لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۲

انتشار نخستین گزارش پلیس آلمان در مورد جرایم جشن‌های سال نو


رالف یگر، وزیر امور داخلی ایالت راین-وست‌فالیای شمالی
رالف یگر، وزیر امور داخلی ایالت راین-وست‌فالیای شمالی

گزارش اولیه‌ای از تحقیقات در مورد صدها مورد جرم و تعرض جنسی به زنان، طی مراسم سال نوی میلادی، در کلن منتشر شده که نشان می‌دهد هیچ یک از مظنونین شهروند آلمان نیستند. در عین حال دست‌کم ۱۱ شهروند خارجی در حملات انتقام‌جویانه زخمی‌ شده‌اند.

رالف یگر، وزیر امور داخلی ایالت راین-وست‌فالیای شمالی، ۲۱ دی ماه، از پلیس کلن نیز انتقاد کرده است.

او می‌گوید ماموران پس از روزی که جرایم رخ داده، به خاطر «تصحیحات سیاسی» از بیان این موضوع که عمده عاملان، پناهجو یا مهاجر بوده‌اند، خودداری کرده‌اند.

آقای یگر می‌گوید در شبی که مراسم جشن‌های سال نو در جریان بود «بیش از هزار نفر از مردان عرب و آفریقای شمالی در نزدیکی ایستگاه کلیسای جامع کلن جمع شده بودند. بسیاری از آنها پناهجویانی بودند که طی ماه‌های گذشته به آلمان آمده‌اند».

او افزوده پس از استفاده از الکل و مواد مخدر، خشونت‌ها بالا گرفته است.

یگر می‌گوید عمده عاملان جرایم و تعرضات صورت گرفته، اهل کشورهای آفریقای شمالی بودند که از شهرهای دیگر به کلن آمده‌ بودند، اما هشدار داده که نباید به گروه یا تبار خاصی برچسب «مجرم جنسی» زد؛ «این کار نه تنها اشتباه، بلکه خطرناک است».

به گفته مقام‌های ایالت راین-وست‌فالیای شمالی ۱۹ مظنون شناسایی شده‌اند که هیچ یک آلمانی نیستند.

پلیس کلن می‌گوید دست‌کم ۱۱ خارجی، از جمله شهروندان پاکستان، گینه و سوریه، نیز در شنبه گذشته، در پی حملات انتقام‌جویانه، زخمی شده‌اند.

وزارت کشور آلمان این حملات را محکوم کرده و در مورد افزایش خشونت‌ها علیه پناهجویان هشدار داده است.

شهر لایپزیگ در آلمان، روز دوشنبه صحنه تظاهرات نزدیک به دو هزار نفر از اعضای گروه ضد اسلامی «پگیدا» بود. تقریبا همین شمار مخالف نیز به خیابان‌ها آمدند.

از زمان وقوع جرایم جشن‌های سال نو، فشارها بر آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، به خاطر در پیش گرفتن سیاست‌های موسوم به «درهای باز» در ارتباط با پناهجویان، بالا گرفته است.

آلمان در سال گذشته میلادی، مقصد بیش از یک میلیون پناهجو بود؛ بسیاری از آنها از کشورهای بحران‌زده‌ای مانند سوریه، عراق یا افغانستان راهی اروپا شده‌اند.

گروه‌های راست‌گرا مانند «جایگزینی برای آلمان» (آ. اف. د) بر حملات و انتقادهای خود از مرکل افزوده‌اند. صدر اعظم آلمان در عین حال با انتقادهایی از سوی متحدان و هم‌پیمانان خود نیز روبه‌رو‌ است.

او خود در سخنانی در عصر ۲۱ دی ماه گفت اروپا «آسیب‌پذیر» است زیرا آن‌طور که می‌خواهد قادر به کنترل وضعیت نیست.

شکایت‌های ثبت‌شده در شهرهای مختلف آلمان در مورد جرایم و تعرضات جنسی شب سال نوی میلادی از ۶۰۰ مورد گذشته است؛ بیش از ۵۰۰ شکایت در شهر کلن، بیش از ۱۳۰ شکایت در هامبورگ و چند مورد نیز در فرانکفورت گزارش شده است. ۴۰ درصد شکایت‌های شهر کلن، مربوط به جرایم جنسی می‌شود و دست‌کم دو مورد «تجاوز» نیز ثبت شده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از گزارش یک گروه سنجش افکار عمومی برای تلویزیون «ار‌ ت‌ ال» می‌گوید، در پی وقایع شب سال نو، ۶۰ درصد از مردم آلمان گفته‌اند دلیلی ندارد رویکرد خود را در مورد پناهجویان عوض کنند. نزدیک به ۳۷ درصد نیز گفته‌اند از آن زمان نگاه انتقادی بیشتری به پناهجویان پیدا کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG