لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۱

افخم: برای متهمان تعرض جنسی در عربستان پرونده تشکیل شده است


مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز چهارشنبه ۱۹ فروردین، گفت بنا بر اطلاعاتی که سرکنسولگری ایران در جده داده است، مسئولان سعودی اقدام به تشکیل پرونده برای متهمان به تعرض جنسی به دو نوجوان ایرانی در آن کشور کرده‌اند.

خانم افخم به خبرنگاران گفته است وزارت خارجه در مورد «حادثه سوءاستفاده جنسی از دو نوجوان ایرانی در عربستان اقدامات خود را از کلیه مجاری دیپلماتیک تا حصول نتیجه به‌طور مستمر و جدی ادامه خواهد داد».

خبرگزاری ایسنا از قول خانم افخم نقل کرده است که مسئولان سعودی در مورد این موضوع «اعلام انزجار» کرده و گفته‌اند «موضوع برای آن‌ها حیثیتی است و عوامل آن پس از اثبات جرم به مجازات شرعی و قانونی خواهند رسید».

در حالی‌که روابط تهران و ریاض در مواردی گوناگون، از جمله در تازه‌ترین تحولات در یمن، با تنش‌های گوناگونی همراه است، انتشار خبر «تعرض جنسی» به دو نوجوان ایرانی در عربستان با واکنش‌هایی گسترده روبه‌رو شده است.

از جمله گروهی از نمایندگان مجلس ایران طرحی یک‌فوریتی را آماده کرده‌اند که هدف از آن «لغو» موقتی «سفر حج عمره» است.

یکی از نمایندگان مجلس ایران، دوشنبه گذشته، گفته بود «مأموران سعودی به هنگام بازرسی بدنی مسافران، دو نوجوان ۱۴ و ۱۵ ساله ایرانی را به بهانه این که به آنها مشکوک هستند و دستگاه گیت، الارم می‌دهد آنان را به اتاق بازرسی خواهران هدایت کرده و متأسفانه مورد بی‌حرمتی قرار دادند».

این گفته‌ها سپس با بیانیه سازمان حج و زیارت ایران همراه شد که اعلام کرد در آخرین بخش بازرسی فرودگاه جده، دو مامور پلیس قصد تعرض جنسی به دو نوجوان را داشتند. خانواده این دو نیز در این مورد روایت‌هایی را مطرح کرده‌اند. [جزئیات بیشتر را بخوانید]

سخنگوی وزارت خارجه ایران به خبرنگاران گفته است آن وزارت‌خانه مراتب اعتراض شدید خود را به کاردار سفارت عربستان در تهران انتقال داده است.

XS
SM
MD
LG