لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۱

گوگل به شهروندان اروپایی اجازه می‌دهد «فراموش شوند»


گوگل، بزرگ‌ترین موتور جست‌وجوگر وب، از شامگاه پنج‌شنبه هشتم خرداد ماه، به شهروندان اروپایی اجازه می‌دهد تا چنانچه تمایل دارند، اطلاعات شخصیشان از این جست‌وجوگر پاک شود.

این تصمیم یک هفته پس از آن گرفته شده است که «دیوان دادگستری اروپا» به نفع کسانی که چنین تمایلی دارند رای داد.

بنا به رای دیوان دادگستری اروپا، شهروندان حق دارند خواستار آن شوند که لینک‌های مربوط به اطلاعات شخصی آنها، تحت شرایطی خاص -مثلا اگر از رده خارج شده یا نادرست است- از موتور جست‌وجوگر پاک شوند.

بنا بر این رای، گوگل یک درخواست‌نامه مجازی برای شهروندان اروپا تهیه کرده است، که در آن می‌توانند تمایل خود را در این مورد به این شرکت ارسال کنند.

یک سخنگوی گوگل در بیانیه‌ای که خبرگزاری فرانسه آن را منتشر کرده گفته است «رای دادگاه (دیوان دادگستری اروپا)، گوگل را مجبور کرد تا تصمیم سختی میان این دو موضوع بگیرد؛ حق افراد برای فراموش شدن و حق همگان برای دانستن».

این شرکت بزرگ یک کمیته مشورتی درست می‌کند تا بین آزادی اطلاعات و حق شخصی برای پاک کردن اطلاعات نادرست یا از رده خارج، اعتدالی را سبب شود.

این گروه چهره‌های سرشناسی را در بر می‌گیرد که از جمله آنها اریک اشمیت، رئیس گوگل، جیمی والز، بنیانگذار ویکی‌پدیا یا فرانک لا رو، نماینده سازمان ملل در زمینه آزادی بیان است.

دیوان دادگستری اروپا که رای به «حق فراموشی» داده است، بررسی این پرونده را بنا به درخواست اولیه یک شهروند اسپانیایی آغاز کرد.

این مرد اسپانیایی از گوگل شکایت کرده بود که آگهی حراج خانه‌اش که بانک آن را تصاحب کرده بود، همچنان در موتور جست‌وجوگر وجود دارد.

گوگل پیشتر گفته بود که مجبور کردنش به پاک کردن داده‌ها نوعی سانسور است.

به نظر می‌رسد کمیته مشورتی که در این زمینه برپا شده نیز، یکی از اهداف مهمش جلوگیری از سانسور در این جست‌وجوگر مجازی است.
XS
SM
MD
LG