکا را بگیرد.

در چنین وضعیتی‌ست که آنچه جروزالم‌پست، «دیداری نادر» عنوان کرده میان مریم فقیه ایمانی و شیمون پرز صورت گرفته است.

مریم فقیه ایمانی در این دیدار در عین حال گفته است جوانان ایرانی، به ویژه زنان می‌توانند به برقراری صلح در منطقه کمک کنند.

او که ساکن نروژ است و اکنون برای دیداری به اسرائیل رفته، می‌گوید به عقیده‌اش «وقتی ما همه مردم را از همه طرف‌ها، در روند صلح دخیل کنیم، صلح به منطقه می‌آید».

در این دیدار، ریتا، خواننده اسرائیلی، زاده ایران، نیز حضور داشت.

ریتا می‌گوید کنسرتی را در نظر دارد، با هدف ایجاد صلح، که در آن هنرمندانی از هر دو کشور اسرائیل و ایران، و نیز هنرمندان مشهور جهانی که حامی صلح هستند مانند بونو، خواننده گروه U2 در آن حضور داشته باشند.

مریم فقیه ایمانی، زاده شده در خانواده‌ای از روحانیون سرشناس ایرانی در اصفهان است.

XS
SM
MD
LG