لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۱

وزیران خارجه به ژنو می‌روند، مذاکرات به روز چهارم کشیده شد


وزیر خارجه ایران مذاکرات فشرده‌ای با کاترین اشتون، نماینده ۵+۱ داشته است
وزیر خارجه ایران مذاکرات فشرده‌ای با کاترین اشتون، نماینده ۵+۱ داشته است
در حالی‌که وزیران خارجه آمریکا، بریتانیا و -بنا بر گزارش‌ها- فرانسه اعلام کرده‌اند به مذاکرات در ژنو در مورد برنامه اتمی ایران می‌پیوندند، امیدها به رسیدن به توافق میان تهران و کشورهای گروه ۵+۱ افزایش یافته است.

این مذاکرات که از ۲۹ آبان آغاز شده، به روز شنبه دوم آذر ماه کشیده شده است.

پیشتر و زمانی که اعلام شد جان کری، وزیر خارجه آمریکا، به ژنو می‌رود، سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایالات متحده دلیل آن را «کمک به کاستن اختلاف‌ها و رسیدن به توافق» عنوان کرده بود.

روز جمعه، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز به ژنو رفت. البته بنا بر گزارش‌ها این سفر بر اساس روال معمول به دعوت کاترین اشتون انجام نشده بود و دلیل آن دیدار با اخضر ابراهیمی، نماینده ملل متحد در امور سوریه عنوان شد.

اما آقای لاوروف با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران دیدار کرده است. ورود وزیر خارجه روسیه به ژنو، پیش از دیگر وزرا، خود سبب شده بود که رسانه‌های از «افزایش امیدها» برای رسیدن به توافق میان طرف‌ها خبر دهند.

جزئیات لحظه‌به‌لحظه: پوشش زنده مذاکرات ژنو

امیدها برای رسیدن به توافق احتمالی در ساعات آینده در گفته‌های عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، نیز به شکلی بازتاب پیدا کرده است.

آقای عراقچی، روز جمعه گفت پیشرفت‌هایی در مذاکرات حاصل شده، اما برخی موارد اصلی همچنان باقی مانده است.

او در عین حال گفته است «به میزان خوبی در مذاکرات به توافق نزدیک شده‌ایم».

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی معاون وزیر خارجه ایران در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا اظهارنظر یک دیپلمات غربی در مورد اینکه گروه ۱+۵ «حق غنی‌سازی» ایران را پذیرفته است را تایید می‌کنید؟ گفته است: «از آنجا که مذاکرات هنوز نهایی نشده است نه تکذیب می‌کنم و نه تایید.»

غنی‌سازی اورانیوم از حساس‌ترین موضوعات مذاکرات به شمار می‌رود و مقام‌های ایرانی بارهای بر حق داشتن آن در خود خاک ایران تاکید کرده‌اند.

در آخرین ساعات

به نظر می‌رسد کشیده شدن مذاکرات به ‌شنبه و اعلام سفر وزیران خارجه به ژنو تا ساعات پایانی روز شنبه نامشخص بود.

هانا کاویانی، خبرنگاری اعزامی رادیو فردا به ژنو، پیشتر در توئیتر خود در ساعت هشت شب به وقت محلی نوشته بود هنوز کسی نمی‌داند که روز دیگری از مذاکرات نیز وجود خواهد داشت یا نه.

گزارش از ژنو: توئیتر هانا کاویانی خبرنگاری اعزامی رادیو فردا به ژنو

هانا کاویانی در نیمه‌شب جمعه گزارش داده بود که مذاکرات هرچند به شکلی رسمی به روز شنبه کشیده شده است، اما در این مورد اعلام رسمی مقام‌ها صورت نگرفت.

شش دیدار در سه روز

طی روزهای گذشته کاترین اشتون، نماینده گروه ۵+۱ و محمدجواد ظریف، رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایرانی، ساعت‌ها و طی چندین جلسه، پشت درهای بسته با یگدیگر گفت‌وگو کردند.

گفت‌وگوهایی که آخرین آنها تا بامداد روز یک‌شنبه ادامه داشته است.

وزیر خارجه ایران پیشتر در صفحه فیس‌بوک خود نوشته بود «دیروز و امروز نزدیک شش ساعت مذاکره فشرده رسمی با خانم اشتون و ساعت‌ها مذاکرات رسمی و غیررسمی با اعضای ۵+۱ داشتیم. آنها هم چندین ساعت مذاکره بین خودشان برای هماهنگ کردن مواضع داشته‌اند. مذاکرات خوب پیش می‌رود ولی هنوز در موارد معدودی اختلاف نظر داریم.»

این دیدارها در کنار دیگر مذاکرات دوجانبه و چند چانبه‌ای قرار می‌گید که از جمله آنها گفت‌وگوهای عباس عراقچی، عضو ارشد هیئت ایرانی و معاون وزیر خارجه ایران با وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکاست.

خبرگزاری ایسنا در عین حال از دیدار جداگانه مجید تخت روانچی، دیگر عضو عالی‌رتبه هیئت ایرانی با وندی شرمن خبر داده است.

شبکه خبر بعد از ظهر روز جمعه از قول وزیر خارجه ایران نوشته بود که طرف‌ها «وارد مرحله نوشتن متن (توافق‌نامه)» شده‌اند.

مذاکراتی که به «ژنو ۳» موسوم شده است، سومین دور از دیدارها و گفت‌وگوهای رسمی میان هیئت مذاکراه‌کننده ایرانی در دولت حسن روحانی و گروه ۵+۱ است.

دو هفته پیش در دومین دیدار از این دست وزیران خارجه پنج کشور (اعضای هر شش کشور به جز چین) به‌طور غیرمنتظره‌ای به ژنو سفر کردند.

اما در نهایت در آن دور توافقی میان طرف‌ها امضا نشد، هر چند روند مذاکرات مثبت ارزیابی و دور تازه آن به چهارشنبه گذشته موکول شد که هنوز ادامه دارد.

طی این زمان بارک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا شخصا با سناتورهای آن کشور دیدار کرد تا بررسی تحریم‌های جدید علیه ایران را عقب بیاندازد تا به گفته او «بخت دیپلماسی» با تهران گرفته نشود.

در نهایت کنگره آمریکا بررسی تازه‌ترین تحریم‌ها را عقب انداخت.
XS
SM
MD
LG