لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۰

اکران فیلم «رستاخیز» باز هم به تعویق افتاد


نمایش همگانی فیلم رستاخیز به کارگردانی احمدرضا درویش، که سال‌ها از ساخت آن می‌گذرد، بار دیگر تا زمان آنچه «تامین نظر علما و مراجع» توصیف شده، به تعویق افتاد.

این فیلم که فیلم‌برداری آن در سال ۱۳۸۹ به پایان رسید، قرار بود از ۲۴ تیر ماه روی پرده سینماها برود.

سازمان سینمایی در همین روز مورد بیانیه‌ای صادر کرده که در بخشی از آن آمده است «نظر به رعایت جایگاه و شان مراجع عظام تقلید و عالمان شاخص دینی یادآوری می‌کنیم که اکران فیلم رستاخیز تا تامین نظر برخی از مراجع بزرگوار تقلید به تعویق می‌افتد».

در این بیانیه توضیحی در مورد مراجع مخالف و اینکه احتمالا تامین نظر آنها تا چه زمانی طول خواهد کشید، داده نشده است.

این فیلم -پیرامون رخدادهای کربلا در سال ۶۱ قمری- پیشتر در دی ماه سال ۱۳۹۲ برای اعضای دولت به صورت خصوصی و در بهمن ماه همان سال در جشنواره فیلم فجر در تهران نمایش داده شد.

با این همه -به گفته خبرگزاری رسمی ایران «ایرنا»، «با برخی اعتراضات همچون تحریف تاریخ و یا هتک حرمت به ائمه معصومین رو‌به‌رو شد این مسائل صدور مجور اکران فیلم را هربار به تاخیر می‌انداخت».

در شهریور ماه گذشته گفته شد فیلم با برخی تغییرات، مجوز اکران گرفته است.

اما همچنان نمایش عمومی فیلم به زمان نامعلومی افتاده است.

در سال ۱۳۹۲ چهره‌ها و رسانه‌های نزدیک به اصولگرایان در ایران، حملاتی را متوجه این فیلم و نمایش چهره شخصیت‌های دینی در آن کرده بودند.

از جمله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید شیعه در ایران، در نامه‌ای به رئیس سازمان سینمایی ایران گفته بود عده‌ای در مورد نمایش دادن چهره فرزند امام اول شیعیان در فیلم رستاخیز به دفتر او شکایت کرده‌اند و از آن سازمان پرسیده بود «آیا سازمان سینمایی قرار است قداست مقدسات را بشکند و از خطوط قرمز بگذرد؟»

در همان زمان وزیر فرهنگ و ارشاد ایران اعلام کرده بود تصاویر ابوالفضل عباس، باید حذف شود یا در هاله‌ای از نور قرار گیرد.

اعتراضات مختلف گروه‌های اصولگرا در ایران، عملا طی سال‌های گذشته و نیز از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی، دامن فیلم‌های گوناگونی را گرفته است. این افراد دست به تجمعاتی نیز زده‌اند که همراه با تهدید بوده است.

این موضوع و نیز کوتاه آمدن دولت در برابر این جریان‌ها، برای حمایت از آثاری که خود اجازه ساخت یا نمایش آن‌ها را می‌دهد، با انتقادهایی روبه‌رو است. [بیشتر بخوانید]

XS
SM
MD
LG