لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۴

یک مظنون به «جاسوسی برای اسرائیل» در کرمان بازداشت شد


دادخدا سالاری، رئیس دادگاه انقلاب کرمان، ۱۴ مرداد ماه، گفت وزرات اطلاعات ایران «یک جاسوس را در کرمان دستگیر» کرده و فرد بازداشت‌شده «در حال محاکمه است»؛ به گفته این مقام قضایی ایران، فرد دستگیر شده با یک «افسر اطلاعاتی اسرائیل» در ارتباط بوده است.

این خبر را خبرگزاری‌های مهر و فارس منتشر کرده‌اند.

به گفته دادخدا سالاری، فرد دستگیر شده «در گذشته به کسب و کار تجارت در کشورهای جنوب شرق آسیا» مشغول بوده است.

بنا به گفته رئیس دادگاه انقلاب کرمان او «در آخرین سفر خود که به عنوان یک سفر تفریحی به کشور تایلند، یک‌سری اطلاعات کشور را از طریق تماس با افسر اطلاعاتی سفارت اسرائیل در کشور تایلند به او تحویل داده است».

این مقام قضایی می‌گوید فرد بازداشت شده قصد داشته تا اطلاعات بیشتر «اقتصادی، جغرافیایی» و «حتی یک‌سری اطلاعات از حوزه معادن استان» را برای «رابط خود» ارسال کند.

آقای سالاری توضیح بیشتری در مورد این «اطلاعات» نداده است اما می‌گوید او «آگاهانه و داوطلبانه دست به این اقدام زده است و به زودی محاکمه و به سزای عمل خود خواهد رسید».

رئیس دادگاه انقلاب کرمان در بخش نخست سخنان خود گفته بود که محاکمه فرد بازداشت شده در جریان است.

بنا بر قوانین ایران جاسوسی می‌تواند حکم اعدام را همراه داشته باشد.

در یکی از تازه‌ترین موارد اجرای حکم اعدام به اتهام جاسوسی در ایران، ۲۹ اردیبهشت ماه، وزارت اطلاعات ایران اعلام کرد که دو نفر به جرم جاسوسی برای آمریکا و اسرائیل اعدام شده‌اند.

این وزارت‌خانه افراد اعدام شده را «سرشبکه‌های جاسوسی» نامیده بود که «به‌طور مستقیم و غیر مستقیم به پاره‌ای اطلاعات مهم و طبقه‌بندی‌شده دسترسی داشته‌اند و از آن سوء استفاده کرده اند.»

این دو نفر محمد حیدری و کورش احمدی معرفی شده بودند.

دو هفته پس از آن نیز وزارت اطلاعات ايران در بيانيه ای از «شناسايی و بازداشت» اعضای يک شبکه خبر داده که قصد داشتند اقدامات «خرابکارانه» در روز انتخابات ۲۴ خرداد انجام دهند.

در آن زمان وزارت اطلاعات ايران گفته بود، متهم اصلی به اسرائيل سفر کرده و در آنجا از سازمان اطلاعاتی اسرائيل، موساد، «آموزش‌های گوناگونی» فرا گرفته بود.

ايران طی سال‌های اخير از بازداشت و اعدام متهمان به «جاسوسی» برای آمريکا و اسرائيل خبر داده و اين افراد را در مواردی متهم کرده که در «خرابکاری» در برنامه هسته‌ای ايران و يا ترور محققان هسته‌ای دست داشته‌اند.
XS
SM
MD
LG