لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۷

فرانسه به حملات هوایی علیه «حکومت اسلامی» می‌پیوندد


رافائل‌های فرانسه (در تصویر) پیشتر به عملیات شناسایی هوایی در عراق پیوسته بودند
رافائل‌های فرانسه (در تصویر) پیشتر به عملیات شناسایی هوایی در عراق پیوسته بودند

رئیس‌جمهوری فرانسه ۲۷ شهریور ماه اعلام کرد که به حملات هوایی علیه نیروهای گروه حکومت اسلامی می‌پیوندد؛ باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، از تصمیم پاریس استقبال کرده است.

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه، طی یک نشست خبری، در روز پنج‌شنبه، ضمن آنکه اعزام نیروی زمینی به عراق را رد کرد، گفت تصمیم گرفته است برای انجام حملات هوایی، به درخواست دولت عراق، پاسخ مثبت بدهد.

باراک اوباما، پس از تصمیم فرانسه، گفته است آمریکا همچنان به ایجاد ائتلافی بین‌المللی برای در هم کوبیدن گروه تروریستی «داعش» (حکومت اسلامی) ادامه می‌دهد.

رئیس‌جمهوری آمریکا، فرانسه را «یکی از قدیمی‌ترین و نزدیک‌ترین» همپیمانان ایالات متحده نامیده و گفته است پاریس «متحدی قوی در تلاش‌های ما علیه تروریسم است و ما خوشحالیم که نظامیان دو کشور یک بار دیگر در جهت حفظ امنیت و ارزش‌های مشترک ما، همکاری می‌کنند».

پیش از آنکه فرانسه به حملات هوایی بپیوندد، از جمله کشورهایی بود که به ارسال برخی تجهیزات و کمک‌های انسان‌دوستانه به عراق اقدام می‌کرد.

در عین حال نشستی نیز در آن کشور برگزار شد که هدف آن کمک به دولت عراق و ایجاد ائتلافی علیه افراطیون اسلام‌گرایی است که اکنون کنترل بخش‌هایی وسیع از عراق و سوریه را در دست دارند.

نشست پاریس با حضور ۳۰ کشور برگزار شد و آنها در بیانیه‌ای بر حمایت خود از بغداد علیه حکومت اسلامی تاکید کردند.

فرانسه پیش از آغاز این نشست، خبر از پیوستن به عملیات شناسایی هوایی، در کنار بریتانیا و برای حمایت از نیروهای آمریکایی داده بود. البته آن زمان صحبتی از انجام حملات هوایی آن کشور نشده بود.

آمریکا از هشتم ماه اوت (بیش از پنج هفته پیش) حملاتی هوایی خود را به مواضع، تجهیزات و نیروهای «حکومت اسلامی»، آغاز کرده است.

بیش از ۱۷۰ مورد حمله توسط جنگنده‌ها و پهپادهای آمریکایی در این زمان، در خاک عراق، انجام شده است. عمده این حملات در مناطق شمالی عراق، جایی که مرکز اصلی حضور گروه حکومت اسلامی است، انجام شده‌اند.

رئیس‌جمهوری آمریکا در عین حال گفته است برای حمله به این گروه در خاک سوریه نیز تردید نخواهد کرد. هرچند هنوز هیچ حمله‌ای در آن کشور علیه «حکومت اسلامی» انجام نشده است.

در عین حال طی دو روز گذشته، اعضای مجلس نمایندگان و سنای آمریکا، به طرح تجهیز و آموزش شورشیان میانه‌روی سوری، علیه «حکومت اسلامی» رای مثبت دادند.

XS
SM
MD
LG