لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۹

تخمک ۳ میلیونی و رحم ۱۸ میلیونی در «بازار سیاه ناباروری» در ایران


یک آگهی دیواری فروش تخمک و جنین
یک آگهی دیواری فروش تخمک و جنین

با وجود نرخ سه میلیون تومانی تخمک و نرخ ۱۸ میلیون تومانی رحم اجاره‌ای در بازار «سیاه» درمان ناباروری در ایران، گزارش‌ها حاکی‌ست که طی ۱۰ سال گذشته این بازار رونق بیشتری یافته است.

روزنامه «وقایع اتفاقیه» در شماره روز سه‌شنبه ۱۳ بهمن‌ماه خود گزارشی از این «بازار سیاه» تهیه کرده که نشان می‌هد با افزایش ناباروری، بازار اهدای تخمک و رحم اجاره‌ای در ایران «سیاه‌تر» شده است.

این روزنامه گزارش کرده «دلالان»، تخمک زنان اهداء کننده (فروشنده) زیر ۳۳ سال را دو تا سه میلیون خریده و دو تا سه برابر گران‌تر به متقاضیان می‌فروشند.

در این گزارش نرخ رحم اجاره‌ای نیز ۱۸ میلیون تومان و حق دلالی دست‌کم پنج میلیون تومان اعلام شده است.

روزنامه «وقایع اتفاقیه» می‌گوید «خلاء قانونی» در این زمینه یکی دیگر از عوامل گسترش بازار «سیاه» ناباروری در ایران است. بنا بر گزارش این روزنامه قضات براساس فتوای مراجع تقلید در این زمینه حکم صادر می‌کنند.

خبرگزاری آنا روز دوشنبه ۱۲ بهمن‌ماه به نقل از ساغر صالح‌پور، دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی چالش‌های بالینی در مامایی، زنان و نازایی اعلام کرده ۱۱ تا ۱۳ درصد زوج‌‌ها در ایران نابارور هستند.

خانم صالح‌پور سهم زنان در این ناباروری را ۶۰ درصد و سهم مردان را ۴۰ درصد اعلام کرده و افزوده «با وجود تکنولوژی‌های موجود تنها ۴۰ تا ۴۵ درصد ناباروری‌ها درمان می‌شود.»

ناکامی در درمان ۵۵ تا ۶۰ درصد زوج‌های نابارور در ایران باعث حضور آن‌ها در بازار «سیاه» خرید و فروش تخمک و رحم اجاره‌ای شده است.

آمار دقیقی از خریداران و فروشندگان در این بازار در دسترس نیست، اما خبرگزاری مهر سال ۱۳۹۳ تحمین زده بود در ایران حدود سه میلیون زوج نابارور وجود دارد که بخشی از آن‌ها «جذب این بازار شده‌اند».

قانون اهدای جنین به زن و شوهر نابارور سال ۱۳۸۲ در مجلس تصویب و مرداد ماه سال ۱۳۸۳ به تائید شورای نگهبان رسید، اما این قانون خلاء‌های بسیاری دارد که تاکنون مغفول مانده است.

براساس گزارش سال ۱۳۹۲ روزنامه «جام‌جم» برخی از زوج‌های نابارور به خاطر «نبود قانون مناسب» در این بازار دچار «دشواری» شده‌اند.

ابهام در حقوق اجاره‌کننده، اجاره‌‌شونده و کودک و قوانین بیمارستان‌ها، ثبت احوال و قوه قضائیه در این رابطه از جمله مشکلات زوج‌ها برای دریافت تخمک یا اجاره رحم عنوان می‌شود.

XS
SM
MD
LG