لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۱

توضیحات سخنگوی مجاهدین خلق درباره ادعای پایگاه هسته‌ای در دماوند


سازمان مجاهدین خلق ایران، که از گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی‌ست، بیستم تیرماه ادعا کرد به مستنداتی مبنی بر وجود یک پایگاه هسته‌ای مخفی در نزدیکی شهر دماوند، ۷۰ کیلومتری تهران، دست یافته است.

ایران این ادعا را رد کرده است.


please wait

No media source currently available

0:00 0:06:33 0:00
لینک مستقیم

شاهین قبادی، سخنگوی این سازمان در مورد این گزارش به رادیو فردا می‌گوید:

این یک سایت جدید اتمی است که در منطقه دماوند قرار دارد که به اسم معدن شرق یا پروژه کوثر در داخل رژیم شناخته می‌شود. ساخت این پروژه از سال ۲۰۰۶ میلادی شروع شده و فاز اول آن اخیرا به اتمام رسیده. سازمان مجاهدین خلق ایران از طریق شبکه خودش در داخل ایران و مشخصا در داخل رژیم از یک سال پیش تاکنون به جمع آوری اطلاعات در رابطه با این سایت مشغول بوده و از طریق قریب به ۵۰ منبع مختلف در داخل رژیم در ارگان‌های مختلف آن از جمله سپاه پاسداران، وزارت دفاع و سازمان انرژی هسته‌‌ای توانسته اطلاعات این سایت را به دست بیاورد. و امروز این اطلاعات در اختیار مطبوعات و رسانه های جمعی قرار گرفته است.

آقای قبادی شما گفتید که این پروژه حدود هفت سال پیش شروع شده؛ آیا اطلاع دارید که وسعت محوطه‌ای که این مجتمع در آن ساخته شده چه‌قدر است و چه مراحلش به پایان رسیده؟

مرحله اول این پروژه که تماما توسط وزارت دفاع و سپاه پاسداران مشترکا انجام شده به پایان رسیده است. منطقه‌ای که در ابتدای امر توسط وزارت دفاع برای این کار اشغال شد حدود ۱۲۰هکتار بود و بعد در پروسه به ۳۰۰ هکتار افزایش یافت. این فاز اولش که تمام شده در برگیرنده ۴ تونل مخفی است که یکی از آنها به شکل نعل اسبی است. چهار سوله خیلی بزرگ هست و همین‌طور محوطه و جاده‌هایی که به این تاسیسات منتهی می‌شود. به لحاظ اطلاعاتی رژیم همه تلاش خودش را کرد که از درز اطلاعات این سایت جلوگیری کند. لذا علاوه بر بخش ضد اطلاعات وزارت دفاع خود وزارت اطلاعات راسا تلاش کرد که مانع از درز اطلاعات این سایت شود که اکنون ما توانستیم آن را افشا کنیم.

پروژه معدن شرق که شما به آن اشاره کردید چه‌طور از دید بازرسان آژانس و نهادهای مستقلی که از طریق عکس‌های ماهواره‌ای مناطق حساس ایران را رصد می‌کنند دور ماند؟

اولا چرا اسم معدن شرق را روی این سایت گذاشتند، معدن شرق یک معدنی هست حوالی آن منطقه. رژیم [ایران] سعی کرد از قضا با اطلاق معدن شرق به آن مانع از شناسایی و حتی کنجکاوی راجع به آن شود. یعنی با یک هدف مشخص این اسم انتخاب شد. البته این بار اولی نیست که رژیم تلاش کرده که پروژه‌ های اتمی خودش را از دید جامعه جهانی مخفی کند. در حقیقت باید گفت که اگر سازمان مجاهدین خلق ایران و افشاگریهایش نبود چه بسا بخش اعظم آنچه که تا الان در رابطه با برنامه مخفی اتمی ایران شناسایی شده مخفی می‌ماند. لذا این اصلا چیز جدیدی نیست که جامعه جهانی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطلع نباشند از این سایت‌ها و طبعا این مقاومت ایران بوده که با توجه و اتکا به شبکه گسترده که در داخل ایران دارد بتواند دسترسی پیدا کند به این اطلاعات و آن را در اختیار افکار عمومی قرار دهد.

آقای قبادی، آیا شما مدارک و شواهدتان را در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کشورهای غربی در مورد این پروژه قرار دادید؟

بله. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جریان این پروژه قرار گرفته و تمامی این جزییاتی که امروز در اختیار مطبوعات قرار گرفت قبل از این در اختیار آژانس قرار گرفته است.

در بخش دیگری از بیانیه اشاره شده به نقش محسن فخری زاده. می‌توانید توضیح دهید که ایشان چه نقشی داشتند در این پروژه و از چه زمانی درگیر این پروژه شدند؟

محسن فخری زاده نفر کلیدی در تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی است. ایشان مدیرعامل شرکت «محیط گستر ایمن» است. و طبعا مستقیما درگیر این پروژه بوده و مشخصا از جایی که این شرکت درگیر این پروژه بوده محسن فخری زاده در جریان این پروژه بوده. همینطور باید اضافه کنم که موسسه عمران که از ارگان‌های سپاه پاسداران است هم درگیر ساخت این پروژه بوده. این هم همانطور که می‌دانید همان ارگانی است که مشخصا درگیر ساخت سایت فردو بوده است. تمامی این اطلاعات و همینطور اطلاعاتی که مستقیما از منابع مختلف داخل رژیم به دست سازمان مجاهدین رسیده این را تایید می‌کند که این یک سایتی هست که برای برنامه اتمی در نظر گرفته شده و گفتم مشخصا محسن فخری زاده از طریق این شرکت در جریان این پروژه است.

سئوال آخر این که آیا می‌دانید پروژه معدن شرق در کدام یک از برنامه‌های هسته‌ای ایران مورد استفاده قرار خواهد گرفت در آینده؟

قطعا این پروژه مثل سایر پروژه‌های رژیم هیچ هدفی جز دستیابی به سلاح اتمی را دنبال نمی‌کند. همانطور که می‌دانید تمامی این پروژه و تمامی این سایت‌ها با این هدف ساخته شده‌اند. با همین هدف مخفی نگاه داشته شده‌اند که یا برای غنی سازی استفاده شوند یا برای تحقیقات در رابطه با تسلیحات اتمی و فراموش نکنیم که شخص محسن فخری زاده راسا مسئول ارگانی هست که طراحی و کار کردن برای بخش تسلیحاتی کردن اتمی رژیم را دنبال می‌کند و لذا هیچ شکی نیست که این سایت هم در این رابطه خواهد بود.
XS
SM
MD
LG